Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur tillaga quorn som inte är fryst?

  • Cassiopeya 31 juli 2009

    Jag har lyckats få tag på torkad qourn, både som "färs" och i bitar. Undrar nu vad jag ska använda det till? Försökte göra paprikahalvor med qournfärs igår men quornen brände vid :@ Vad gör jag för fel? :o Stekte den i smör och olja som kompisen som är kock sa. Någon annan som använder torkad qourn, var finns den i affären? Har letat efter recept här på matklubben men hittar inget som beskriver hur man gör med quornen. Hjälp! Tyckte det var så gott och ett bra alternativ för att variera matlagningen lite =) Utförliga recept mottages tacksamt (Y)

  • bakamonkeyprincess 31 juli 2009

    Bränner det vid så försök med lägre värme. Jag och syrran steker på 3an (6 nivå spis). Brukar använda det som vanligt kött. Kanske ska försöka dig på quornfärspaj? :)

  • kristin1979 1 augusti 2009

    När jag gör quorn i bitar brukar jag marinera bitarna i samma marinad som till kött. Grillar dem sen snabbt så att de får färg och bjuder till det som jag annars har till grillat kött.

  • XYZ 25 augusti 2009

    Har bara använt torkad soyafärs och soyabitar men det borde vara ungefär detsamma.
    De ska man KOKA några minuter och hälla av innan man steker eller tillagar som köttfärs. Bekvämt att ha hemma i skåpet. Den behöver kryddas ganska rejält för att bli gott men är betydligt billigare än fryst soyafärs eller quornfärs. Gärna med massor av vitlök, basilika, oregano, spiskummin, tomatpure eller vad du gillar. Funkar utmärkt i paprikor,pastasås o lasagne etc. Tror inte det går att göra typ "köttbullar" av den men alla röror funkar bra.
    Var hittade du torkad quorn? Skulle gärna vilja pröva det också.

  • Cassiopeya 25 augusti 2009

    Skrivet av XYZ den 25 aug 2009

    Har bara använt torkad soyafärs och soyabitar men det borde vara ungefär detsamma.
    De ska man KOKA några minuter och hälla av innan man steker eller tillagar som köttfärs. Bekvämt att ha hemma i skåpet. Den behöver kryddas ganska rejält för att bli gott men är betydligt billigare än fryst soyafärs eller quornfärs. Gärna med massor av vitlök, basilika, oregano, spiskummin, tomatpure eller vad du gillar. Funkar utmärkt i paprikor,pastasås o lasagne etc. Tror inte det går att göra typ "köttbullar" av den men alla röror funkar bra.
    Var hittade du torkad quorn? Skulle gärna vilja pröva det också.


    Qourn eller soyafärs, sak samma :D eller (L)
    Koka låter bra (Y) Då kanske det inte bränner vid så :o Jag fick torkad qourn av en kock, både som färs och som större bitar. Hon sa att jag skulle steka den i smör och olja, det hade hon gjort. Sen hade hon lagt den i paprikahalvor och gratinerat i ugnen, det var jättegott när hon gjorde det :D och skitäckligt när jag försökte göra samma sak (N) Antar att det beror på att jag brände färsen :@

    Hon sa att den fanns i hyllorna i affären, jag har inte kollat än, men jag ska titta efter i vår lilla ICA-butik :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.