Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser en bra vecka ut?

  • 15 februari 2004

    Det känns som jag äter pasta varje dag.Jag har försökt att göra matsedel men kommer inte långt.Vad ska man tänka på?Ska man ha bestämda dagar ex. pannkakor på torsdag,kyckling på fredag,soppdagg på tisdag?Hur får man till en Bra vecka?

  • 16 februari 2004

    Det bästa är att använda talriksmodellenFördelningen mellan kolhydrater ,proteiner och fett!Sedan är bara tyck och smak som begränsar!

  • 3 juni 2004

    Jag gjorde så att jag tog fram olika kokböcker och sedan plockade jag ut:- 5 sallader (varma eller kalla)- 5 soppor + 5 ägg/mjöl rätter (ex våfflor, ugnspannkaka, plättar, vanlig pannkaka, omelett, blinier osv)- 5 rätter på fläskkött- 5 rätter på nötkött- 5 fiskrätter (även skaldjur)- 5 fågelrätter (glöm inte kalkon)Därefter tog jag ett recept av varje sort till varje vecka, 1 dag varje vecka blir då över och är perfekt till att äta rester eller äta ute.Om man handlar hem till hela veckan så kan man ta den av veckans rätter man är mest sugen på.Fungerade för mig och blev billigare eftersom jag inte småhandlade hela tiden.

  • stefanboman 2 augusti 2007

    Jag tänker främst på att få i mig allt det viktigaste, vitaminer och mineraler. Sedan tänker jag på att få i mig så mycket protein som möjligt, eftersom jag tränar väldigt mycket och behöver en anselig mängd för att återhämta mig.

    Att göra storkok, eller åtminstone 4-6 portioner per matlagning tycker jag är mycket smidigt. Då behöver jag bara tänka på att koka större mängder som mest varannan dag. Att jag får äta samma lunch på jobbet två dagar i rad tycker jag inte spelar så stor roll, det är trots allt bara vardag. :)

    Kreation till vilka maträtter man ska laga kan man hämta från nästan var som helst. Ibland brukar jag försöka hitta lite recept på baksidan av varorna inne i affären när jag handlar, man måste inte följa recepten utan man kan bara testa en liknande maträtt. Det finns gott om saker att laga, nästan oändliga antal variationer.
    Om man söker rutin, som du pratar om, kan man bestämma att: På måndag äter jag kött, tisdag soppa, onsdag fisk, etcetera. Att hålla rutinen abstrakt gör att man kan testa på nya saker varje vecka trots sin rutin.
    Om man inte har tid, ork, energi eller tålamod att leta recept i affären så erbjuder tv, tidningar och inte minst kokböcker bra tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.