Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur vi vill att middagen ska vara och hur den verkligen blir!

  • smakmajsan 1 april 2011

    Funderar över middagen. Känns som att vi gärna vill ge våra barn ordentlig, hemlagad mat med mycket grönsaker, men att det sällan blir så hos de flesta. Vad är det som gör detta? Bekvämlighet, tidsbrist, brist på inspiration? Vad skulle vi behöva för att det ska bli som vi tänkt oss till middagsbordet? Hur tänker ni?

  • Erajscha 2 april 2011

    Jag tror att det kräver planering och engagemang.

  • Isia88 4 april 2011

    Skrivet av Erajscha den 2 apr 2011

    Jag tror att det kräver planering och engagemang.


    Jag håller absolut med, åtminstone om engagemanget. Dock ser jag engagemanget som en jätteviktig komponent i familjeliv, matlagning och vardag överlag.
    Har själv inga barn men ser fram emot dagen då jag får en familj att ta hand om och laga mat till. Älskar att laga mat - och på senare tid har jag forskat rätt mycket kring enkla, nyttiga och goda maträtter som inte alls kräver vare sig planering eller mycket tid. Det finns så mycket!

    Jag tror att bara man veckohandlar, samt gör det varierat och använder fantasi i mataffären så kommer resten att sköta sig själv :)

  • Erajscha 4 april 2011

    Skrivet av Isia88 den 4 apr 2011

    Skrivet av Erajscha den 2 apr 2011

    Jag tror att det kräver planering och engagemang.


    Jag håller absolut med, åtminstone om engagemanget.
    ...
    Jag tror att bara man veckohandlar, samt gör det varierat och använder fantasi i mataffären så kommer resten att sköta sig själv :)


    Men veckohandling är ju planering. fast planering så ofta att det ändå är trist. Jag planerar en gång i månaden och sen är jag klar med det...

  • smakmajsan 4 april 2011

    Min egen ambition är att vi ska ha "riktig" mat varje dag,med grönsaker, men ofta blir det inte så eftersom det tar mycket energi att laga mat som sedan blir ratad av min dotter. Det blir oftast säkra kort; makaroner och korv, pytt i panna...

  • Erajscha 4 april 2011

    Skrivet av smakmajsan den 4 apr 2011

    Min egen ambition är att vi ska ha "riktig" mat varje dag,med grönsaker, men ofta blir det inte så eftersom det tar mycket energi att laga mat som sedan blir ratad av min dotter. Det blir oftast säkra kort; makaroner och korv, pytt i panna...



    Det känns spontant lite lättvindigt att bara ge efter för kinket, som att hon inte lär sig smaka på nya saker.

    Hur gammalt är barnet? Går hon på dagis/i skolan? Hur äter hon där?

    Nu känner ju inte jag ditt barn och du har kanske försökt "allt" men ett friskt barn svälter sig inte sjuk... Tvärtom kan det vara bra att lära sig att "det är det här som serveras" (inom rimliga gränser förstås) och man blir inte serverad sina favoriter hela livet... Ena gången kanske man bara äter potatis och sås och en halv köttbulle och en halv gurkskiva men nästa gång kanske en hel köttbulle eller tre gurkskivor slinker ner.

  • Annie28 5 april 2011

    Jag tror att huvudanledningen till att många familjer äter halvfabrikat idag är tidsbristen precis som du skriver. Och med för dåligt med tid kommer tröttheten pga. att man ju ska hinna så mycket på så lite tid å då blir det ju ingen vila emellan...
    Jag är mamma till två barn som är 4 och 7år och jag har varit hemma väldigt mycket med mina barn ända sen dom föddes, min man jobbar heltid och jag har haft lite extrajobb som tex. tupperware-försäljning och div. andra saker. Detta har ju varit jätteskönt för mina barn och jag har ju tiden som så många saknar men jag har inte så mycket pengar så då blir det ju att jag måste laga i stort sett all mat från grunden :) fast visst äter vi typ falukorv och fiskbullar mm. oxå! men mina barn älskar grönsaker, tror det är för att ända sen dom varit bebisar så har jag haft med dom i växthuset och trädgårdslandet under de varma månaderna och där har dom strosat runt å smakat på allt smaskigt :) så här får vi nästan begränsa grönsaks intagit istället för tvärtom!? men som sagt det är ju jättesvårt att ha tid och ork till allt man ska hinna med idag! det är väl en prioriteringsfråga eller? vi har iaf. valt att ha mer tid och mindre pengar nu när barnen är små sen när de själva har mer för sig efter skolan osv. då hoppas jag att det blir lite mera jobb för mig igen :) jag är väldigt nöjd som det är idag iaf. och jag älskar ju att laga mat så det är inte direkt nått jag tröttnar på, däremot hatar jag att ta hand om tvätten å dammtorka! hehehe

  • sju 5 april 2011

    Om man vill ha mer tid och bättre kost kanske en sådan där färdigpackad matkasse man kan beställa kan vara något? Jag har inte provat själv, men t.ex. Linas matkasse ska ju vara planerad av en dietist och innehålla råvaror och recept på mat som man lagar från grunden.

    Kanske kan vara värt ett försök för att se om det kan vara en hjälp på traven?

  • Cilla71a 5 april 2011

    Planering är A & O. Jag är själv mamma till barn som är 4 & 6 år, jobbar heltid & pendlar dessutom till mitt jobb.

    Jag skriver menyer för flera veckor framåt, har alltid minst ett nytt recept i veckan, skriver då samtidigt inköpslapp för dessa veckor, håller ordning på min frys & skriver upp vad som finns där, tas bort & läggs dit. Storhandlar 1 gång i veckan.

    En dag i veckan så gör jag storkok, då gör jag många rätter som ska ätas i veckan eller kanske frysas in för kommande veckor. Det kan bli allt från köttbullar, till kalops, dillkött, skinkstek, köttfärssås , lasagne etc. Det enda som behövs för mannen som kommer hem före mig är att koka potatis, pasta eller ris & fixa salladen till middagen.

    Barnen älskar sallader & all form av grönsaker.

    Visst händer det att vi frångår våra menyer om det händer något i veckan tex. tandläkarbesök, kalas & då kan det bli något snabbt som wienerkorv & potatismos, omelett etc.

    Innan vi startade med detta så var det kaos hemma, alla var hungriga när vi kom hem från jobb & dagis, & den ständiga frågan var vad ska vi äta till middag?

    Men detta fungerar jättebra & vi har kört på detta i flera års tid nu så jag kan varmt rek. detta sätt.

  • Erajscha 5 april 2011

    Jag tycker också att det är mycket lättare att orka när det redan är bestämt vad man ska äta och att grejerna finns hemma. Det är ju den delen som slukar energi. Sen trivs sambons 13-åring mycket bra med att veta i förväg så han kan ställa in sig på vad det blir.

  • martina63 5 april 2011

    Håller med Erajscha, det funkar med planering och storinköp emellanåt. Det är jobbigt och det tar tid, men maten blir bättre, godare och nyttigare. Man får rutin efter ett tag och då blir det inte lika jobbigt. Planera in en matlagningsdag (ex lö-sö) i månaden, hjälps åt att laga mat för ett par middagar och frys in. Bra att ta fram dagar när tiden tryter :)
    Det finns inga snabba lösningar men planering gör jobbet lättare.

  • smakmajsan 5 april 2011

    Att skriva meny innan veckohandlingen låter som ett bra tips. Det är ju ofta så mkt man vill göra tillsammans innan det är dags för matlagning att det blir bråttom när det väl är dax.

    Jag tycker att det är jätteviktigt att lära barnen smaka på nya saker så att smaksinnet kan utvecklas, men känner samtidigt att min 3-åring är för liten för att förstå innebörden av att "om du inte äter detta så blir det inget annat idag!" Och det där m smak för grönsaker går ju verkligen i vågor.

    Än så länge är det nog mkt för sin egen del som man vill variera! Har nog också blivit lite påverkad av den här anti-e-nummer hysterin och vill allra helst laga själv.

  • Erajscha 5 april 2011

    Skrivet av smakmajsan den 5 apr 2011

    men känner samtidigt att min 3-åring är för liten för att förstå innebörden av att "om du inte äter detta så blir det inget annat idag!"


    Mina kompisar körde det på sina tvillingar från det att de började äta själva, gick de från bordet var det slut på måltiden och då fanns det bara knäckebröd (utan pålägg) om man blev hungrig senare. (Vilket man äter om man är hungrig)

    Tvillingarna är idag 13 år och väldigt trevliga barn att äta middag med...

  • Annie28 6 april 2011

    Storhandling en gång i veckan är jättebra och då har man ju förhoppningsvis koll på vad det är för bra erbjudanden varje vecka :) Jag har alltid en ungefärlig veckomeny i åtanke för jag handlar på måndagar och då blir det ju till resten av veckans middagar och sen brukar vi göra lite extra inköp på fredagar då man vill ha lite helgmys och lördagsgodis å behöver fylla på med mjölk, pålägg, frukt å grönt och andra färskvaror... tror absolut på ideén om att laga flera middagar under helgen så man kan ha under veckan! det brukar alltid bli lite matlådor här till gubben så han klarar sig måndag å ev. någon mer dag.
    Jag skulle däremot aldrig tvinga mina barn att äta något dom verkligen inte gillar! dom måste alltid smaka å inte bara en tugga utan minst tre men om dom inte gillar det så får dom hellre äta något annat som man lätt kan fixa och som kanske passar bra till den middag man redan gjort, tex. potatis, pasta osv. det är ju bara att ta upp lite köttbullar ur frysen ( rullar alltid 3kg åt gången ) eller fixa något annat smidigt... vill absolut att dom ska få i sig näring och känna sig mätta :)
    Men visst mina barn är inte kräsna så det är väldigt sällan det händer att dom inte äter något jag lagat och dom är alltid nyfikna på vad det blir för mat...
    Sen är ju alla barn olika och en del kanske krånglar med maten varje dag då är det ju ett annat läge... Alla som är föräldrar vet ju oftast vad som passar deras barn och hur man bäst hanterar problemen :)

  • Erajscha 6 april 2011

    Skrivet av Annie28 den 6 apr 2011
    Alla som är föräldrar vet ju oftast vad som passar deras barn och hur man bäst hanterar problemen :)


    Det tycker jag är 00-talets stora myt/klyscha. Vore det så skulle barnpsykologer, skolkuratorer och sociala myndigheter ha betydligt mindre att göra. (Inga referenser till trådstartaren i det här sammanhanget)

  • smakmajsan 6 april 2011

    Skrivet av Annie28 den 6 apr 2011
    Alla som är föräldrar vet ju oftast vad som passar deras barn och hur man bäst hanterar problemen :)



    Det tror jag också! Så är det nog för dom allra flesta om man bara vågar lita på sig själv och inte lyssnar på alla olika teorier som olika experter har.

    Tillbaka till maten. Blev sugen på att börja planera lite och hittade en massa bra veckoplaneringsverktyg från matkedjorna. Ska prova en vecka och se om det blir lättare att servera hemlagat då.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.