Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket handlar ni mat för varje månad uppskattningsvis ?!

  • Lotten_J 4 augusti 2009

    När jag hade alla barnen hemma var vårt matkonto för 5 pers ca 3500-4000 i månaden. Då var det även toapapper, tandkräm o dyl inräknat. Jag har alltid lagat all mat själv och gjort nyttig husmanskost. Det går verkligen att spara pengar på matkontot genom att handla klokt och tillaga det mesta själv. Aldrig att vi åt "fattiga" varianter men man kan lätt tro det då jag här ser summor långt utöver det vi haft. Kul att se vad andra lägger ner på mat. Idag när jag bor med min sambo och hans 3 barn vet jag inte riktigt vad matkontot ligger på men jag tycker sambon handlar på tok för galet ibland men det beror på att hans barn är så bortskämda vad gäller mat så man blir mörkrädd.

  • Mistys 4 augusti 2009

    Kul att se hur olika summor vi handlar för och ändå kanske var och en på sitt håll tycker att man inte kan dra åt svångremmen mer. Kul också att läsa Ositas inlägg. Vad jag förstår så anses 8-10 kr för potatis billigt, det klassar vi nog som svindyrt här i sverige.

    I mitten på 80 talet när jag och min man hade två små barn,han jobbade men jag var arbetslös hade vi det väldigt knapert :(. Jag höll sten hård budget och räknade då ut att mat och hygien fick kosta max 500 kr/vecka ( naturligtvis var värdet på kronan en annan då men kan säga att andra säkert handlade för det dubbla). Jag gick faktiskt med miniräknare i butiken, hade inköpslista som jag följde slaviskt. Dom säger att "nöden är uppfinningarnas moder" och oj vad det stämmer :p.Hade jag inte pengar till allt fick jag hoppa något den veckan. Hade bara 500 kr med mig för att vara säker på att inte spräcka månadsbudgeten. Vi åt gott,nyttigt och varierat men på nytt sätt. Hittade på nya billiga recept, drygade ut med ex morötter och fick nya goda smakkombinationer. Många av mina lyckade expriment lever än i dag kvar på vårat matbord.

    Skulle kunna skriva mycket mer om vad vi gjorde och lagade men för att inte bli långrandig kan jag bara säga att kunskap tror jag är a och o för att lyckas hålla en låg matkostnad. Tråkigt att skolorna inte satsar mer på detta och hjälper våra ungdomar att lära sig laga billig ,nyttig mat och hur man tänker (N). Ser alltför ofta personer som har det svårt (jobbar med det), handla färdigmat t.o.m färdiga pannkakor. Tänk om kunskap fanns vad mycket pengar dom skulle spara.

    Tycker denna klubb är ett utmärkt sätt att lära sig mer, lära sig nytt och inspireras(Y)

  • ally75 4 augusti 2009

    Vi är 2 vuxna och 2 barn. Försöker hålla oss till 1000 kr i veckan men det blir alltid lite mer. Mellan 4000 o 5000 i månaden.

    Gör veckomatsedel o storhandlar en gång i veckan o så kompletterar jag innan helgen. Köper storpack och handlar extrapriser. Köper inte det billigaste och frukt och grönt är alltid ekologiskt. Köper inte halv el helfabrikat.

    Min sambo har matlåda och jag själv äter på jobbet är kock.

  • Forsen 5 augusti 2009

    Med två vuxna, två matvrak till tonårsgrabbar och två katter så hamnar vi nog på 5-6000kr en vanlig månad, december och semestermånaden brukar bli lite dyrare. Bakar det mesta själv och har matlådor med på jobbet, skickar även några matlådor varje vecka med äldsta sonen som går gymnasiet och bor borta under veckan. Tycker att kött, ost och vissa grönsaker blivit betydligt dyrare, tack och lov för frysbox och extrapriser....:) Ska bli bättre på matlistor efter läsning av denna tråd, många tänkvärda tips här, det tackar vi för!

  • fruhagelin 21 november 2009

    Jag och min sambo är suveränt duktiga på att handla billigt verkar det som, i alla fall jämfört med vissa. Vi spenderar ca 1700-2000 kr på en hel månad, och då ingår allt gott och hygienartiklar också. Och vi lever inte snålt utan många gånger handlar saker som faktiskt kastas för det blir för gammalt.

  • The_mama97mia 21 november 2009

    bra att puffa denna tråd, nu nalkas mörka månader i kassaboken....

  • Mistys 22 november 2009

    Yes, en puff!!

    Själv har jag separat matkonto på ett kort där jag sätter undan ett par hundra mer än vad som jag vet går åt under året. Lagar fortfarande all mat från grund och försöker hålla låga kostnader så det ska bli pengar kvar varje månad. Nu när julen närmar sig sitter 4500 extra på kortet. Fina pengar att hitta till julmaten.
    Kanske ett tips som det är försent för nu till jul men börja Januari med att spara lite,lite mer så blir jul 2010 inte så tuff. Om så bara en hundring, det blir 1200 sköna extra kronor att hitta till julmat (L)

  • MosterA 22 november 2009

    fruhagelin

    Ja ni måste vara suveränt duktiga på att handla. Själv är jag ensamstående med katt (hon är inte inräknad här). Har ICA-kort som jag betalar på 1 gång i månaden. Det blir ca 2 300 - 2 500 kr i månaden. Jag planerar inte särkilt bra utan jag handlar det jag vill ha och betalar med kortet. Lätt och bekvämt. Extrapriser som "köp 5 för -- kr" kan jag inte utnyttja. Jag behöver kanske bara 1, vart ska jag göra av resten då? Sen ska jag ju bära hem alltihop också. Jag skulle nog kunna tjäna ganska mycket på om jag planerade bättre, men man är ju bekväm också.

  • boz1965 22 november 2009

    Skrivet av MosterA den 22 nov 2009

    ...Extrapriser som "köp 5 för -- kr" kan jag inte utnyttja. Jag behöver kanske bara 1, vart ska jag göra av resten då?...


    Är det nåt livsmedel som går att frysa in så är det ju inget problem. Lidl hade 2st falukorvar (800g/st) för 30.- for ett par veckor sedan. Jag köpte 3 paket (6 korvar) och frös in dem. Det gäller att passa på när det är "billigt", eller rättare sagt: inte fullt så dyrt som vanligt...

  • Mistys 22 november 2009

    Skrivet av MosterA den 22 nov 2009

    fruhagelin

    Ja ni måste vara suveränt duktiga på att handla. Själv är jag ensamstående med katt (hon är inte inräknad här). Har ICA-kort som jag betalar på 1 gång i månaden. Det blir ca 2 300 - 2 500 kr i månaden. Jag planerar inte särkilt bra utan jag handlar det jag vill ha och betalar med kortet. Lätt och bekvämt. Extrapriser som "köp 5 för -- kr" kan jag inte utnyttja. Jag behöver kanske bara 1, vart ska jag göra av resten då? Sen ska jag ju bära hem alltihop också. Jag skulle nog kunna tjäna ganska mycket på om jag planerade bättre, men man är ju bekväm också.

    Vad är det för fel med att köpa 5 för.... och spara som det tipsas om här ovan. Utnyttja frys och skafferi. Ha ett lager av krossade tomater,falukorv mm . Gör sen middag efter vad som finns istället för att köpa nytt varje eller varannan dag.
    Sen är det ju kanske så att vissa vill betala för bekvämligheten och då får väl det lov att kosta då :) Det är ju så att den dagen man inte har råd man måste börja tänka om kanske....











  • SommarOlle 22 november 2009

    Jag och min sambo äter mat för mellan 2500-3000 kronor i månaden och då är matlådor och snabbmat medräknat. Enligt konsumentverket ska vi äta för ca 3600 i månaden och det tycker jag verkar jättemycket. Jag är en sån som köper lite extra när något är på extrapris och försöker planera mat för en månad framöver och handla rejält två ggr i månaden. Ibland går det ibland går det inte...Det är bara att bita ihop och göra så gott man kan med variationen osv..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.