Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

I stället för vitlök?

  • hanna_s 30 april 2010

    Jag har en man som inte tål vitlök :<
    Är det nån som har några bra tips på vad man kan ersätta vitlöken med? Bara vanlig gul eller röd lök jämt blir ganska trist i längden tycker jag!

  • Okänd 30 april 2010

    Börja med att ha i lite vitlökspulver (hemligt) i maten så han knappt känner av det. Och frågar han, stå helt ovetande.

    Det gjorde jag, min älskar vitlök nu. Men det tog några år.

  • sikaal 30 april 2010

    Det beror på om man tål eller inte tycker om!! Jag kan inte äta lite, lite i en maträtt, men mycket får jag ont i magen!! :'( Har en kompis, hon får ont och blir taskig i magen av minsta lilla!

    Du får botanisera i grönsaksdisken! Det finns ju olika charlottenlökar, silverlök, s.k. vårlök osv.

    Lyck till
    Lena

  • hanna_s 30 april 2010

    Om det ändå var så att han inte tyckte om, för det gör han, då hade jag använt min kvinnliga list vill jag lova!
    Men han blir tvärsjuk och får sitta timmar på toa stackarn....

  • jimboz 30 april 2010

    Gift om dig {laugh}

  • MatAnders 30 april 2010

    {pumpkin}

  • The_mama97mia 30 april 2010

    Stackars, vitlök som är så gott. Har du testat om det är lika illa med kinesisk solo-vitlök?

  • Okänd 30 april 2010

    Skrivet av hanna_s den 30 apr 2010

    Om det ändå var så att han inte tyckte om, för det gör han, då hade jag använt min kvinnliga list vill jag lova!
    Men han blir tvärsjuk och får sitta timmar på toa stackarn....

    Ja då tar jag tillbaka mitt inlägg. Det är ju inte menoingen att han ska bli sjuk.
    Tråden kan ju tolkas lite olika.{disapointed}

  • monicadanell 30 april 2010

    {pumpkin}

  • saxa 30 april 2010

    Jag är själv vitlök allergiker och när jag läser vissa inlägg här
    är det nästan så att jag blir mörkrädd..

    Att få en allergisk reaktion är inte alls kul

    Mina symtom är att kraftig feber, illamående, kräkningar, svimningssymtom, yrsel och kraftiga svettningar.

    Men nu tillbaka till frågeställningen.

    Vi blandar våra egna blandkryddor så att vi har koll på innehållet.
    Vad beträffande att byta ut är svårt, vi använder oss mycket av chili och
    färska örter för att kompensera på ett någorlunda sätt.
    Har även i utöver färsk lök, lökpulver som extra spets.

  • asasto 30 april 2010

    Den kinesiska gräslöken tycker jag smakar som en blandning mellan gräslök och vitlök så den kanske är ett alternativ under sommaren för man får nog odla den själv.

  • maxxess 1 maj 2010

    Kinesisk gräslök är ett bra tips, fast jag undrar om den inte är korsad med vitlök så risken är väl att allergiker och intoleranta mot vitlök blir dåliga.. Smaken är iaf mkt god med tydligt inslag av vitlök kan jag intyga, fast ersätta vitlök i varma rätter kan den inte riktigt. Lättodlad i kruka. Ramslök som är ett annat tips har jag inte själv provat. Tror löken är vanlig på Gotland.

    Det finns fler trådar om detta ämne, någon riktigt bra ersättning för vitlök verkar det inte finnas.
    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/istaellet_foer_vitloek__6946.html

  • asasto 1 maj 2010

    Nej den är inte korsad med vitlök, växten heter Allium tuberosum och är en ren art ingen korsning. (Vitlök heter Allium sativus) Den kinesiska gräslöken är dock inte så härdig som den vanliga svenska men man kan ju köpa planta och odla under sommaren och testa övervintra på något skyddat ställe i trädgården (väldränerat).

  • jimboz 1 maj 2010

    Varför måste man ersätta vitlöken överhuvudtaget..?
    Ta färsk ingefära om du vill ha något med lite drag i annars.

  • frucaos 1 maj 2010

    Inte för att vara besvärlig - men det heter salladslök - INTE vårlök!! Vårlök är en blomma och är giftig!

    Tycker kinesisk gräslök lät spännande.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.