Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör du din köttfärssås?

  • Okänd 11 januari 2008

    Jag bryner hackad lök och älgfärs.Tillsätter salt,vitpeppar,grillkrydda och lite vitlökspulver.Sen fyller jag på med creme fraiche eller grädde eller båda.Och ketcup och soja(för färgensskull) Oftast så reder jag av också. Såsen blir hur mumsig och krämig som helst.Vad har ni för kryddor och ingredienser?

  • ikah 11 januari 2008

    Bryner köttfärs, saltar och pepprar + att jag kryddar med santa marias köttfärskrydda.
    Lägger i lite kecthup och låter det fräsa lite, strör på lite vetemjöl och häller på lite vatten som får koka in. Till sist slår jag på grädde och det får puttra en stund.
    Så gör jag min köttfärssås.:D(Y)

  • lennali 11 januari 2008

    Bryner köttfärs, tillsätter salt o svartpeppar, efter det tillsätter jag ca 2 msk senap (slotts söta), ketchup och chilisås (orginal) rör om och sedan tillsätter jag ett paket mellangrädde och ibland lite soja för att få lite färg på det hela.
    En liten berättelse:
    Min brors son hatade allt vad senap hette när han var liten, men min köttfärssås älskade han, så en dag kunde jag bara inte hålla mig längre (elak faster) utan frågade honom "Tycker du verkligen inte om senap? Näpp svarade han, jo sa jag du äter det nu. Men han trodde mig, utan sa; du luras Lena, köttfärssåsen är ju inte gul och den smakar inte senap heller. Nästa gång jag gjorde köttfärssås fick han vara med så att han fick se vad det var jag hade i. Men han åt, för den var ju så god i allafall.

  • anluk 11 januari 2008

    Bryner köttfärs och riven lök. Tillsätter vatten och låter det koka ihop. Tillsätter ketchup, tomatpuré, soja, lite kalvfond, salt, svartpeppar och vitlök. Reder av med lite majzena.
    Ibland gör jag Linneas pasta som finns med på mina sidor med creme fraiche och majs osv. Är så superdupergott också.

  • MrsC 11 januari 2008

    Bryner ca 400-500 g köttfärs, bryner lök.
    Kryddar med salt, svartpeppar, vitlök, oregano, basilika.
    1 burk krossade eller passerade tomater, tomatpuré + lite ketchup, ½ köttbuljontärning
    Småputtra på svag värme i ca 45 min med lock på.
    Reder av med vatten och mjöl.
    Låter k-såsen gärna stå till nästa dag.
    Då ännu godare (Y)

  • pliton 11 januari 2008

    Bryner halvkilo köttfärs, lök, vitlök med salt och peppar. 2-3 msk tomatpure. 1 pkt matlagningsgrädde lite vatten om det behövs. Oregano, timjan, massor chilipulver, socker, gnutta curry, 1-2 tsk köttbuljongpulver. Ju längre kok ju bättre.

    Inmundigas gärna med rött vin. Toppen!

  • farmoringer 11 januari 2008

    Jag bryner köttfärs och lök. Kryddar med det jag känner för den dagen, Men alltid lite vitlök, svartpeppar, salt och lite sånt och lite sånt:D .Sen häller jag över lite mjöl och på med krossade tomater och lite vatten. I med köttbuljongtärning och koka ihop. Sen är det dags att smaka av...

  • Gonta 11 januari 2008

    Jag bryner lök och köttfärs. Kryddar med vitlökspeppar, vitlök, paprika pulver och chilipeppar. Lägger i ½-1 buljongtärning, häller på en burk krossade tomater, ketchup lite chilisås. Låter koka ihop en stund. Häller sedan 1 paprika i små bitar och 1 burk svamp. Ibland tar jag oxå i lite creme fraiche.
    Smakar av ibland lägger jag i mer beroende på vad jag känner för.

  • Queenie 11 januari 2008

    Jag bryner lök och köttfärs. Kryddar med salt och vitpeppar. Sen river jag 1-2 morötter fint och lägger i tillsammans med ketchup eller chilisås. Sen häller jag på grädde och låter det puttra ett bra tag. Ibland kan jag ha i svamp oxå.

  • zoskey 11 januari 2008

    Ingen har föreslagit att bryna färsen med lök/ purjelök/ vitlök, riven morot, kryddor i ugnen först!
    Det underlätta bryningen och ger bättre smak!
    Sedan i kastrullen.
    Använder man mera tomatpurre och lite vatten så behövs det ingen mjöl!
    Muskot passar bra som extra krydda samt riven parmesan.
    Och i alla tomaträtter fullända man rätten med lite socker (ta bort tamatens syrligheten)

    Pröva någott helt annat och tillsätt tärnad skalad färsk gurka samt hackad persilja!!!!!!!

  • evaldo 11 januari 2008

    Jag bryner lök, vitlök och köttfärs. Tillsätter lite mjöl, krossade tomater, salt och peppar samt lite vatten om det blir för löst..
    Sen kryddar jag med någon örtkrydda som det faller sig.
    Det hela får småputtra några minuter så det smakar till sig riktigt.

  • 11 januari 2008

    bryner lök(mycket) och nötfärs, tillsätter krossade tomater och eventuellt lite vatten. kryddar med bla salt, peppar och vitlök
    ibland har jag lite grädde(7%) i oxå

  • farmoringer 11 januari 2008

    Jag bryner direkt i kastrullen. Inte använder jag stekpanna till köttfärssås. Det är ett onödigt moment tycker jag..

  • Kockis88 11 januari 2008

    Bryner köttfärsen sedan steker jag på lök, tomatpure, sedan häller jag på lite vatten och tillsätter lite köttbuljong låter de här koka ihop ett bra tag sedan öser jag ner den stekt köttfärsen och låter det koka ytterligare sedan kanske jag tar i lite chili kryddor

  • zissi 11 januari 2008

    -köttfärs
    -gul lök
    -grovrivna morötter
    -salt o vitpeppar
    -kechup
    -vatten
    -hackad persilja
    -ibland en champinjonburk, krossade tomater, röda linser eller bönor av något slag, soja, oliver m.m

    Alla i vår familj föredrar kokt potatis till köttfärssås .......lite ovanligt kanske..........vad tycker ni?

  • MrsC 11 januari 2008

    Skrivet av gosegumman den 11 jan 2008

    Jag bryner direkt i kastrullen. Inte använder jag stekpanna till köttfärssås. Det är ett onödigt moment tycker jag..


    Håller med dig.
    Jag steker allting i min gjutjärnsgryta.
    Den använder jag till att steka i och kokar alla mina köttgrytor, risgrytor, soppor i...

  • Amika 11 januari 2008

    Jag bryner köttfärs med lök och vitlök. Sen åker det ner squash, champinjoner, lite rivna morötter, hackade tomater och färska kryddor som oregano och basilika. Låter det bryna tills allt är mjukt. Fyller på med kött- eller hönsbuljong och lite matlagningsvin. Saltar och pepprar. Sen får det koka ihop. Tillsätter sen lite matlagningsgrädde eller creme fraiche. Klart. :)

  • Eric Josefsson 15 januari 2008

    Basen är 1kg krossad tomat/ 0,5kg köttfärs. Varieras efter dagens humör, men normala kryddningen brukar vara lök, grönsak+köttbuljongstärning, mycket worcestershiresås, mycket tabasco och en skvätt rödvin på slutet. Sen som sagt kan man alltid ta sidospår i hur många varianter som helst.

  • styvan 15 januari 2008

    Bryner lök, köttfärs, vitlök. Ibland använder jag paprikapulver eller curry tillsammans med oljan att steka i. Häller på krossade tomater, tomatpuré och kryddor (väldigt olika, kan vara timjan, oregano, basilika, chilipulver eller chiliflingor). Har jag en skvätt grädde eller crème fraich över hemma så åker det oxå ned i pannan.:p

  • Svesse60 15 januari 2008

    Jag har en mycket god köttfärssås som jag fick av en fd svärmor en gång i tiden. Det passar utmärkt att ha på pizza och givetvis tillsammans med spagetti. Ska lägga ut receptet, så att det går att spara i kokboken också.
    Bertas köttfärssås:
    ½ kg köttfärs
    riven rotselleri (2-3 msk)
    3 msk ketchup
    1 stor lök hackas
    1 riven morot
    1½ msk margarin
    2 tsk salt
    oregano, timjan, vitpeppar, paprikapulver
    vatten
    1 msk mjöl
    ½ buljontärning
    Kokas länge på svag värme (45 min - 1 tim) (Y)(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.