Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket handlar ni mat för varje månad uppskattningsvis ?!

  • Supermom70 2 augusti 2009

    Hur mycket handlar ni mat för varje månad uppskattningsvis?
    Jag tycker tex att kött har blivit dyrt - har det inte det?? :o
    Vi är 2 vuxna och 2 barn och jag tror att vi handlar för i alla fall 5000 kr/månad om inte mer..
    Men då ingår schampoo, toapapper osv också.. Men ändå :o

    Jag är totalt hopplös på att planera mina måltider så det blir många impulshandlingar (tex efter ha läst ett gott recept här på Matklubben..)

    Några tips på hur man sänker sina matkostnader? Skulle behöva gå en hederlig "Husmorsskola" tror jag :D

  • monfo 2 augusti 2009

    Trotts att jag veckoplanerar och handlar på extrapris blir det upp mot 7000 kr /mån, men precis som för dig ingår hygienartiklar och godis i detta.

    Kött är dyrt men har även märkt att grönsakerna blivit löjligt dyra. På Maxi ville de ha 43kr/kg för gurka, det fick bli sallad utan gurka den dagen, det gäller att se upp och inte bara plocka ner det man brukar i korgen.

  • boz1965 2 augusti 2009

    PUH! Alldeles för mycket skulle jag vilja säga. Inte för att jag handlar mer, utan för att ALLT har blivit MYCKET dyrare på sistone.

    Men det är bara vad man kan räkna med så mycket som kronan har fallit i värde den senaste tiden. Allt vägs ju mot den allsmäktiga dollarn...

    Jag har alltid varit motståndare till att införa Euron i Sverige men det verkar som om det börjar bli dags att omvärdera den inställningen.

  • tjej_20 2 augusti 2009

    jadu,... det är bara jag och min sambo. men de kan bli uppåt 3000kr per månad... om inte mer i bland... helt sjukt...

  • bakamonkeyprincess 2 augusti 2009

    Jo, allt har blivit dyrare. Har bokstavligen sett hur vissa priser gått upp :o
    Har levt som fattig student de senaste 3 gymnasieåren. Första året handlade jag för ungefär 1000 kr/månaden (mat, hygien. fika på stan o.dyl.). Det sista året har det kostat mig uppemot 2500 för enbart mat och hygien. :(

  • annica_johansson 2 augusti 2009

    Hej!
    Ja vi är 2 vuxna och 2 barn och vi handlar för ca 6000 kr/mån:(
    och då ingår som sagt hygien artiklar mm idet också.
    Ja frukt och grönt har blivit mycket dyrare.

  • Annafbg 2 augusti 2009

    Vi är två vuxna med ibland ett barn, ibland tre. Vi lägger 3500-4500 kr/ månaden på mat etc, men då får vi kött ibland av släktingar som jagar och fisk ibland av släktingar som fiskar. Dessutom är jag väldigt noga med att följa extrapriserna, veckohandlar i den butik som har bäst extrapriser för veckan.

  • The_mama97mia 2 augusti 2009

    Svår fråga, jag är ensam med mina två barn o tror att jag handlar för max 1000 spänn i veckan, men då är jag mkt ekonomisk (läs snål) o köper liksom det som finns till extrapris o har alltid frysen full.... Men jag kanske har helt fel kalkyl.

  • kickiekblad 2 augusti 2009

    Nästan 8000 i mån lägger vi på mat

  • Mistys 2 augusti 2009

    Vi är en familj på två vuxna och en 18-årig son samt ett matvrak till katt. Vi handlar mat,hygien,kattmat,kattsand för 5000 kr/mån. Då räcker det till matlådor åt mig och min man också.
    Sen vi bytte strategi och gör maträtter efter vad som finns i frysen och handlar på oss när det är extrapris har vi sänkt vår matkostnad. Förr gjorde jag veckomenyer och handlade en gång i veckan. Då hände det ju att man var tvungen att köpa ex kyckling till full pris för att man planerat in det.
    Nu gör jag veckomenyer efter vad som finns i frysen. Åker och handlar och plockar då ner i vagnen det affären bjuder ut billigt denna vecka. Köper gärna mycket om det är ett bra erbjudande. Det kommer sen med på senare menyer. Köper på det här viset aldrig kött,köttfärs,kyckling, korv och fisk till fullpris och har inte gjort det på ca 2 år:)
    Har jag ingen färs i frysen för att det inte varit extrapris på det på ett tag blir det ingen färsmat den veckan. Då får det bli annat istället..
    Kastar aldrig en rest även om den är liten. Fryser in och har till matlåda eller gör en rest dag med olika sorters skvättar och ex en kastrull med ris.
    Köper heller aldrig färdigmat utan lagar allt. Sonen hatar färdiga köttbullar m.m så det är inte att tänka på.

  • Lisa35 2 augusti 2009

    Hm, låter som man skulle kunna spara en hel del pengar om man skärpte till sig lite både när man går och handlar och genom planering. Försöker planera måltider men det faller ofta efter ett tag men som Alfons09 här ovan skriver kanske man "planerar" lite fel och borde kolla frysen och planera därefter.

    Jättebra "tråd" det här för man får lite koll på om man faktiskt kan spara på att planera lite klokare. Visst kan kyckling vara billigare ibland men har aldrig tänkt på att även kött och fisk kanske är det så nu kanske man skall kolla lite mer när man går och handlar :D Tack för tipset alfons09!! (Y)

  • ros 2 augusti 2009

    :)Jag försöker att ha mycket basvaror hemma!
    Ex, ris, pasta, frysta grönsaker, konserver, kryddor, olika mjöl mm

    Vi odlar egna potatis, lök, morötter, dill, mangold och persilja

    Mitt mål är att baka allt bröd själv

    Köper alltid kycklingfilé, fläskfilé, fläskytterfilé mm när det är extrapris
    "Tacka vet jag frysen".

    Man ska inte handla när man är hungrig, för då köper man oftast lite mer onödigt och impulsköp.

    Jag köper tvättmedel, diskmedel och hygienartiklar när det är extrapris för det mesta.

    Jag har alltid en inköpslista på gång. När vi märker att något håller på att ta slut, så skriver vi upp det.

    Jag försöker att handla max två gånger i veckan. Det är när mjölken och mejeriprodukterna börja ta slut.

    Maten planerar jag dag för dag. Det beror på hur många som är hemma och äter eller vad som finns i frysen.

    Blir det rester över, så kan jag servera "2-rätters eller 3-rätters" dagen efter.
    Ex: överbliven potatis. Kan jag "förädla" till en matpaj eller i en bondomelett.

    Jag försöker att inte slänga mat.

    "Det är inte svårt att laga mat - det svåra är att variera"

  • hansdotter 2 augusti 2009

    MAten har verkligen blivit dyr!!! Helt sjukt vad mycket pengar man äter upp varje månad! Vi lägger ca 7000 kr i månaden på mat, hygien , städmedel m.m. Då ingår inte ekolådan/årstiderna med frukt och grönsaker ca 1 gång per månad. Matlådor ingår inte alltid- om det finns tar jag rester till skolan. Men min man äter alltid lunch ute i stan när han jobbar. HAn har rikskuponger på jobbet och har ett jobb som lite grann kräver lunch ute med kollegor och ibland kunder.
    Nu odlar vi potatis (Hur förvarar men den bäst???-i garaget???), morötter, kryddor, tomater, gurka, palsternacka och persiljerot. Å så finns ju bär på tomten.
    Nej- det har sannerligen blivit på tok för dyrt:@:@:@

  • fegis 3 augusti 2009

    Det här var en bra tråd. Mycket intressant att se vad andra lägger på mat och få lite smarta tips.

    Jag och min sambo lägger 3000 kr på mat, toapapper, städ-och tvättgrejer och hygienatrtiklar. Det räcker inte alltid. Det räcker oftast inte de gånger som man har köpt lite extra lyx, samt godis, chips, dricka och sådant.

    Vi lagar nästan alltid mycket mat så att det finns till matlådor.
    Jag gör matsedel för en vecka i taget. Matsedeln gör jag delvis efter vad som finns till extrapris den veckan. Vi brukar dock köpa på oss kött, kyckling och fisk när det är extrapriser så att man har i frysen. Vi handlar alltid på fredagar, då vi storhandlar. Det blir ändå alltid minst en extra tur för mjölk och sådant.

  • boz1965 3 augusti 2009

    Ett annat bra sätt att spara är att göra storkok och frysa in portionsvis - det gör jag. Jag handlar t.ex. en massa köttfärs när de har extrapris och gör olika köttfärsrätter på det och fryser in i portioner. Det är perfekt också när man en dag inte känner för att ställa sig vid spisen. Då är det bara att koka ett par potatisar och plocka fram en burk med köttbullar och gräddsås ur frysen och mikra upp.

  • Molgan 3 augusti 2009

    Mellan 300:- och 700:-/ vecka. 2 vuxna och 2 katter.

    Då ingår hygien, tvätt, mat till två katter och matlåda (lunch) till nästa dag. Köper kött när det är rea och fryser in. Även en hel del andra varor blir på rea.
    Har mycket basvaror hemma, skriver ofta upp när det börjar ta slut.

    Vi gör ungefär som Ros. Men förrut handlade vi två gånger i veckan, numera blir det bara en, om matlistan och inköpslistan fungerar som den ska.

    Men vist känns det att priserna smyghöjes.

  • Gul13 4 augusti 2009

    Vårt matkonto ligger på 3000-3500 kr/mån för två vuxna och ett barn. För mycket tycker jag.

    Blandar lite olika strategier; Försöker göra som Alfons och planera maten efter frysens innehåll. Försöker handla på extrapris men så ibland MÅSTE man bara prova ett recept och så faller strategin den dagen. Men jag försöker göra matplanering veckovis.

  • Lennart_58 4 augusti 2009

    Ja det var en otrevlig fråga, ha ha. Det är jag, min son (han betalar lite för sig) o en särbo som kommer i veckosluten. C.a 4-5000:- blir det nog. Men vi äter gott, näringsriktigt o aldrig snabbmat, något halvfabrikat kan slinka igenom (färdiga köttbullar) men till 90% mat lagad från scratch. Mycket grönsaker, aldrig korv, mest kyckling o fläskfilé. Sällan RÖTT kött, nöt, men gärna vilt, såsom älg t.e.x. Lennart.

  • Lennart_58 4 augusti 2009

    Glömde mina 3 kattor. Torrfoder, köttpåsar, kattsand o insatspåsar till lådan 1000-1200/månad, men det är de värda. Lennart.(Y)

  • osita 4 augusti 2009

    Ja nog har det blivit dyrt alltid.
    Vi hade det taskigt när Euron kom, för den spanska pesetasen\'s värde var då 1€=166,386 pts eller 1000pts=6€ vilket var/är jobbigt att se om affärerna hade höjt priset eller bara ändrat om till nya valutan. :@
    Sverige kommer inte att få detta problem då SEK ligger på sina mer eller mindre 10 kr=1€.
    Kostar det nu en sak 25kr =2,5€ etc etc etc. :)
    Vi är 2 vuxna som äter för tillfället alla måltider hemma eftersom jag är arbetslös och vi använder ca 300-400€ = 3000-4000kr / mån då med alla toapapper, städ-och tvättgrejer och hygienatrtiklar etc etc incl. Fast vi äter inte lagad mat på kvällen utan det blir smörgås, yoghurt och frukt.
    När jag lagar blir det minst 6-8 portioner så att det överblivna fryses ner.
    Här nere finns det knappt extrapriser utan man kan lungt göra veckomeny.
    Vi gör månadshandling + 1 vecko handling av kött och grönsaker.
    TACK och lov har vi jordbrukarnas helgmarknad där jag köper alla grönsaker till en BILLIG penning. Köper King Edward potatis för 8-10kr/kg!!!!!!!!!! Mina tankar går ofta till barndommen när man hjälpte morfar med potatisskörden!!!!!! (L)
    Kommer ihåg att under åren 1990-1994 då jag bodde ensam i Sverige hade jag 700kr/mån till mat!! Vad är värdet av dessa 700 idag?????

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.