Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Höna

  • farmoringer 4 mars 2010

    Är det någon som köper höna nu för tiden?
    I så fall vad gör ni med den?
    Eller gör man kanske bara kokt höna, ris och currysås?
    Jag skulle gär na vilja ha lite mer tips.....
    (Y)(L)

  • jimboz 4 mars 2010

    Jag har nog inte ätit höna sen grundskolan och det var ett tag sedan...Men Curry är väl standard, vet faktiskt inte hur man annars äter den...

  • Vea 4 mars 2010

    Varför inte med dillsås(som till dillkött) och kokta morötter.Hönsfrikassé heter det väl?{drool}

  • mooseella 5 mars 2010

    Smörstek skivade champinjoner och finhackad lök. Pudra över lite mjöl och häll på buljong och grädde. Ska bli en lite tjockare sås. Lägg i det kokta hönsköttet och du har en god gryta. Strö över finhackad persilja. Servera med kokt broccoli.

  • Gnurf 5 mars 2010

    Nä tusan...det var nog 20 år sedan jag gjorde kokt höna. Å den gången blev det faktiskt med just currysås och ris ;) Har letat några ggr de senaste åren, på olika ställen (av ren nyfikenhet), efter fryst höna i frysdisken. Inte ens hittat produkten. Finns det fortfarande fryst höna att köpa på tex ICA!?? Är det inte mest filé och mer vidareförädlade produkter såsom filé skuren 2ggr på längden och doppad i ströbröd med chilismak nuförtiden!?? Hel höna är liksom...osexigt...tycker Matindustrin...{dont-know}

  • Gnurf 5 mars 2010

    .

  • Lenkan 5 mars 2010

    Jag hittade faktiskt höns på Willys förra veckan.
    Det blev ris och currysås till, så fantastiskt gott

  • Josses 5 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 5 mar 2010

    Nä tusan...det var nog 20 år sedan jag gjorde kokt höna. Å den gången blev det faktiskt med just currysås och ris ;) Har letat några ggr de senaste åren, på olika ställen (av ren nyfikenhet), efter fryst höna i frysdisken. Inte ens hittat produkten. Finns det fortfarande fryst höna att köpa på tex ICA!?? Är det inte mest filé och mer vidareförädlade produkter såsom filé skuren 2ggr på längden och doppad i ströbröd med chilismak nuförtiden!?? Hel höna är liksom...osexigt...tycker Matindustrin...{dont-know}


    Hittade hel kyckling på ICA Kvantum i Ö-vik från Kronfågel härom veckan faktiskt och jag har för mig att på Coop Forum i Ö-vik har de också haft hel kyckling i frysdisken emellanåt.
    Jo, jag vet att du inte bor där men jag tänkte mest att du ville veta om det fanns överhuvudtaget i Sveriges långa land.
    Hel kyckling el hel höna är för mig samma sak, vet att alla inte håller med men, men...
    sist jag gjorde på hel kyckling blev det en soppa med champinjoner, bacon och något mer som jag inte kom ihåg.

  • piusamadeusmozart 5 mars 2010

    Vi gör ofta buljong på höna tillsammans med något annat kött. Det är bäst att låta buljongen svalana eftersom höna är väldigt fet så man jag skumma av det värsta fettet. Buljongen använer vi med t.ex tortellini och köttet äter vi som det är med en sallad och diverse såser eller geleer.

    Curry med höna skall jag pröva eftersom jag upptäckt att curry är omtyckt av mina barn. Har aldrig gjort currymat sen tonåren då jag råkade få en fruktansvärd magsjuka efter en fisk i currysås. Det har tagit mig trettio år att börja tycka om först lukten och sen smaken igen.

  • farmoringer 5 mars 2010

    Jag hittade min höna på ICA.
    Kul att läsa era inlägg. Skulle tro att det blir med currysås och ris men hade ju varit kul att testa nåt annat. 8-|

  • boz1965 5 mars 2010

    Bra kokhöns är så gott som omöjligt att få tag på idag. I så fall får man prata med butiken och be dem beställa hem. Men när jag väl har fått tag på det så brukar det för det mesta bli höns och curry.

  • Gnurf 5 mars 2010

    Jag ska kika ordentligt ordentligt senare idag...o)

    Nog kan jag tänka mig att det finns en uppsjö av varianter att smaksätta hönan med. Kokt hönskött i sig själv är väl lite "beige"...så det är det övriga som får dominera. Istället för ris funkar det väl hur bra som helst med rotfrukter i ugn, klyftpotatis, hasselbackare eller bara en nudelwok?

    Såsen tex:

    - Chili/Vitlök/lime
    - Dragon (dvs ngn bearnaisevariant)

  • Mistys 5 mars 2010

    Willys säljer bra höna som någon skrev tidigare. Förr köpte jag alltid höna till currysåsen men numer blir det kyckling. Är ju ingen prisskillnad längre {disapointed}
    Färsk kyckling finns ju ofta till extrapris för en 20:a/ kilo och hönan kostar precis det så då tycker jag att kycklingen känns mer prisvärd. Skillnad var det förr när hönan kostade 10 kr kilo och kycklingen 30 kr/kilo

  • Eery 5 mars 2010

    Boz.. vad är "bra kokhöns" vi kommer under våren att skaffa höns, främst för äggens skull men jag vill ju kunna ta hand om hela djuret.

  • Gnurf 5 mars 2010

    Eery...du måste ta ut äggen ur hönan FÖRE kokning. Annars blir hönan förstörd och kan inte lägga fler ägg...8-|

  • jimboz 5 mars 2010

    Jag kan nog inte påstå att jag saknar höna på något sätt, förutom kanske uppleva gamla minnen..Men det är absolut inget fel på höna. Det verkar bara som industrin tog bort den hux flux och ersatte den med kyckling.

  • sikaal 5 mars 2010

    Det går utmärkt att göra gryta på höna! Stycka den och bryn, låt koka (länge) med rotsaker. Gör en god gräddsås av buljongen. Jag tycker om ris till, men (pressad) potatis eller någon pasta passar säkert också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.