Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmanskosten håller den på att försvinna????????????

  • 19 oktober 2007

    Jag tycker att husmanskosten börjar att komma tillbaka
    mer och mer. Själv lagar jag kalops kålpudding ärtsoppa
    bruna bönor m.m och det är lika populärt hos mina barn
    som pizza och kebab

  • KnasMamman 27 oktober 2007

    Jag kallar mig av den yngre generationen. Är en ung småbarns-mamma (25 år)
    Vill bara tillägga att är hemma lagas det husmanskost för hela slanten! :D
    Finns ju inget godare än typ. kålpudding, kalops, stekt sill & potatismos osv.
    Gillar dock inte mycket av den "nyare" maten typ cous-cous och sånt...kanske lite rädd för nytt?!

  • ThomasP 28 oktober 2007

    Vad kul att inlägget "Husmanskosten håller den på att försvinna " berörde så många det tar jag som ett tecken på att den inte kommer att försvinna. Det känns skönt att veta att den kommer att leva någon generation till. // Mvh Thomas:)(Y)

  • Eric Josefsson 2 november 2007

    Gäller ju att hitta "rätt" recept också, har en del kokböcker hemma, några tar inte ens upp självklara rätter, och andra smakar inte alls som "mammas/pappas..osv".

    Man borde ta en omgång och skriva av deras gamla handskrivna recept och huvuden så gott det går. Jag ringer mamma varje gång det ska bli rotmos, tyvärr har är jag för dålig på att hålla reda på lappen sedan. Kokböckernas recept smakar ju inte alls som jag vill.

    Kroppkakor är ju en historia för sig, varje familj har ju sitt egna recept där hemma (kalmar). Inte för att det är en favorit, men recepten måste ju bevaras och användas. :)

  • anluk 10 november 2007

    Lagar själv mycket husmanskost tex grönssakssoppa med klimp, kålpudding, köttfärslimpa, dillkött osv osv. Men visst är det kul och spännande med alla andra nya recpet som också börja komma in i våra kokböcker.............

  • Fiona 12 november 2007

    Vad man ser som husmanskost är så olika, så att fråga folk om de lagar den är ungefär som att fråga om man någon gång ätit bröd tycker jag... Det finns minst 75 versioner på alla rätter, och det som den ena kallar för husmanskost gör inte den andra...
    Själv skulle jag vilja påstå att jag lagar relativt mycket husmanskost med tanke på hur mycket tid jag har att laga maten på.
    När man kommer hem från jobbet 17.30 ställer man sig sällan o lagar mat till klockan 21 eftersom det inte är hållbart, utan det får bli på helgerna den sortens mat lagas.
    Där emot tar faktiskt inte hemlagat potatismos skrämmande lång tid, och det smakar så väldigt mycket bättre än pulver... vilket inte ens borde få kallas för potatismos..
    Köttbullar, falukorv, biffar osv är för mig husmanskost. Det är den mat jag är uppväxt med (på landet, där allt gjordes själva - inklusive att slakta grisen) och som jag lärt mig älska hela livet.
    Det är så jag definierar husmanskost.
    Sedan har alla familjer sina kryddningar på saker och ting, o det är så det ska var!
    Men visst... Fram för potatisen, och låt pastan och grynen av olika de slag ta ett steg tillbaka... Men viktigast av allt; Glöm inte att mat ska vara njutning.

  • Rolle 13 november 2007

    Hej!
    Gode Gud, måtte den få vara kvar. Ett litet tips, fråga era föräldrar medans dom lever, för sedan är det för sent. Tro mig, jag vet. Vet någon hur man gör kams tex? Jag vet inte, bara för att jag inte frågade min mamma.
    Ta detta till er, ni ångrar det inte.....

  • pijaja 13 november 2007

    Jag försöker att hålla husmanskosten vid liv här hemma!
    Kalops, andra grytor, kokt fisk med äggsås och potatis, dillkött, raggmunkar, potatisplättar, potatisbullar....... mm, mm,.....
    Jag tycker det är jättegott, och ungarna (tonåringar) suckar saligt över vissa rätter.
    Och ett litet tips till er som inte har det så fett i slutet av månaden - man kan göra massor av god mat av potatis! Den är ju faktiskt inte speciellt dyr och väldigt mättande :D!

  • Aspholme 14 november 2007

    Jag tycker att det är många unga som kopierar mina recept på Husmanskost. Sedan så tar det inte så länge att göra riktig mat, med lite planering, så har man förberett morgondagens mat.(Y)

  • Okänd 16 november 2007

    ja tror husmanskosten är på väg tillbaka visst är det nästan lite exotiskt med kåldolmar eller kalops
    men det är ju upp till oss föräldrar att introducera våra barn
    för detta .
    skolan gör ju inte det längre
    jag lovar dom kommer älska det

  • LillaJa 16 november 2007

    Långkoken som gjordes när jag var barn, tillagades ju på vedspisen eller gasköket.
    Det tog tid !
    När jag hade flyttat hemifrån (tidigt 60-tal) var det populärt med "tryckkokaren" som sparde både tid och pengar. Kalopsen klar på 25 minuter samma tid som det tar att koka potatis.
    Jag älskar den ..har insett att den nu är slut (finns inga packningar att köpa)....så jag ska köpa en ny i dagarna.
    Slår även ett slag för miljön, spar på stömmen.

    Gör som jag ....köp Tryckkokare !

  • andersstromberg 16 november 2007

    nä jag tyvker inte att den håller på att försvinna, tvärtom ungdomar och andra frågar allt mer om det tycker jag:D

  • LillaJa 16 november 2007

    Klart att husmanskosten är på väg tillbaka...........vi får väl lära våra ungdommar, och deras barn som vi en gång har blivit lärda.

    Kors vad jag lät snusförnuftig nu då...det var inte meningen.

    Men jag tycker det är kul när man säger åt dom "att komma och äta middag"...varpå det snabba svaret blir...."det blir väl mamma-mat".

  • andersstromberg 16 november 2007

    husmankost är bland det bästa som finns och det är det jag gör mest även när jag jobbat som kock

  • tilda 20 november 2007

    Begreppet husmanskost kommer ju att ändras efterhand, det är ju naturligt eftersom utbudet på livsmedel har ändrats en hel del med åren och även våra levnadsvanor. Vi har inte lika mycket tid till tex. långkok nu när alla jobbar hela dagarna. Det är väl också anledningen till att det har växt fram ett så otroligt utbud av halv- och helfabrikat. Och framför allt så har vi råd att köpa den här dyrare maten. Jag är uppväxt med "husmanskost" och tycker inte att det är något märkvärdigt, men jag tror att unga idag tycker att det är lite exotiskt med "gammelmat". För några år sedan så gav några av tanterna på vårt äldreboende ut en liten kokbok med riktig "gammelmat". Den var jättekul att kolla i.:D

  • Agneta_kba 20 november 2007

    Jag tycker det är jätteroligt med klassisk husmanskost nu igen. Men när jag var yngre och inte hade familj så ställde jag mej inte och gjorde kåldolmar till mej själv. Men nu när man har barn/ungdomar så tycker jag det är viktigt och roligt att dom får ta del av vår svenska mattradition och ungarna älskar det :D Men ett undantag, levergryta, det går bara "fetbort" som dom säger :D
    /Agneta

  • A-K 21 november 2007

    Jag kan då säga att jag är helt ensammen bland mina kompisar om att t.ex rulla köttbullarna själv...Kan inte för mitt liv välja "mamma Scans",hujja hur de både luktar och smakar!! Ska tedta koka mina egna bruna bönor nån dag nu,kanske någon som har ett ra recept..? :)

  • e_p_a2000 21 november 2007

    Skrivet av A-K den 21 nov 2007

    Jag kan då säga att jag är helt ensammen bland mina kompisar om att t.ex rulla köttbullarna själv...Kan inte för mitt liv välja "mamma Scans",hujja hur de både luktar och smakar!! :)


    Håller helt med dig, Lukten är fruktansvärd.

  • farmoringer 21 november 2007

    Men de smakar inte lika illa som dom luktar........Ungefär som med surströmming, för min del, tycker inte om lukten men tycker om smaken..

  • ThomasP 21 november 2007

    Det är en livsmedelsgas som luktar i mamma scans köttbullar. Tycker att det luktar skit helt enkelt om dem // Thomas

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.