Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp mig! Förkyld!

  • Roggan 11 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 11 maj 2009

    Skrivet av Roggan den 11 maj 2009

    Kycklingsoppa har visat sig bra vid förkylning enligt en undersökning som publicerades för några år sen. Funkar bra med Campbell´s kycklingsoppa.


    Enligt en undersökning utförd av mig själv är whisky mycket effektivt mot förkylning. Inte för att man blir frisk av det, utan för att dt helt enkelt blir roligare att vara sjuk. :D


    (Y)
    Jag vet, men hon är ju bara 13... och då är det ju inte lika kul...

  • boz1965 12 maj 2009

    Skrivet av Roggan den 12 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 11 maj 2009

    Skrivet av Roggan den 11 maj 2009

    Kycklingsoppa har visat sig bra vid förkylning enligt en undersökning som publicerades för några år sen. Funkar bra med Campbell´s kycklingsoppa.


    Enligt en undersökning utförd av mig själv är whisky mycket effektivt mot förkylning. Inte för att man blir frisk av det, utan för att dt helt enkelt blir roligare att vara sjuk. :D


    (Y)
    Jag vet, men hon är ju bara 13... och då är det ju inte lika kul...


    Ville bara visa på det osannolika i att kycklingsoppa skulle vara en effektiv kur mot förkylning precis som att whisky skulle vara det. Däremot är det bevisat att vitamin c har en viss effekt och kan påskynda tillfrisknandet.

  • Snoops 12 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 11 maj 2009

    Enligt en undersökning utförd av mig själv är whisky mycket effektivt mot förkylning. Inte för att man blir frisk av det, utan för att dt helt enkelt blir roligare att vara sjuk. :D


    *Skrattar* Du låter precis som min morfar! Han säger också alltid det.
    Jag brukar ta en liten hutt whisky på kvällen när jag är genom-förkyld och en tesked honung (innehåller små mängder antibiotika) 3 gånger/dag. Det fungerar bra.

  • LindaPortos 22 juni 2009

    Hej
    Jag är förkyld, och vill bli frisk så fort som möjligt. Har ni några bra, rätt enkla huskurer eller tips som hjälper?

    Så skulle jag bli jätte glad...

  • hillan66 22 juni 2009

    Skrivet av AnneNi den 11 maj 2009

    När jag känner att en förkylning är på gång så brukar jag äta Echinaforcetabletter, och ta lite fler än det står på burken. Sen jag började med det har jag varit mindre förkyld upplever jag det som. Är man redan förkyld lindrar de och förkortar förkylningstiden. Fungerar för mig och flera i familjen iaf.
    Annars är honung bra. Både att ta en sked då och då eller att ha i te eller honungsvatten. C-vitaminer är också väl beprövat, så frukt är bra!
    Krya på dig!


    Jag tror inte att det är bra att överdosera. Det finns ju faktiskt biverkningar även på hälsokostpreparat. Däremot så kan även jag rekommendera sånna kurer. Jag brukar köpa Esberitox på apoteket. Det funkar på mig! Förkylningen går över ganska snabbt med hjälp av det! Det är lite dyrt men jag tycker att det är värt pengarna!(Y)

  • idea_ 23 juni 2009

    Sen beror det också på vad man har för förkylningssymptom. Tidigare nämnda kycklingsoppor har att göra med att kycklingbuljong har en naturlig antibiotikaliknande effekt, något jag både bläst och sett i olika sammanhang på tv (bl.a. en läkar show, ej tvserie). Har man blivit hes/förlorat rösten av förkylningen så finns en underbar huskur som smakar ganska bra:
    Koka 1dl vatten med 1msk honung i en kastrull. Låt svalna. blanda med 2dl mineral/sodavatten i ett glas, drick. Hadde förlorat rösten mitt i ett långvikariat på en skola då jag testade denna huskur. Rösten var tillbaka i full styrka innom tre dagar.

  • kattgnag 23 juni 2009

    C-vitamin? Apelsin?? Varför då?
    Detta har jag fått till mig sedan barnsben och min mamma, över 80 år, tjatar än idag om dessa askorbinsyretabletter som "är så bra och håller undan all förkylning". Jo jag tackar jag.
    Har du kollat runt lite hur det är med nyponet? Bara som ett litet förslag/exempel? JAG vet inte men jag vet att apelsin funkar definitivt inte! Men alla är vi ju också individer, så jag skall egentligen inte säga nåt.
    Hur som helst - för nyfikenhetens och intressets skull lägger jag in en ny tråd.

  • maddelen 28 juni 2009

    Jag vet att detta kan låta konstigt, men de gör susen :P Koka Coca Cola eller öl och drick det varmt! =)

  • Kladdkakan95 26 augusti 2009

    Skrivet av boz1965 den 11 maj 2009

    Enligt en undersökning utförd av mig själv är whisky mycket effektivt mot förkylning. Inte för att man blir frisk av det, utan för att dt helt enkelt blir roligare att vara sjuk. :D



    H TACKAR TACKAR! det va ett tag jag skrev detta inlägg! men nu ser jag att jag har fått mångga tips:D
    nu är jag självklart frisk, men man blir ju lite orolig över det här med svininfluensan...:'(
    Jag proppade i mig massa apelsiner, drack mkt, å åt massa vitlök i marinad! Vart frisk rätt snabbt (Y)
    Ska testa mera saker när jag blir sjuk nästa gång! Håll er friska!
    //Kladdkakan95:D

    (Detta har jag dock inte testat, jag är trots allt bara 14! :p)

  • Kladdkakan95 26 augusti 2009

    Skrivet av Roggan den 12 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 11 maj 2009

    Skrivet av Roggan den 11 maj 2009

    Kycklingsoppa har visat sig bra vid förkylning enligt en undersökning som publicerades för några år sen. Funkar bra med Campbell´s kycklingsoppa.


    Enligt en undersökning utförd av mig själv är whisky mycket effektivt mot förkylning. Inte för att man blir frisk av det, utan för att dt helt enkelt blir roligare att vara sjuk. :D


    (Y)
    Jag vet, men hon är ju bara 13... och då är det ju inte lika kul...


    Haha exakt ;)

  • The_mama97mia 26 augusti 2009

    hm testade detta med COGNAC en gång o jösses jag har aldrig blivit så sjuk... haha.. dett agör att jag undviker cognac o hoppas att jag aldrig blir såååååå sjuk igen... :'(

  • svengelsk 26 augusti 2009

    Salviate fungerar bra mot halsont, drick hälften och gurgla med resten upprepade gånger. Håller med om att vitlök också är bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.