Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör jag köttgryta med vin?

  • asamariah 30 november 2008

    Hallå matälskare!

    Är dålig på det här med att tillaga nöt- och fläskkött så det har jag undvikit i så stor utsträckning jag kunnat. Köpte mig dock en gjutjärnsgryta idag och vill absolut testa att laga mig en nötköttsgryta. Någon sa mig i veckan att kokar man bara länge så GÅR det inte att misslyckas.

    Jag har köpt hem nötkött, rött matlagningsvin, 2 paprikor i olika färger, torkad karl johan-svamp, morötter, lagerblad, svartpepparkorn..

    Hur gör jag? Jag undrar främst om jag kokar köttet i bara vin? Och i så fall hur mycket ska man ta. Ska jag komplettera med något. Ska till butiken om bara en liten liten stund så jag är supertacksam för snabba tips och svar

    Kött-rookien Åsa

  • The_mama97mia 30 november 2008

    Kolla efter recept på Boeuf Bourgignon, så gott

  • The_mama97mia 30 november 2008

    till exempel detta:
    Boeuf Bourgignon
    För 5-6 personer.


    Gudomligt gott!


    Källa: Kockenkommer
    Uppladdad av: Kockenkommer

    Ingredienser
    1 kg grytbitar, högrev
    1 morot
    1 stor gul lök
    1 purjolök
    10 silverlökar
    4 dl rödvin
    2 burkar hela champinjoner
    1 msk vetemjöl
    3 vitlöksklyftor
    1 lagerblad
    Bladpersilja
    Olja
    Salt
    Peppar



    Lägg till i inköpslistan
    Betyg: röster Visningar: 676 Sparat: 9
    Gör så här
    Skär köttet i 2 cm stora bitar. Skär löken, purjolök. När fettet smält, häll i grönsakerna och fräs dem lätt utan att bryna. Lägg i det brynta köttet och pudra över med vetemjöl. Blanda omkring så att mjölet fördelar sig jämnt.

    Tillsätt lagerblad, salt och peppar. Häll på vinet och pressa i vitlöksklyftorna. Låt det hela koka upp, sänk värmen och låt det småputtra.

    Bryn champinjonerna och silverlöken i stekpanna och ställ dem åt sidan. En halvtimme innan grytan är färdig slår du i champinjoner och lök. Klipp över bladpersilja.


    Från den 16:e sep 2008, 16:46

  • MatAnders 30 november 2008

    Har gjort Burgundisk köttgryta i dag har recept på min sida kanongott. Bryn både köttet och löken ger god smak och spar stekskyn och ha med den i grytan sen i med vin,kryddor morötter eller vad du vill ha i och låt sjuda i ca 1,5 - 2 timmar.
    Lycka till(Y)

  • segerwitch 30 november 2008

    (L)Det här receptet gör jag ofta i min underbara järngryta(Y)

  • gnutten1 30 november 2008

    "Någon sa mig i veckan att kokar man bara länge så GÅR det inte att misslyckas"

    Kokar du för länge får du ett kött som är segt.

    Bryn rotfrukter, vitlök, timjan, rosmarin, paprika, champinjoner och bacon. bryn köttet på hög värme. lägg köttet i en gryta och häll på rödvin och kalvfond/oxfond. Koka på låg värme tills köttet lätt kan dras isär med fingrarna, ha i grönsakerna, svamp och bacon och koka i 5-10 min...

    red med maizena.

    Undvik smör och olja i en gryta, då detta lägger sig längst upp på ytan och inte ser så aptitligt ut.

  • lennali 30 november 2008

    Hej Åsa
    Skickar dig några recept på grytor som jag tycker är jättegoda. Kom ihåg att grytor är alltid godast dagen efter, när den har fått "sufta" till sig (dra åt sig alla smakerna). Minst 1 ½ timma kan du koka köttbitarna, blir inte segt, snarare mörare. Lycka till med "gryt koket"/Lena

    Herrfavoriten
    Kryddig köttgryta
    Orientalisk köttgryta med apelsin
    Ungersk Coca-Cola-gulash

  • asamariah 30 november 2008

    Tack för alla svar!

    Bra att ha lite recept att utgå ifrån. Gjorde en lite egen variant utifrån flera av era recept ;) Blev super faktiskt. Kokade köttet 1 timme och 50 min unggefä'är.

    Ska spara ner flera av de grytorna ni föreslagit, jag gillar verkligen det här sättet att laga mat. En gryta som står och puttrar och sprider hemkänsla i en timme eller två. Någon som har rnån mer långkoksgryta på lager så skriv gäärna även den!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.