Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Inspirationslös student!

  • Mingan094 25 augusti 2011

    Hej.. Jag är en student som har levt till större delen av sitt första år på snabbmat. Nu andra året har jag en ny lägenhet och bara två kokplattor.. Ingen ugn och jag känner att, nej, inge mer snabbmat. Men jag är så usel på att laga mat och jag går naturvetenskap så jag spenderar alla mina kvällar åt läxor och skolarbeten. Så jag söker tips eller inspiration till hälsosam, billig, snabb och lättlagad mat.
    Tack på förhand.. :p

  • Legoli 25 augusti 2011

    Det första jag kommer att tänka på är olika soppor, köttfärssås, chili con carne. Går att göra i större satser och även frysa in i portionsstorlek så är det bara att ta fram och låta dem tina upp och värme i micron eller i en panna på spisplattan.

    Lycka till!

  • tojve 25 augusti 2011

    Bra initiativ Mingan094! Vi studenter måste äta bra - då blir allting i livet faktiskt en smula bättre! :)

    Mitt tips är att satsa på enkla saker. Typ; gör bechamelsås (väldigt enkelt, går snabbt att läsa sig att höfta. Jag gör min på vetemjöl, mjölk och lite smör) och tillsätt sedan saker du gillar. Blanda i strimlad kassler och krydda med grillkrydda och lite annat och låt koka några minuter, så har du skinsås som är toppen till pasta. Eller lägg i kycklingbuljong och lite curry så har du bra sås till kyckling. Det går att variera i det oändliga.

    Sedan är stekt kyckling med nudlar, stekta grönsaker och lite ringlad soja samt sweet chili-sås inte dumt alls. Går snabbt, funkar bra att värma dagen efter och är gott gott gott. Bara att steka strimlad kyckling, tillsätta wokgrönsaker, hälla på thai-såsen och sedan blanda med kokta nudlar och lite soja.

    Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går!
    Det bästa sättet att lära sig är att testa (och eventuellt misslyckas).

  • MelleBandolo 25 augusti 2011

    En annan väldigt enkel sås är att fräsa lite paprika och ev purjolök/vanlig gullök, blanda i tonfisk och creme fraiche.

    Man kan också steka små bacontärningar eller liknande (vad man nu hittar i affären) och ösa i lite krossad tomat samt kryddor. Kanonsnabbt och gott :)

    Ett tips är att kolla hemsidan studentkrubb.se, där finns många bra, billiga recept!

  • Mingan094 29 augusti 2011

    Tack så mycket för alla tips.. En kompis till mig kommer flytta bara några meter från där jag bor så då är vi två som kan laga mat tillsammans.. Mycket mer motiverande.. :) Tack så mycket igen för alla tips.. Det kliar redan i händerna efter att få börja laga lite mat.. :)

  • boz1965 29 augusti 2011

    Här har du tips på några bra grundsåser att kunna och hur man varierar dem. En god och bra sås gör halva middagen.

    http://home.swipnet.se/~w-10351/Klassiska_saser.pdf

  • snuosm 29 augusti 2011

    Skrivet av boz1965 den 29 aug 2011

    Här har du tips på några bra grundsåser att kunna och hur man varierar dem. En god och bra sås gör halva middagen.

    http://home.swipnet.se/~w-10351/Klassiska_saser.pdf


    Instämmer (Y)

  • The_mama97mia 29 augusti 2011

    Fråga: det är inte så att kompisen har tillgång till ugn eller micro???

  • Cassiopeya 29 augusti 2011

    Pasta carbonara är supergott och enkeltl, fixar du lätt med två plattor. Finns massa recept här på MK.

  • Mingan094 30 augusti 2011

    Skrivet av mama97mia den 29 aug 2011

    Fråga: det är inte så att kompisen har tillgång till ugn eller micro???


    Nja.. Vi bor i typ samma område och lägenheterna ser ungefär likadana ut.. Hon har en lika liten lägnhet som jag så hon har ingen ugn heller.. Men en micro har jag.. :p

  • niklasmiddag 30 augusti 2011

    Hej!

    Hoppas jag kan inspirera till lite finess i köket :)

    www.niklasmiddag.com

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.