Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med smörgåstårta

  • Surdegsmackan 13 oktober 2010

    Jag har en teori om en smörgåstårta, och undrar vad mer erfarna matlagare tror om den.

    4-5 lager av Hönökaka
    Mellan varje lager:
    - Rökt lax
    - Philadephia-ost
    - Stekt bacon
    På toppen vispad grädde med majonäs. Känner på mig att det ska vara rödlök med någonstans (?)

    Skulle det funka? Behövs det något mer? Nån känsla för hur mycket av varje ingrediens som skulle behövas?

    Skulle den passa bättre i någon varm variant?

  • chrisq 13 oktober 2010

    låter bra tycker jag men hade rört ihop klippt lax med osten o finhackad rödlök o finhackad röd paprika sen klippt knaprig bacon ,ruccolasallad runt kanterna ,ovanpå snyggt dekorerad med laxskivor citron dill o svart kaviar o halvor av cocktail tomater o smaka på röran så den inte bara smakar ost då får du röra i cremefraiche o majonnäs så det blir safttigt o mycket krossad svartpeppar från kvarn

  • Feffy 13 oktober 2010

    Ser man till ingredienserna kan det säkert funka.

    Fast personligen är jag inte så förtjust i smörgåstårtor där man blandar kött och fisk. Jag hade skippat baconen och haft räkor eller kräftor istället. Dessa skulle jag ha blandat i majonnäs eller creme fresh, eller i osten. Löken hade jag haft på tårtan eller i osten. Sen skulle jag ha toppat med gurka och dill/gräslök.

    Jag gillar när smörgåstårtor är enkla i smaken och inte svävar iväg för mycket i innehåll. Så jag är kanske inte riktigt rätt person att svara egentligen.

  • soccermum 13 oktober 2010

    Skrivet av Feffy den 13 okt 2010

    Ser man till ingredienserna kan det säkert funka.

    Fast personligen är jag inte så förtjust i smörgåstårtor där man blandar kött och fisk. Jag hade skippat baconen och haft räkor eller kräftor istället. Dessa skulle jag ha blandat i majonnäs eller creme fresh, eller i osten. Löken hade jag haft på tårtan eller i osten. Sen skulle jag ha toppat med gurka och dill/gräslök.

    Jag gillar när smörgåstårtor är enkla i smaken och inte svävar iväg för mycket i innehåll. Så jag är kanske inte riktigt rätt person att svara egentligen.


    Instämmer (Y) Vill inte heller blanda kött och fisk i samma tårta....

  • chrisq 13 oktober 2010

    {yawn} måste bara inflika innan sängen kallar att finns inget som är godare tillsammans än lax o bacon testa det är gudomligt natt natt alla

  • alindalinda 13 oktober 2010

    rekomenderar starkt kryddburken.se och hennes OTROLIGA recept/matblogg!
    hon har ett makalöst recept på smörgåstårta med lax, kolla in och inspireras!

    http://kryddburken.se/2008/12/31/gott-nytt-ar-med-smorgastarta-fran-kryddburken/

  • siggemums 14 oktober 2010

    Jag tror det kan bli lite torrt med 4-5 lager hönökaka. Kanske du ska minska ner på lagren? Fyllningen låter spännande och god men grädde och majonäs är jag tveksam till för ihop med lax och bacon blir det väldigt fett.

  • siggemums 14 oktober 2010

    Jag tror det kan bli lite torrt med 4-5 lager hönökaka. Kanske du ska minska ner på lagren? Fyllningen låter spännande och god men grädde och majonäs är jag tveksam till för ihop med lax och bacon blir det väldigt fett...eller "svårsmält".

  • Surdegsmackan 14 oktober 2010

    Tack för tipsen allihop. Jag måste nog gå och experimentera lite.
    Åt en ugnsbakad lax med bacon en gång, och smakblandningen var riktigt spännande.

  • Feffy 14 oktober 2010

    Fast flera lager behöver inte bli torrt. Det beror på vad man har mellan lagren. Hönökaka kräver ju nästan "blöta" fyllningar mellan alla lager. Så vad man nu väljer att ha i behöver nästan allt blandas ut i majonnäs eller annan röra man brukar ha i smörgåstårtor. Gör man sen smörgåstårtan kvällen innan brukar den hinna dra till sig och blir inte så torr.

  • Fridala 14 oktober 2010

    Håller med alindalinda, kolla in kryddburken.se. Hon är fantastisk!

  • Shoutoutloud 14 oktober 2010

    prova blanda majonäs med creme fraiche istället. jag tror det blir godare än vispgrädde.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.