Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hur länge kan köttet ligga i marinad?

  • majamia 28 april 2009

    Jag har köpt 4 kg "fattigmans filé" idag som vi ska grilla på torsdag, tror ni att jag kan lägga köttet i marinad i dag och ha det i kylen till tors?
    Tack på förhand! :D

  • The_mama97mia 28 april 2009

    Fattigmansfilé????????
    Jag har haft kötti marinad flera dygn, i kylen såklart. Viktigt att tänka på att vända på köttet ibland , jag gör marinad i tjocka plastpåsar, vänder på påsen med jämna mellanrum.

  • busan37 28 april 2009

    Vad är fattigmansfilé? :o

  • majamia 28 april 2009

    Det är en liten köttslamsa som jag köper i min köttaffär. Jag tror att det är en bit som blir över vid styckningen. Det binder ihop sig vid grillningen och blir väldigt saftigt.
    Ska se om jag kan få mer info, gott är det ialla fall och billigt! :D

  • monac 28 april 2009

    marinera på du!!!!!
    Ett par 3 dagar är inga problem!
    Hoppas ni får en trevlig valborg/grillnig då!:D

  • busan37 28 april 2009

    Skrivet av majamia den 28 apr 2009

    Det är en liten köttslamsa som jag köper i min köttaffär. Jag tror att det är en bit som blir över vid styckningen. Det binder ihop sig vid grillningen och blir väldigt saftigt.
    Ska se om jag kan få mer info, gott är det ialla fall och billigt! :D


    Tack för upplysningen, har aldrig hört talas om fattigmansfilé förut

  • The_mama97mia 28 april 2009

    Undrar om fattigmansfilé är typ "ytterfilé" eller "kort fläskfilé" som jag ofta köpter men då fryst, och är alltid billigare än den vanliga långa hela filén. FUnkar utmärkt att marinera o grilla, eller woka eller vad man vill...
    Marinad är nog tämligen riskfritt som sagt i flera dagar, däremot har man ju läst om torrkryddat kött (färdigkryddat som man köper i butik) som kan få höga bakteriehalter efter kort tid.
    Det blir nog bra ska du se!

  • monac 28 april 2009

    tips på marinad:
    Indonesisk marinad

  • majamia 28 april 2009

    Skrivet av mama97mia den 28 apr 2009

    Undrar om fattigmansfilé är typ "ytterfilé" eller "kort fläskfilé" som jag ofta köpter men då fryst, och är alltid billigare än den vanliga långa hela filén. FUnkar utmärkt att marinera o grilla, eller woka eller vad man vill...
    Marinad är nog tämligen riskfritt som sagt i flera dagar, däremot har man ju läst om torrkryddat kött (färdigkryddat som man köper i butik) som kan få höga bakteriehalter efter kort tid.
    Det blir nog bra ska du se!


    Hej igen
    Nej det är inte alls ytterfilé eller kort fläskfile utan,
    Fattigmansfilé, dvs insidan av skinkbenet på grisen, mört som en filé och saftigt. Kanske inte så vackert, men trätt på spett så fungerar det fint. :D
    Du får fråga i din köttaffär om dom har det
    Allt gott! Marie

  • zudette 28 april 2009

    Hmmmm........ kan inte rostas också gå under benämningen fattigmansfilé - och då som ersättning för oxfilén???

  • majamia 28 april 2009

    Synd att man inte kan lägga in bilder, det ser ut som en liten köttslamsa ca 15 cm lång och 4cm bred.

  • The_mama97mia 28 april 2009

    OKI! Gud vad man lär sig saker här!
    Har ingen "köttbutik" precis här...
    Men kul att veta!
    (Y)

  • farmoringer 28 april 2009

    Skrivet av majamia den 28 apr 2009

    Synd att man inte kan lägga in bilder, det ser ut som en liten köttslamsa ca 15 cm lång och 4cm bred.


    Man får lägga in det som presentationsbild om man vill visa upp nåt....:D

  • The_mama97mia 28 april 2009

    har men en fråga av det här slaget kan man testa på chatten, nu är den inte så välbesöktpå vardagar dagtid men.... ju fler som testar, destor fler kommer tillbaka sen! Hoppas jag

  • Monika46 28 april 2009

    Har hört talas om att man kan marinera i KIWI... Är det någon här som har tips på hur man gör och hur länge köttet skall ligga i Kiwimarinaden?

  • farmoringer 28 april 2009

    http://www.matklubben.se/matprat/debattforum_3/naagon_som_proevat_kiwimarinad_metoden__4683.html

    Kolla in den här tråden..

  • Lotten_J 29 april 2009

    Detta låter ju väldigt spännande, fattigmansfilé har jag aldrig hört talas om. Du skriver att du köpt det i din köttaffär, har ni spec affärer som bara säljer kött? Här uppe har vi inga sådana butiker utan man får köpa sitt kött i vanliga livsmedelsaffärer.

    Skrivet av majamia den 28 apr 2009

    Det är en liten köttslamsa som jag köper i min köttaffär. Jag tror att det är en bit som blir över vid styckningen. Det binder ihop sig vid grillningen och blir väldigt saftigt.
    Ska se om jag kan få mer info, gott är det ialla fall och billigt! :D

  • majamia 29 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 29 apr 2009

    Detta låter ju väldigt spännande, fattigmansfilé har jag aldrig hört talas om. Du skriver att du köpt det i din köttaffär, har ni spec affärer som bara säljer kött? Här uppe har vi inga sådana butiker utan man får köpa sitt kött i vanliga livsmedelsaffärer.

    Skrivet av majamia den 28 apr 2009

    Det är en liten köttslamsa som jag köper i min köttaffär. Jag tror att det är en bit som blir över vid styckningen. Det binder ihop sig vid grillningen och blir väldigt saftigt.
    Ska se om jag kan få mer info, gott är det ialla fall och billigt! :D


    Hej
    Iser att det är lyxigt att bo när Malmö, där finns massa köttaffärer och många härliga utländska affärer på Möllan.

    Om ni är i Malmö och inte har gått matkaravanen kan jag varmt rekomendera det. Man gör en matresa världen om och får smaka och prova mat från världens alla hörn, supertrevligt!

    http://www.matkaravan.nu/

  • monac 29 april 2009

    Skrivet av farmoringer den 28 apr 2009

    Skrivet av majamia den 28 apr 2009

    Synd att man inte kan lägga in bilder, det ser ut som en liten köttslamsa ca 15 cm lång och 4cm bred.


    Man får lägga in det som presentationsbild om man vill visa upp nåt....:D


    ha ha...du e rolig du farmoringer!(Y)

  • majamia 30 april 2009

    :D idag ska mina "fattigmansfiléer" grillas, mums! efter 2 dagar i marinad (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.