Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Istället för bacon...?

• Kakan1986 15 september 2011

Tänkt på detta ett tag, om man inte gillar bacon eller fläsk, vad kan man då ersätta det med? Någon med tips?
    Tänker ex på nedanstående recept som jag gärna skulle testa, men eftersom det var rätt gammalt tänkte jag att jag lika gärna kan ställa frågan i forumet..

Italiensk potatiskaka

Har testat att göra ugnspannkaka med tärnad stekt bacon i, men usch... Jag tycker helt enkelt inte om det {dont-know}

• The_mama97mia 15 september 2011

hmmm... det beror ju lite på vad det är du ogillar hos bacon och/eller fläsk.
    VIll man bara ha lite "röksmak" så finns Liquid Smoke på flaska, som rökessens.
    VIll man inte ha bacon eller fläsk men ändå vill ha ngt köttigt - vanlig rökt skinka eller en god korv eller salami går bra att ersätta med - om det nu inte är så att man vill undvika griskött ö h t.
    Finns även flingsalt med röksmak, hickory, som är rätt gott, men min erfarenhet är att smaken försvinner när man värmer upp det, dvs bättre som bordskrydda liksom.

• Kakan1986 15 september 2011

Ok, tack för tipse, det ska testas!
    Jag tänker på konsistensen på "degen" också, just i detta recept lär väl potatiskakan bli för lös?

• Mistys 15 september 2011

Skrivet av mama97mia den 15 sep 2011

hmmm... det beror ju lite på vad det är du ogillar hos bacon och/eller fläsk.
    VIll man bara ha lite "röksmak" så finns Liquid Smoke på flaska, som rökessens.
    VIll man inte ha bacon eller fläsk men ändå vill ha ngt köttigt - vanlig rökt skinka eller en god korv eller salami går bra att ersätta med - om det nu inte är så att man vill undvika griskött ö h t.
    Finns även flingsalt med röksmak, hickory, som är rätt gott, men min erfarenhet är att smaken försvinner när man värmer upp det, dvs bättre som bordskrydda liksom.

Ja precis ...är det smaken eller för att du tycker det blir för fett??
    Om det är det sistnämnda finns ju bacon gjort på bogfläsk eller "slaktarns utvalda" som inte har mycket fett alls men samma smak. Även vegetarisk bacon finns ju om man bara är ute efter smaken men inte vill ha fettet. Är det smaken kanske du kan ersätta med förslagen ovan eller kantareller som också är supergott i potatiskaka.

• boz1965 15 september 2011

Kan tänka mig att originalet är tänkt att vara med pancetta istället för vanlig bacon. Pancetta är lufttorkad, bara hälften så fet och har en mildare röksmak än bacon i det fall den alls är rökt. Kanske värt att testa?

• gollen 15 september 2011

I liknande recept så brukar jag använda rökt kalkonkassler för att slippa för mycket fett eller griskött.

Många butiker har det nu för tiden.

Jag brukar inte öka eller minska några andra mängder.

Liquid Smoke på flaska är ett bra alternativ för att få lite mer smak. Brukar lägga köttet i
    en plastpåse en stund innan tillagningen.

Skulle lägga till liten riven muskot i receptet du har.

• jas65 15 september 2011

Det finns Kalkon bacon också som kan vara ett alternativ istaället för bacon av fläsk.

• gollen 15 september 2011

jas65. Tack för tipset om kalkonbacon. Jag trodde inte att det fanns.

Ska leta då jag saknat , hoppas det finns här i byn.

En liten parantes. Ta det lugnt med muskot. Många överdoserar. Några drag på rivjärnet räcker vid hel nöt. Annars pytteliten nypa. Risken blir att det blir beskt annars.

Många överdoserar .{lashes}

• Gubb 15 september 2011

Vanlig kassler eller canadian bacon? (Tror det heter ryggbacon också... ser mest ut som kassler...)
    Tips: Googla bilder.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.