Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Inspirationslös student!

  • Mingan094 25 augusti 2011

    Hej.. Jag är en student som har levt till större delen av sitt första år på snabbmat. Nu andra året har jag en ny lägenhet och bara två kokplattor.. Ingen ugn och jag känner att, nej, inge mer snabbmat. Men jag är så usel på att laga mat och jag går naturvetenskap så jag spenderar alla mina kvällar åt läxor och skolarbeten. Så jag söker tips eller inspiration till hälsosam, billig, snabb och lättlagad mat.
    Tack på förhand.. :p

  • Legoli 25 augusti 2011

    Det första jag kommer att tänka på är olika soppor, köttfärssås, chili con carne. Går att göra i större satser och även frysa in i portionsstorlek så är det bara att ta fram och låta dem tina upp och värme i micron eller i en panna på spisplattan.

    Lycka till!

  • tojve 25 augusti 2011

    Bra initiativ Mingan094! Vi studenter måste äta bra - då blir allting i livet faktiskt en smula bättre! :)

    Mitt tips är att satsa på enkla saker. Typ; gör bechamelsås (väldigt enkelt, går snabbt att läsa sig att höfta. Jag gör min på vetemjöl, mjölk och lite smör) och tillsätt sedan saker du gillar. Blanda i strimlad kassler och krydda med grillkrydda och lite annat och låt koka några minuter, så har du skinsås som är toppen till pasta. Eller lägg i kycklingbuljong och lite curry så har du bra sås till kyckling. Det går att variera i det oändliga.

    Sedan är stekt kyckling med nudlar, stekta grönsaker och lite ringlad soja samt sweet chili-sås inte dumt alls. Går snabbt, funkar bra att värma dagen efter och är gott gott gott. Bara att steka strimlad kyckling, tillsätta wokgrönsaker, hälla på thai-såsen och sedan blanda med kokta nudlar och lite soja.

    Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går!
    Det bästa sättet att lära sig är att testa (och eventuellt misslyckas).

  • MelleBandolo 25 augusti 2011