Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmanskosten håller den på att försvinna????????????

  • matvraket 12 oktober 2007

    Skrivet av evaldo den 12 okt 2007

    Husmanskost är nog fast rotad hos oss äldre, men tyvärr på tillbakagång hos den yngre generationen, detta tror jag beror på all den snabbmat som finns och inte kräver så lång tid att tillaga. Den moderna ungdomen har alltid så bråttom, och har inte tid med matlagning.


    Håller absolut med! idag har man så mycket att göra, så att man inte alltid hinner med. Men när man väl har tid är det desto roligare att laga. :)

  • jas65 13 oktober 2007

    Själv tror jag att husmanskosten kommer att leva kvar och få en ny resenans kanske med alternativa kryddor men den kommer att leva kvar. Själv försöker jag att laga husmanskost 1-2 ggr per vecka. Men samtidigt så tycker jag att man skall experimentera med olika smaker och se.

    Jag har själv aldrig följt ett recept till fullo men alltid utgått från principen i ett recept..
    Anders

  • ulrika_s 13 oktober 2007

    Efter att ha tittat på en hel del av de här inlägget, främst vad som räknas till husmanskost idag... så har jag insett att husmanskost - det serveras på många restauranger i storstäderna.
    Delvis finns den väl kvar i den unga generationen... fast de där köttgrytorna som bubblade i 7-8timmar nuförtiden klaras på 1-2timmar.
    Inte blir väl maten sämre för det?

  • 13 oktober 2007

    Här i mitt hushåll är det mest husmanskost. Vi till och med äter stekt sakt sill med löksås. Men annars så är det ju dillkött, kalops, slottstek, porterstek ja allt vad man kan begära. Jag brukar göra mat som tar lång tid på helgen så kan man ju frysa ner och ta upp eller äta i början på veckan.. Precis som man själv vill.

  • ThomasP 13 oktober 2007

    Kul att det berör så många Känns tryggt då kanske den lever ett tag till(Y) // Thomas

  • evaldo 14 oktober 2007

    Jag går från ämnet lite med en förfrågan. Vill gärna ha lite tips på en smalare variant på julbord.

  • Aspholme 14 oktober 2007

    Smalare Julmat! Det finns ju en uppsjö av magra alternativ.

    Mager Ost, Tunna Grillade Revbensspjäll, Skinka utan fettlagret, ta bort äggualn från de kpkta äggena och ersätt den med lätt creme fraiche som man smaksätter efter behag, fisk i olika form, köttbullar på 5 % köttfärs, eller kyckling köttbullar, magra 5% prinskorvar, rödbetor istället för rodbetssallad, Julmust light, Janssons frestelse på mellanmjölk, mm. Det är bara fantasin som sätter begränsningar (Y)

  • pehrzonflickan 14 oktober 2007

    :( Absolut. Jag är ändå lite yngre och borde frossa i alla nyheter som kommer. Man vet ju knappt vad det är och var man ska få tag i grejorna. Samtidigt är det så monotont att bara kunna väla restaurnager där det bara serveras japanskat, kinesiskt, mongoliskt, idonesikt o.s.v Det är inte ofta det finns vanlig hederlig kalops, finns det är det i allafall inte som mor-mors.

    Tillbaka med rotros, spenatsoppa och kalops!

    Malina

  • 15 oktober 2007

    Husmanskosten lever visst även om den såklart förändras över tid. Bland mina kompisar och bekanta, både äldre och yngre så är det många som verkligen gillar traditionell husman. Om än i lite modernare tappning ibland men sån är ju utvecklingen.

    Dessutom sparar man ju tid på långkok, när man väl lärt sig planera lite.

    Mer husman åt folket! :) /Stina

  • evaldo 15 oktober 2007

    Man lägger ner flera timmars arbete på en enda god maträtt.
    Och sen tar det bara några minuter att förtära den.

  • toxisoft 15 oktober 2007

    Bör man inte definiera begreppet husmanskost?
    Pizza, spagethi med kötfärssås och Tacos måste nog räknas som husmanskost nuförtiden.

    Det man oftast menar med husmanskost, dvs, köttbullar med gräddsås, kåldolmar etc. Får väl matas in ett historikst fack för svensk gastronomi tycker jag.

    Jag var i Grekland i somras och hittade en restaurang där de serverade kåldolmar, inte Dolmades gjorda på vinblad utan den typ av dolmar som vi kallar för kåldolmar. Det var onekligen intressant, jag testade inte men de var gjorda på kålblad och fyllda med ris och köttfärs.

  • Aspholme 15 oktober 2007

    För mig är inte Husmanskost någe lång kok, utan bra mat av bra grundvaror och till ett vettigt pris. Sedan så skrev ju någon att man kan laborera med egna kryddor och ändra lite efter tycke och smak.(N)

  • kurt-kent 15 oktober 2007

    Jag fattar inte att de flesta hänger upp sig på att husmanskost; "tar så lång tid att tillaga".

    Att bryna t. ex det skurna högrevet, löken och morötterna till kalopsen är gjort på några minuter. Koktiden på köttet varierar, men grytan sköter ju sedan sig själv.

    Gör man sedan en stor sats och portionsfryser, så är många middagar klara meda Du städar, eller läser några kapitel ur din favoritroman.

    Hälsningar Kurt-Kent.

  • evaldo 15 oktober 2007

    Jag håller med, jag tycker inte det tar så lång tid att laga husmanskost.
    Man måste också tänka på att det jag lagar själv innehåller bara det jag tillsatt, inget annat onödiga smakämnen o sv.
    För min del så är det riligt att laga antingen husmans- eller annan mat.

  • morgana 16 oktober 2007

    Om jag får säga min mening så är det inte pga tiden man inte lagar husmanskost, den smakar ju nästan ingenting (:@).
    Fast pölsa och lapskojs är ju gott. Och potatisbullar och fläsk. Och kåldolmar och ärtsoppa och oxsvanssoppa, oj oj jag tar tillbaka(L)
    Men annars så finns ju den finska husmanskosten med kålrotslåda o leverlåda o fisksoppa och en typ av kålpudding...(Y)

  • Amika 16 oktober 2007

    Köttbullar och potatis, korv och potatismos, kalops, koldolmar, kroppkakor, fläskkorv och rotmos, raggmunkar,fisk m kokt potatis och stekt strömming är gammal hederlig husmanskost i mina ögon. jag och min familj äter det mer än gärna. :)

  • Retrivern 16 oktober 2007

    Vad är nyttigast ¨husmanskost eller det andra??? (är desperat efter ett svar så snbbt som möjligt)

  • Amika 16 oktober 2007

    Skrivet av Retrivern den 16 okt 2007

    Vad är nyttigast ¨husmanskost eller det andra??? (är desperat efter ett svar så snbbt som möjligt)


    Det andra?
    Man kan väl äta i stort sett vad som helst bara man rör på sig tillräckligt? :)
    Men husmanskost är ju inte onyttigt. Vi lever ju alla.

  • ThomasP 17 oktober 2007

    Skrivet av Retrivern den 16 okt 2007

    Vad är nyttigast ¨husmanskost eller det andra??? (är desperat efter ett svar så snbbt som möjligt)


    Jag tror att vi äter för mycket pasta,fet mat och vitt bröd.Ser på tv och sitter vid datorer gör vi för mycket. Skulle vi röra på röven mer så skulle det finnas mindre övervikt och problem.Dessutom skulle man kunna äta mer av allting utan att det gör någonting.// Mvh Thomas

  • Lena 17 oktober 2007

    Jag tror inte att det har med vilken ålder man har om husmanskosten. Jag lagar för det mesta svensk husmans kost.(men vist tycker ja de är kul med annan mat också )Mvh Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.