Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Honung

  • Josses 16 augusti 2010

    Har snöat in på honung nu i sommar.
    Fick tag på en burk nyslungad flytande honung.{eat}
    Började fundera lite över detta.
    Visst var honung "nyttigare" än vanligt socker?
    Vad var det som var så bra med honung?

  • Amika 17 augusti 2010

    Honung innehåller följande:

    182 olika ämnen har räknats ihop i honung. Exempel:
    • Enzymer, varav de viktigaste är diastas (amylas), invertas samt glukosoxidas som står för det mesta av honungens bakteriehämmande effekt. Alla tre inaktiveras vid uppvärmning;därför är honung som blandas i te ganska verkningslös. Max 60 grader får vattnet vara om man inte ska förstöra nyttoämnena. Särskilt diastas är känsligt, i Tyskland betraktas låg halt som ett tecken på att honungen värmts upp. Citrushonung som apelsinhonung och honung från en del arter av eukalyptus kan dock ha naturligt låga halter diastas.
    • Pollen: Får inte tas bort, t. ex. genom finfiltrering. Inget får tas bort utom skräp genom de vanliga silningarna.
    • Antioxidanter, 20 gånger mer i mörk honung än i ljus.
    • Vattenlösliga vitaminer (spår av B1 tiamin, B2 riboflavin, B3 niacin, B5 pantotensyra, B6 pyridoxin, C).
    • Mineraler, mer i mörk honung än i ljus (spår av ett tiotal mineraler som magnesium, mangan, järn, zink, kalcium, natrium, fosfor, svavel).
    • Spårämnen (spår av ett 15-tal spårelement som krom, litium, bly, guld, strontium).
    • Alkoholer (spår av ett 15-tal alkoholer inklusive "vanlig" alkohol) och deras aldehyder, ketoner, estrar och syror.
    • Spår av eterisk olja, proteiner, växtpigment.
    • Inhibin - nej. Inhibin var det namn som gavs på 30-talet åt ett okänt ämne som man tänkte var det bakteriedödande i honung. Idag anses effekten komma av enzymet glukosoxidas.

  • 7201 17 augusti 2010

    Guuud va roligt att det finns vågon som verkligen vet !!
    Tack för det braiga svaret du gett......

  • redd 17 augusti 2010

    Vad i hela friden gör man med honung om man inte värmer upp den?

  • sju 17 augusti 2010

    En del äter honung på macka. Jag är dock inget fan av det, för sött för mig.

  • NicolinaZ 17 augusti 2010

    Det lär vara dödshälsosamt att äta en sked honung varje dag, håller förkylningar borta osv. Vid halsont, när men ändå inte ska dricka för varmt , brukar jag lösa upp honung i ljummet vatten och både gurgla och dricka med. Känns i varje fall både skönt och hälsosamt! Honung i naturell jogurt eller fil är också alldeles utomordentligt!

  • Amika 17 augusti 2010

    Skrivet av redd den 17 aug 2010

    Vad i hela friden gör man med honung om man inte värmer upp den?


    Man kan röra ut den i ljummet vatten, jag brukar ta fingervarmt. Och så kan man tillsätta lite färskpressad citron och lite cajennpeppar(bara ytterst lite). Det gör susen på heshet, ömma stämband, och verkar hostdämpande.

    "En tesked honung lindrar barnets hosta effektivare än hostmedicin, visar en färsk studie.
    Det är dags att slopa vanlig hostmedicin som har mer biverkningar än verkningar, tycker barnläkaren Inge Axelsson.



    Nu är det förkylningstider och hostmediciner är storsäljare på apoteket. Men det är bättre att lägga pengarna på en burk honung, visar en ny amerikansk studie.
    I studien lottades 108 barn mellan 2 och 17 år med luftvägsinfektion och natthosta till att endera få en halv till två teskedar honung på kvällen eller hostmedicin med det aktiva ämnet dextrometorfan.


    Hostade mindre
    Resultatet: Barnen som fått honung hostade mindre än de som fått hostmedicin. Barnläkaren Inge Axelsson, som kommenterar studien i senaste Läkartidningen, tycker att det är bättre att ge barn vanlig honung än medicin - som ju kan ha biverkningar. Han poängterar dock att honung också har negativa effekter om det används under lång tid - nämligen ökad risk för hål i tänderna." (taget från sveriges biodlares riksförbunds hemsida)

    Det man ska tänka på är att i sällsynta fall kan sporer av bakterien Clostridium botulinum finnas i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn, men inte hos äldre barn och vuxna. Därför avråder Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett år.

  • AnneNi 17 augusti 2010

    När jag var yngre och bodde hemma fick vi ofta en burk nyslungad honung av min pappas kusin m familj som har biodling. Denna hade vi till jordgubbarna på midsommar, supergott :-)
    Honung på knäckebröd är väldigt gott. Även på annat bröd förstås :-)
    Jag brukar ofta ha i en msk honung när jag bakar bröd/bullar för att hjälpa jäsningen. Förvisso försvinner väl mycket nyttigt, men det känns bättre än att ta socker...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.