Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör du din köttfärssås?

  • ingu 15 januari 2008

    Jag bryner champinjoner och köttfärs i en stekgryta,tillsätter riven gul lök +ett par pressade vitlöksklyftor.Sedan strör jag ev. lite mjöl över och tillsätter krossade tomater vatten oxbuljong (tärning eller fond). Kryddar med svartpeppar vitpeppar och salt (ev. någon örtkrydda t.ex.oregano). Ta gärna en nypa socker eller ketchup och smaka av med.

  • Libra 15 januari 2008

    Tidigare blandade jag alltid creme fraiche i köttfärssåsen men det har jag slutat med nu sen jag började med min mammas recept som är väldigt enkelt.....
    Bryn köttfärs
    Klyv en lök, tillsätt kryddor efter önskemål
    Häll i chilisås
    Tillsätt vatten och ev soja
    Låt sedan allt detta småputtra i minst 2 timmar (gärna mer)

    Det är den absolut godaste jag smakat......(Y)

  • Sibure 15 januari 2008

    men det ska ju vara rödvin i ju.... ;-)
    Bryner lök och köttfärs
    I med en buljongtärning, en skvätt rödvin (0,25 dl kanske), en burk passerade tomater, lite tomatpure, chilisås, ketchup. Kryddar med paprikapulver och timjan.
    Hellst ska det puttra länge men det hinner man ju aldrig!
    Jag en en sats med köttfärs och en med qornfärs till min veg. dotter. Funkar toppen!

  • Okänd 15 januari 2008

    Tack tack,kul att höra hur ni andra tillreder köttfärssåsen.(Y)

  • Lena 15 januari 2008

    Jag bryner köttfärs, vitlök och gullök tills färsen är smulig sen tillsätter jag kryddor olika från gång till gång sedan strör jag över lite vete och blandar in sen blir det creme fraiche och lite grädde ev. lite ketchup för färgen skull och en gnutta soja..

  • Amber 15 januari 2008

    Bryner köttfärs..fräser på lök & svamp. Kryddar med lite olika kryddor. Sen tar jag lite grädde i & chilisås & ketchup och lite soya.

  • Aspholme 15 januari 2008

    Bryner Köttfärsen, har i tomatpure, Lökpulver, Pressad vitlök, salt, Köttbuljongtärning eller Kalvfond. Strör på lite mjöl och reder av med vatten eftersom till en tjock och smakrik köttfärssås. Fördelen med Lökpulver, är att alla kan äta av den, även de som inte tål vanlig lök.

  • Smulpajen 15 januari 2008

    På italienskt vis.

    Köttfärs, lök, vitlök, buljongtärning, krossade tomater, tomatpuré, finhackad morot, rött vin, salt, svartpeppar, basilika. Hemligheten att den blir god är att den får koka länge. Parmesanost på är ett måste! Serveras endast till pasta, inte potatis.

  • Zassan 16 januari 2008

    Varierar ibland med bönor och har då i köttfärs, gul och röd lök, rivna morötter, kidneybönor, krossade tomater, vitlök, sambal oelek, köttfond, salt och svartpeppar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.