Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur steker ni helst laxen??

  • majamia 15 juli 2008

    Är det i ugnen eller på stekpannan eller på grillen?
    Tänkte äta lax idag med färskpotatis men vet inte hur jag ska göra med laxen.

  • carinatl 15 juli 2008

    jag steker helst på stekjärn med lock, men grillad inbakad i folie är också väldigt gott.

  • majamia 15 juli 2008

    vad brukar ni krydda med? här blir det ofta citronpeppar :D

  • carinatl 15 juli 2008

    Jag kryddar bara med salt (falksalt himalaya salt) och grovmald svartpeppar. Jag försöker undivka tillsatser av alla de slag (klumpförebyggande, konserveringsmedel, glutamat, förtjockningsmedel, mm) och då blir det inte så mycket att välja på, har ännu inte lärt mig så mycket om färska örter.

  • Forsen 15 juli 2008

    Sommartid så grillar vi mest lax ute, lite olja och citronpeppar bara, ibland lite enris på glöden mot slutet. Min vinterfavorit är portionsbitar av lax, "ingnodda" med färska örter och lite olivolja, sedan packar man in varje laxbit i en skiva parmaskinka och steker i ugnen. Att sedan göra ett litet snitt i skinkpaketet och trycka in lite vitlökssmör är jättegott!

  • The_mama97mia 15 juli 2008

    Grillar gärna, se gärna mina recept på lax i folie med Millans smör, en härlig kryddblandning. Ibland tycker jag det blir bra att grilla lax som är lite saltad först, liksom lättrimmad... Lättrimmad LAX = Tax, fax, strax... *S*

    En del tycker att det är ok att lättgrava laxen innan, med en socker o salt blandning. Knepet med rimningen eller salteriet är att laxen blir lite fastare i köttet.

    Lax är perfekt fisk att grilla ju. Mkt lätt att variera. Bon appetit !

  • Glitterfia 15 juli 2008

    Jag tycker lax blir saftigast i ugnen.
    Lägger ner portionsbitar av lax i smörad ugnsform, kryddar med salt och citronpeppar runt om samt avslutar med en liten klick smör på varje laxbit.. steker i 220º i 8-12 min. Viktigt att inte steka för länge så den blir torr. Sen någon god sås till det och potatis. Super :D

    Grillar jag lax slår jag olja på och salt och citronpeppar.

  • MatAnders 15 juli 2008

    Jag brukar för det mesta panera och steka i smör men när grillen är framme är det gott att pensla på med olivolja,salt,vitpeppar och pressad citron.

  • anluk 15 juli 2008

    I ugnen med salt och särskild fiskkrydda jag köpt någonstans (typ kryddhuset eller marknad kommer inte ihåg), droppa lite olja över och in i ugnen. Serverat med färskpotatis och kall fisksås. Mmmmmmmmmmmmmm. Sugen blir jag.

  • lenajeanette 15 juli 2008

    Jag steker helst laxen i ugn, en bit färsk laxfilé. Kryddar med salt peppar och ringlar på lite olja, oftast raps eller oliv. Sedan pressar jag över bra mycket citron samt skär skivor av citron och lägger på laxen när jag steker den i ugnen. Oslagbart gott. Men jag passar väldigt noga ska nästan ha en rå kärna i laxen efter som den går efter lite när man tagit ut den.

    Godast att servera med citronsås och kokt eller pressad potatis. Nu när potatisen är färsk blir det dillkokt sådan.

    Jag köper alltid färsk laxfilé, den frysta i portionsbitar ger jag inte mycket för.

  • bernit 15 juli 2008

    På grill, På grilljärn, i ugn

  • ros 15 juli 2008

    Skrivet av carinatl den 15 jul 2008

    Jag kryddar bara med salt (falksalt himalaya salt) och grovmald svartpeppar. Jag försöker undivka tillsatser av alla de slag (klumpförebyggande, konserveringsmedel, glutamat, förtjockningsmedel, mm) och då blir det inte så mycket att välja på, har ännu inte lärt mig så mycket om färska örter.


    :)Jag försöker att laga med så naturliga ingredienser som möjligt.
    Jag gnider in laxen med citronsaft, salt, grovmalen svartpeppar. Breder över créme fraiche och strö klippt dill överst.
    Ugnsbakar för att få den saftig.
    Lax under crème fraichetäcke

    (Y)(Y)(Y)

  • Gnagett 15 juli 2008

    Portionsbitar som man gör ett snitt i (ej helt igenom) lägg i hackade soltorkade tomater i olja + fetaosttärningar eller kläm i ädelost på tub. Gratinera i ugn. Supergott båda.

  • majamia 15 juli 2008

    Tack för alla svar! Det blev denna rätten ikväll med egen odlad färskpotatis och sockerärtor där till! Mycket gott! :D

    Lax med gorgonzola

  • UllaC 15 juli 2008

    Jag steker portionsbitar av lax i ugnen i en smörad form som tål ugnsvärme.
    Kryddar med salt och en himla dyr krydda som heter Lemon and dill . Efter ca 20 minuter är laxen klar. Till detta serveras Gräddfil med Estrellas Dillmix, citron, Bonduelles Ärter och små morötter och kokt potatis. Supergott!!!:):p(Y)
    Hälsningar Ulla

  • festmaten 15 juli 2008

    Ännu ett tips:
    steker portionsbitar i stekpannan, när de är klara då penslar jag på rikligt med sweet chili sås och strör över färsk hackad ingefära. Vänder bitarna o samma procedur på andra sidan, vänder runt igen. Det blir väldigt gott även med det som trillar av o ligger bredvid laxen.
    Serverar med wokade grönsaker, jasminris, keso smaksatt med lite salt och svartpeppar.(Y)

  • majamia 15 juli 2008

    Skrivet av kalasmad den 15 jul 2008

    Ännu ett tips:
    steker portionsbitar i stekpannan, när de är klara då penslar jag på rikligt med sweet chili sås och strör över färsk hackad ingefära. Vänder bitarna o samma procedur på andra sidan, vänder runt igen. Det blir väldigt gott även med det som trillar av o ligger bredvid laxen.
    Serverar med wokade grönsaker, jasminris, keso smaksatt med lite salt och svartpeppar.(Y)


    Låter spännade, det får det bli nästa gång! :D

  • zephie 18 juli 2008

    Jag föredrar ugnen, 20 min på 200 grader blir bra för dom där portionsbitarna på 125 g som man hittar i frysdisken överallt.
    Brukar marinera i chili, lime och vitlökshack och lite olja, ev lite honung. Blir hur gott som helst, och går säkerligen bra att grilla för de som föredrar det.

  • shieldfire 22 juli 2008

    Skrivet av majamia den 15 jul 2008

    vad brukar ni krydda med? här blir det ofta citronpeppar :D


    Har en specialare med nejlika och chiliflarn. Min son gillar det starkt (Y)

  • popik 22 juli 2008

    Prova min laxpanna med timjan, ni kommer inte bli besvikna.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.