Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Istället för sirap i Kålpudding?

  • fredrikp 12 oktober 2012

    Hej hej

    Jag hade tänkt att laga lite kålpudding och läste lite olika recept. De flesta recept innehåller sirap, men jag använder det så sällan, nästan aldrig och eftersom att jag ogärna vill köpa en flaska med sirap bara för att använda 1-2 msk, så vore det bra om det fanns något alternativ.

    Vad kan man använda istället för sirap?

    Trevlig helg,
    Fredrik

  • busan37 12 oktober 2012

    Sirap är ju bara till för sötman och ger lite färg på kålen. Ta lite strösocker eller inget alls.
    Jag använder inget av det, däremot lite soja för att få färg

  • fredrikp 12 oktober 2012

    Tack för ditt svar :)

    En del har ju lite (gröt)ris i, vilket kanske bidrager till sötman. Socker kan kanske fungera, men jag tror jag skippar det helt och hållet.

  • busan37 12 oktober 2012

    Jag har inte ris i heller (Y)

  • snuosm 12 oktober 2012

    Något sött i färsrätter förhöjer smaken. Jag har provat byta ut sirapen mot flytande honung eller farinsocker. Det gick bra det med ;)

  • fredrikp 12 oktober 2012

    Honung har jag, kan testa det. Tack för tipset :)

  • MosterNettan 12 oktober 2012

    Om jag inte har sirap hemma så använder jag farinsocker.
    Det ska definitivt inte vara några mängder. Jag tycker att sötman förhöjer smaken på vitkålen precis som när man steker lök.
    Jag använder också ris. Blandar färs, ris och brynt kål med mjölk (jag vill att smeten ska vara riktigt lös) för att puddingen inte ska bli så kompakt. Toppar med ett lager brynt kål.
    Precis som mormor gjorde...

  • amoz 12 oktober 2012

    Så här gör jag min kålpudding och jag har ingen sirap eller något annat sött heller i, men den är supergod ändå.

    Amoz enkla kålpudding.

  • fredrikp 16 oktober 2012

    Det blev en variant av detta recept:

    Kålpudding när den är som bäst

    Jag hade lite mindre kål i och inget ris. Sedan så hade jag i honung i, istället för sirapen. Det fungerade, även om jag hade i för mycket. Efter ett par minuter i ugnen så doftade det honung i hela lägenheten, jättegott, men kanske inte riktigt det man förknippar med kålpudding... Lyckligtsvis så var inte honungssmaken lika dominant som doften var, utan det var bara en liten touch. Jag kunda ha haft i lite mer peppar också, men man kan inte få den perfekt med en gång, måste nog göra den ett par gånger innan den blir som man vill ha den.

  • BirkThaMan 22 oktober 2012

    Det jag brukar göra är följande:

    Häll i ca en deciliter ketchup (gärna med svartpeppar-smak)
    Rör med liten slev
    Smaka
    Ät
    Njut

    :-)

  • a-lie 23 oktober 2012

    Då det inte finns sirap här där jag bor så lägger jag i lök i kålpuddingen. Det blir ju lite sött av det och smakar kanon. Skär den i lika stora bitar som kålen och steker detta ihop.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.