Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HP sås?

  • Kakan1986 19 september 2011

    I nedanstående recept står det som alternativ HP sås, och min hjärna har kanske slutat arbeta för dagen... Och efterssom det är skrivet av inaktiv medlem så kan man inte fråga där, men vad står HP för? Hjälp :)

    Färsgratäng med mostoppar

  • Py 19 september 2011

    http://hillsmother.blogg.se/hillsmother/images/2011/hp-hp-sauce_140357254_158098750.jpg
    "HP-sås är en klassisk mörkt brun, starkt kryddad och något sötsur engelsk sås, som produceras i Birmingham. Den innehåller bl.a. orientaliska frukter, vinäger och kryddor.

    Såsen serveras kall till både varma och kalla maträtter. Passar utmärkt t.ex. till stekta ägg.

    Originalet benämns inte oväntat HP sauce The Original, men det förekommer numera flera olika varianter t.ex. HP Fruity, HP Curry Sauce, HP Chilli, HP BBQ Sauces etc.

    HP är ett varumärke. Originalet uppfanns i slutet av 1800-talet av en speceri­handlare vid namn F.G. Garton. Garton namngav såsen HP, då han hört att en restaurang i parlamentsbyggnaden (Houses of Parliament) hade börjat använda den. Dessvärre hade Garton skulder som han inte kunde betala och när Edwin Samson Moore erbjöd honom att bli skuldfri, plus en kontantsumma på £150 sålde han receptet."

  • gollen 19 september 2011

    Det var en ordentlig redogörelse för denna utmärkta sås.

    Jag använder själv HP mycket i bl a annat mariander och grytor.

    Ett lager på smörgås är inte heller helt fel tillsammans med krispig sallad.

  • Bombycid 19 september 2011

    Har en kompis som brukar ha HP sauce till prinsessbakelser... Den kombinationen föll dock inte mig i smaken riktigt... {sick}

  • gollen 19 september 2011

    HP går bra till det mesta. Ha.{clap}{bashful}

  • The_mama97mia 19 september 2011

    hehe, hp till princessbakelse,,, då har man nog ngn smaklök lös tror jag.- hehe

    Men om frågan är vad kan jag ersätta worcester (så svårt att stava till o ännu svårare att säga) eller HP med - så ta lite ketchup o kanske förstärk med lite fond. Är mitt tips. I just det receptet som dus rkiver så tror jag inte smaken är essentiell utan bara ngt som ger lite sting...

  • belle12 19 september 2011

    Hos oss är det alltid disskutioner vid middagsbordet när jag lagar mina svenska köttbullar (vi bor in England). Min man som är engelsk tycker att man måste ha HP sås till och kan inte förstå att jag föredrar min mammas lingonsylt! {dazed}

  • MrsC 19 september 2011

    HP sås och pyttipanna hör ihop :p.
    HP sås och köttfärslimpa hör ihop + köttbullar och lingon :p

  • Kakan1986 20 september 2011

    Tack för alla svar :-) Då ska det med andra ord inte vara svårt att hitta bara jag som aldrig använt den innan.. Tydligen kanske jag borde ha gjort det :)

  • JennyV 20 september 2011

    Jag smakade på HP sås för första gången här om dagen, den var inte god. Den var så dålig att jag inte kan tänka mig att ha den i maten men det verkar som flera här tycker om den?!! Smaken är som baken :D

  • Erajscha 20 september 2011

    HP är som sagt bara ett märke på det som i England kallas "brown sauce" och som inte ehller är ovanligt att man har till stekt ägg eller på en baconmacka.

  • MrsC 20 september 2011

    Visst är det tur att smaken är som baken - delad (Y)

    Serveras med HP Sauce :-D
    Pyttipanna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.