Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Vegangäster!?

  • 29 juni 2008

    Hjälp! Kan någon innan onsdag komma med förslag på förrätt, varmrätt samt enkel efterrätt som passar även till ett tonårigt barn som blivit vegan?
    Vi kommer att vara tre vuxna och två tonåringar, maten måste tillagas på två ganska slöa elplattor eller i micro
    Tofuglass kanske funkar till efterrätten, med färska bär, och vispgrädde för oss som gillar mjölkprodukter.
    Tacksam för svar.

  • festmaten 29 juni 2008

    Ibland är dessa begrepp väldigt vida, vegan, vegeterian mm
    Vilka produkter menar du att du inte kan servera?
    Själv har jag två döttrar, som inte äter kött. En tål dessutom inte laktos och gluten. så jag har tränat en del på att trixa med maten!!!
    Jag skall försöka komma med tips, tycker det är kul när man blir satt på "pottkanten" och måste tänka i nya banor.

  • anluk 29 juni 2008

    Varmrätt är quorn jättegott. Har en del recept på min sida. Kolla gärna där.

  • festmaten 29 juni 2008

    Hittade en bra sida, som innehåller massor av recept
    www.vegan.nu

    Lycka till! berätta gärna sen hur det gått och vad du serverat. Kul att kunna få lite nya tips(Y)

  • Babzan 29 juni 2008

    Quornfärspaj med champinjoner är jättegott, finns på min sida:D

  • Ketronya 29 juni 2008

    Quorn är dock inte veganskt eftersom det innehåller ägg, kan ju vara värt att veta.

  • Amika 29 juni 2008

    Skrivet av kalasmad den 29 jun 2008

    Ibland är dessa begrepp väldigt vida, vegan, vegeterian mm
    Vilka produkter menar du att du inte kan servera?
    Själv har jag två döttrar, som inte äter kött. En tål dessutom inte laktos och gluten. så jag har tränat en del på att trixa med maten!!!
    Jag skall försöka komma med tips, tycker det är kul när man blir satt på "pottkanten" och måste tänka i nya banor.



    Många tycker att begreppen, vegan, vegeterian osv är lite luddiga. Jag kan dela med mig av den kunskap jag har inom området. :)
    Vegan, då äter man absolut inga animaliska produkter så som ägg, mjölk och så vidare. Inte ens gelatin, eftersom det utvinns ur kollagen, vilket är det huvudsakliga proteinet hos däggdjur.
    Sen har vi olika sorters vegeterianer, så som t.ex lakto ovo vegeterian, de äter mjölk och ägg produkter. Vissa kallar sig pisces vegeterian och då äter de till o med fisk.
    Men som sagt. Det är en hel vetenskap. Det allra lättaste är att fråga personen i fråga vilket som gäller för henne/honom. :)
    Sen finns det sånt som frukterianer, det är lite konstigt i mina ögon... För de äter bara fallfrukt. Frågan jag ställer är: Hur får de tag på fallfrukt under vinter, sommar och vår? :o

    /Jonna

  • 30 juni 2008

    Tack för all snabb respons!
    Killen är vegan, han äter, eller klär sig efter vad mamman sa i inget från djur, så han är nog helt klart vegan.
    Tack för upplysningen om quarn, fast jag var nog iallafall ute efter något annat, verkar så konstigt att använda något som försöker vara som kött, fast man inte ska äta kött.
    Jag ska kolla in på den där sidan, och rapportera sen vad det blev.
    Fortsätt nu inte med en massa tips, för jag gör en lista och tar med mej till jobbet till imorgon, om ni inte vil tipsa andra såklart!
    Tack igen.

  • Gnagett 30 juni 2008

    Prova min vegetariska lasagne Aubergine- och zucchinilasagne med lagrad ost den är verkligen god.

  • anluk 30 juni 2008

    Sorry hade ingen aning om att veganer inte åt quorn....

  • The_mama97mia 30 juni 2008

    Jag hör dig Vivvan, men tänker ändå
    förrätt ngt bröd - rostad skiva med kikärtspuré
    Varmrätt - rotsaksbiff , typ råraka med olika grejer i (palsternacka blir sååååååå gott!) kanske ngn kräm till det, typ blomkålspurÉ
    desserten hade du redan löst...

  • cyan 30 juni 2008

    Hej!
    Jag har lagt in ett recept kallat Indisk gryta med kikärter och linser, som är solklart veganskt och jättegott. Kolla in det!
    Till efterrätt hade jag serverat fruktsallad eller fruktfat med nåt tillbehör typ glass, grädde eller vaniljsås till allätarna. Vill man lyxa till fruktsalladen lite kan man toppa den med lite färskpressad limejuice och florsocker, det blir himelskt gott om man rör runt och det får stå en stund innan servering.
    Förrätter är jag inte så bra på, men avokado brukar funka bra. Varför inte sallad på tomat, färsk basilika och avocado, samt mozarella till allätarna. Servera balsamvinäger till...

  • festmaten 30 juni 2008

    Hopssa jag kanske är sent ute.....
    annars tänkte jag föreslå
    Förrätt: en kall tomatsoppa
    Huvudrätt: se mitt recept, servera med råris, sallad med en god dressing
    Bönchili

  • 3 juli 2008

    hej alla!
    Här kommer rapporten. Det blev ju så jättevarmt väder så jag gjorde det lätt för mej. Det blev ingen förrätt alls, och till huvudrätt var det bara vanlig ljummen fransk potatissallad (med rödlök och dill och kapris samt olja, sanap, vinäger och kryddor) Till det stekte jag bara färsk makrill i smör och gjorde en enkel cremefraische sås med gräslök och dill och litelite senap. Rickard som är vegan fick några färdigköpta grönskaksbiffar från konsum. Tyvärr stekte jag dom i smör, men jag ljög och sa att det var vegetariskt margarin. Det var en miss från min sida. Efterrätten blev jordgubbar och vispgrädde, veganen fick lite socker på sina istället. Trots att det var så enklet blev alla jättenöjda.
    Tack för tipsen!
    På tisdag flyttar jag til större kök, då ska det bakas och lagas mat! Trevlig helg//
    Vivvan

  • tina62 3 juli 2008

    Quorn jättegott!
    Gör helt enkelt en lasange med quorn istället för köttfärs. Servera en sallad till.
    Enklare kan det inte bli!(Y)

  • The_mama97mia 3 juli 2008

    Heja Vivvan, kul att det blev lyckat!
    SÅna här situationer ställs man ju ibland inför, det är gäster som är allergiska mot det ena, nästa är allergisk mot det andra, sen finns det dom som bara inte äter det ena eller andra....
    DÅ är det bra med såna här trådar!

  • vegannika 3 juli 2008

    Ja, det är en del att tänka på när nån är vegan. Inte lätt att komma ihåg alla detaljer. Det löste sig ju bra för dig. Jag har släktingar som är veganer (själv är jag vegetarian) så jag har haft domdär funderingarna själv i början. När man väl kommit in i tänket så löser det sig bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.