Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp mig beräkna till buffé, snälla!

  • Lillahustrun 17 januari 2012

    Hej!
    Vi ska ha en sommarfest på lördag (jepp, ni hörde rätt, haha!) och blir väldigt tacksam om ni bara kan kolla igenom om ni tror att mängden mat räcker till oss. Vi är 18 personer- tack på förhand!

    1 köttfärspaj
    1 tomat/mozzarellapaj
    Varm caprese (ca 7 port men tror inte man tar så mycket...)
    Melonkuber m salami på tandpetare
    Pastasallad m pesto och feta (500 g pasta)
    Potatissallad (1 kilo potatis)
    ca 30 kycklingspett
    4 helstekta fläskfiléer (olika marinader)
    Grönsallad m mangovinägrett
    3 Baguetter
    Ostar, vindruvor och kex
    melon och ananasskivor

    Nå, vad tror ni? Tacksam för minsta kommentar :)

  • Erajscha 17 januari 2012

    Jag lagar alltid för mycket mat till bufféer men jag brukar tänka att man inte vet vad folk tar av och att folk ändå vill ta lite av allt. Fläskfilén ca 2 kg är ju nästan bara den tillräcklig för 18 pers, sen tillkommer minst ett kycklingspett per skalle.

    Så köttmängden skulle jag säga är tillräcklig.

    Pastasallad på bara 500 gram pasta låter lite lite. Det låter som mat till tio, max. Potatissalladen låter också bara som mat till tio. Och det är nog tillräckligt om folk tar lika mycket av varje men jag skulle inte våga tänka så eftersom en del inte äter pastasallad och en del inte potatissallad och hur många som äter av varje är svårt att beräkna.

    Kan varje paj delas i 18 bitar så att alla får smaka på pajerna?

  • Bumbis 18 januari 2012

    Jag hade nog gjort en paj av varje till. Precis som erajscha skriver så vill säkert alla smaka på båda.
    Annars ser det bra ut.

  • Lillahustrun 18 januari 2012

    Tack! Vi har två jag vet säkert inte gillar paj och jag och min man behöver ju inte ta om vi ser att det inte räcker samt en vegetarian. Hinner nog inte göra två paket till, men det gör nog inget, det är bara ungdomar som kommer, hade vi varit hos dem hade det typ blivit korv med bröd eller något ;)

    Men pastasallad och potatissallad ska jag absolut göra mer av :)

  • Lillahustrun 18 januari 2012

    Paket? Menar pajer, haha!

  • Erajscha 18 januari 2012

    Skrivet av Lillahustrun den 18 jan 2012

    Tack! Vi har två jag vet säkert inte gillar paj och jag och min man behöver ju inte ta om vi ser att det inte räcker samt en vegetarian. Hinner nog inte göra två paket till, men det gör nog inget, det är bara ungdomar som kommer, hade vi varit hos dem hade det typ blivit korv med bröd eller något ;)

    Men pastasallad och potatissallad ska jag absolut göra mer av :)


    Vad gör du för "protein" till vegetarianen då?

  • Lillahustrun 18 januari 2012

    Jag frågade vad hon ville ha och hon sa att pastasallad, potatissallad, grönsallad, frukt och bröd räckte, men gjorde tomatpajen för hennes skull också. Hon ville inte ge några förslag och det känns onödigt att tex göra något med qourn när jag inte vet om hon gillar det...

  • The_mama97mia 18 januari 2012

    Jag håller med Erajscha, jag gör alltid för mycket mat till bufféer, en stor skräck är att det ska riskera att ta slut. Buffé är ju annorlunda på det sättet än en sittande middag, man vill att ögat ska få äta ordentligt också - ser man då att det verkar finnas litet av ngt, så drar det liksom ned betyget imho.

    Jag skulle nog ha några extra baguetter på lut också om jag vore du!
    Sånt som ev. blir över efter buffén kan ju gå att frysa in eller njuta av nästa dag eller så...

    Lycka till, det låter väldigt smarrigt alltsammans annars!

  • The_mama97mia 18 januari 2012

    Ursäkta jag igen - jag undrar också lite över vad vegetarianen ska få. Kan du inte göra ngt litet extra till h*n? Tänker svampkrustad/pirog/filodegsgrej eller ngn liten timbal eller nåt?

  • Lillahustrun 18 januari 2012

    Mm, extra baguetter är inga problem :)
    Grejen är den att det får inte plats något mer på vårt bord (även om vi lagt i skiva i det), så det kan inte se mycket mer ut. Har alltså provat att lägga ut skålar, uppläggningsfat mm. Men ser till att få lite olika höjder på det och så också, så jag tror att det kommer se fint ut :)
    Vegetarianen sa som sagt att hon inte ville ha något mer, men jag tänker att hon kan ju ta av capresen, salladen, tomatpajen, pastasalladen, potatissalladen, frukten och brödet. Hon är en 20-årig student som inte kan laga mat så jag tror faktiskt inte hon klagar ;)

    Ska se till att göra så mycket jag kan. I och med att vi har sommartema ska vi äta på jordgubbsmönstrade papperstallrikar med plastbestick (som en kul grej alltså) och jag tror nästan att folk tar mindre mat automatiskt om man har små, besvärliga tallrikar, eller? :)

  • Kakan1986 19 januari 2012

    Små tallrikar gillar jag, det värsta som finns är dessa gigantiska monstertallrikar som man fyller och sen inte orkar tömma. Bättre gå två gånger då :)

  • jas65 19 januari 2012

    Jag skulle ha någon baguette till och öka mängden pasta kanske en paj mer än 2 st, annars så tycker jag att din beräkning på buffe'n verkar räcka till alla.

  • Atze_Thon 26 januari 2012

    Hej. Jag för min egen skull beräknar buffèn med 750g mat för varje person. Efteråt får du dela upp summan för varje rätt du vill erbjuder. Har du 18 gäster behövs 13.5 kilo för dina gäster och lite mer för dig eller din familjen. Jag gjorde bästs erfarenheter med denna summa.
    Om jag skrev lite fel på svensk, förlåt mig. Svenska är inte mitt modersmål.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.