Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjärnsläpp

  • farmoringer 18 augusti 2008

    Hjälp mig. Jag ska ha makaroner och jag ska ha köttfärs. Men vad ska jag göra med köttfärsen. Står still och det finns för mycket att välja på här. Kom med förslag snälla...

  • Glitterfia 18 augusti 2008

    Köttfärslimpa med osttärningar är jättegott. LAgade det själv i förra veckan så jag har det i färskt minne (Y)

  • farmoringer 18 augusti 2008

    Är det gott med makaroner till det då??

  • hansdotter 18 augusti 2008

    Pastagratäng med köttfärs i är gott(Y)

  • farmoringer 18 augusti 2008

    Det hade vi sist och jag håller med dig. Det är gott..Mer förslag...

  • Glitterfia 18 augusti 2008

    Makaroner funkar ju till allt :D
    Med en god brun- eller gräddsås till, jammi (Y)

  • Glitterfia 18 augusti 2008

    Stuva makaroner, stek biffar och gräddsås. En av mina absoluta favoriter

  • Allimac 18 augusti 2008

    En curryköttfärssås kanske?

    500 g köttfärs
    1 gul lök
    2,5 dl matlagningsgrädde
    1 dl chilisås
    curry
    salt
    peppar

    Stek köttfärs och lök, krydda, häll på grädde och chilisås (är osäker på mängden chliisås - smaka dig fram!). Låt allt puttra ihop en stund, serveras till makaroner.

  • lennali 18 augusti 2008

    Hej Farmoringer

    Ett förslag från mig:
    Pappa Börjes gästlåda

  • mariew64 18 augusti 2008

    Jättebiff brukar jag göra...gott med makaroner till.
    Gör en vanlig köttbullsröra av färsen
    Gör en jättebiff i stekpannan,när du vänt den så lägg
    skivade tomater o riven ost på.
    Det blir jättegott när osten smälter på färsen,man kan lägga å ett lock så smälter osten fortare.
    enkelt o gott!!

  • Kicki8 18 augusti 2008

    Skrivet av Glitterfia den 18 aug 2008

    Stuva makaroner, stek biffar och gräddsås. En av mina absoluta favoriter

    Eller gör köttbullar till mmmmmmmmmmmmmmmm(L)

  • jas65 19 augusti 2008

    Farmor Inger
    Stuvade makaroner med hemgjorda köttbullar och en brun sås till.
    Jag blev sugen nu på hemma gjorda köttbullar med makaroner:)
    Mvh
    Höfta på med makaronerna och köttfärsen och hoppas att du hittar några bra förslag i tråden
    Anders

  • Annlis 19 augusti 2008

    Det går att göra en makaronipytt. Koka makaronerna som vanligt. Stek kötttfärs och lök (jag brukar ta en stor), blanda i lite tomatpuré, chilisås eller vad du har hemma, krydda med salt, vitlök, vitpeppar, svartpeppar och oregano eller någon annan favoritkrydda. Blanda i makaronerna med färsen, smaka av till den styrka du själv vill ha på blandningen. Gott och enkelt, du kan även blanda i kokta grönsaker som ärter, majs och paprika.
    Började göra den här rätten när barnen var små, det var bara att krydda lite mindre då....

  • nannes 19 augusti 2008

    Hej!
    Här i FInland gör vi ofta makaronilåda, enkelt och gott

    400 g köttfärs
    1 lök
    salt och andra kryddor enligt smak
    5 dl makaroner

    Äggstanning:
    7 dl mjölk
    3 ägg

    Koka makaronerna enligt anvisningen på påsen. Bryn köttet och tillsätt löken samt kryddorna (tex. paprika, vitpeppar osv.)
    Fyll en smord ugnsform med makaroner och köttfärs, endera turvis eller allt blandat. Vispa äggen en aning och blanda i mjölken samt lite salt, häll över makaron-köttfärsblandningen.
    Grädda i 200 grader i ca 40 minuter.

    Servera lingonsylt och rivna morötter till.(Y)

  • farmoringer 19 augusti 2008

    Tack för alla förslag..Nu skulle jag ha velat märka tråden så att jag hittar den lätt. Har inte kollat om ni som skrivit recept även har det bland era recept eller om det kom fram nu bara...
    Men denna gång så blir det nog köttbullar och stuvade makaroner. Blev sugen på det och inget är ju så gott som älgköttbullar......

  • systeryster 19 augusti 2008

    Ytterligare ett tips om man gillar rotfrukter är Vår kokboks chilensk makaronigryta.
    Rotselleri är faktiskt gott att blanda i. Kanske finns på matklubben också, har inte hunnit titta efter. Bra sätt att " lura i folk" grönsaker.

  • Okänd 19 augusti 2008

    Farmoringer! Håller med dig ang.älgköttbullarna.....Nu blev jag också sugen på det.
    Här blev det korvstroganoff och snäckmakaroner,gott det med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.