Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur länge ska det stå i ugn?

  • Jilliii 2 juli 2009

    Har för tillfället ingen kött termometer, men en skinkstek.... hemma har jag en, men e i linköpning..

    Hur länge ska en skinkstek på 1200 g stå i ugn???

  • Lenkan 2 juli 2009

    Jag brukar kolla efter en och en halv timme, skära en bit ned i köttet och kolla köttsaften. Låt steken gå på lägre gradantal så riskerar du inte att den bränns.

  • Jilliii 2 juli 2009

    vilken grad??

  • Fiona 2 juli 2009

    Jag brukar köra ungefär 175grader 90-120minuter på en stek i den storleken

  • The_mama97mia 2 juli 2009

    Håller med Fiona. Skulle låta stå minst en timme, och gärna en o en halv...
    Men om du vill göra ngt gott så kolla recepten på sambalkotletter - de sköter sig själva i ugnen på låg temp men det är klart du behöver köpa sambal oelek, soja, creme fraiche till det. Den går på 175 grader eller mindre , men såsen blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå god.
    /Mia igen

  • mooseella 2 juli 2009

    kött krymper inte så mycket om det tillagas på 125° istället för 175°. Tar lite längre tid men blir myckat saftigare.
    Bryn köttet först i stekpanna om du vill ha en fin yta.

  • parlemor 3 juli 2009

    Skrivet av mama97mia den 2 jul 2009

    Håller med Fiona. Skulle låta stå minst en timme, och gärna en o en halv...
    Men om du vill göra ngt gott så kolla recepten på sambalkotletter - de sköter sig själva i ugnen på låg temp men det är klart du behöver köpa sambal oelek, soja, creme fraiche till det. Den går på 175 grader eller mindre , men såsen blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå god.
    /Mia igen

  • parlemor 3 juli 2009

    Skrivet av parlemor den 3 jul 2009

    Skrivet av mama97mia den 2 jul 2009

    Håller med Fiona. Skulle låta stå minst en timme, och gärna en o en halv...
    Men om du vill göra ngt gott så kolla recepten på sambalkotletter - de sköter sig själva i ugnen på låg temp men det är klart du behöver köpa sambal oelek, soja, creme fraiche till det. Den går på 175 grader eller mindre , men såsen blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå god.
    /Mia igen

  • parlemor 3 juli 2009

    Skrivet av mama97mia den 2 jul 2009

    Håller med Fiona. Skulle låta stå minst en timme, och gärna en o en halv...
    Men om du vill göra ngt gott så kolla recepten på sambalkotletter - de sköter sig själva i ugnen på låg temp men det är klart du behöver köpa sambal oelek, soja, creme fraiche till det. Den går på 175 grader eller mindre , men såsen blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå god.
    /Mia igen


    Var hittar jag "sambalkotletter" Trodde det skulle finnas här på Matklubben

  • parlemor 3 juli 2009

    Ber om ursäkt, jag var tydligen inte vaken när jag skrev min fråga så den kom in på mias men jag undrar var jag hittar "sambalkotletter" det finns inte här på¨matklubben

  • Disen 3 juli 2009

    Detta receptet använder jag. Håller med mama97mia...det är sååååå gott. Kan göras med kyckling också. :p
    Super goda fläskkotletter / karré / fläskfilé

  • Okänd 3 juli 2009

    Här är ett recept som med fördel kan användas till fläskstek.
    Beräkna ca 1 timma i 175° varm ugn.

    Äppelspäckad fläskkarré med vitlöksmorötter och mustig sås

    Hoppas att det smakar! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.