Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag behöver hjälp ...

  • Lotten_J 10 januari 2009

    Ta med henne i köket och fixa till en början mat som hon kanske gillar lite mer då man som bonusförälder får vara lite försiktig med "tjat" Har själv tre bonusbarn så man får liksom smyga in lite eftersom. MEN sen så måste barn lära sig att de får inte alltid bestämma vilken mat som ska serveras, då blir det besvärligt. Jag tillagar aldrig mat så att alla blir nöjda, då får jag stå och tillaga flera olika rätter då dessa tre ungdomar är bortskämda sen tidigare och det gör jag inte. Man måste även lära sig att äta det som erbjuds, om inte....ja då får man vara utan.

  • Maahl 11 januari 2009

    Min 13-åring tycker om
    pasta carbonara
    köttfärsås o spagetti
    lasagne
    parmainlindad kyckling med parmesan + tomatpuré och till det risotto
    kycklingben i ugn med ris o sky till
    grillade köttbitar med klyftpotatis
    fajitas både med kyckling eller med köttfärs (mycket ost och få välja grönsaker själv ingen sås men gärna gräddfil)

  • ros 11 januari 2009

    Är det sambons dotter?
    Kan inte han fråga henne vilken mat som hon gillar och tipsa dig?

  • solmaja 11 januari 2009

    Min tonåring gillar;(Y)
    carbonara,
    grillad fläskfile som är lindad med bacon o kryddad med sambal oelek
    kycklinfileér fyllda med soltorkade tomater och god ost.
    köttbullar
    stekt fiskfile

    min tonåring vägrar;(N)
    grytor och röror
    vegetariskt
    soppa

  • systeryster 11 januari 2009

    Är du rädd att hon tokbantar? Hade själv ett par kompisar som gjorde det i den åldern.
    Ljög ofta om att de redan ätit så att de var mätta, knaprade på en bit paprika och blev mätt på det, åt kaffebröd gick på toa och lät som om de kräktes osv.? Själv var jag alldeles för dum för att förstå att det var självsvält förän långt senare....
    Hoppas det är som du säger att hon bara är sparsmakad.:D

  • kokos 11 januari 2009

    Skrivet av spunktrolla den 10 jan 2009

    Ha det så bra med bonusdottern men säger bara en sak...... skäm inte bort henne när det gäller mat!Tycker man äter det som bjuds hon är ju i alla fall tonåring! Lycka till!


    Tonåring eller inte...
    Skulle du vilja äta vad som helst bara för att det står på bordet?

  • kokos 11 januari 2009

    Ge inte upp Nusse! (Y)

    Det kanske kan vara nåt att tänka på: hitta maträtter som är nya för er alla.
    Det kan till och med bli roligt att laga den tillsammans. Det kanske blir en favorit för alla!

    Lycka till! :)

  • Nusse 12 januari 2009

    Skrivet av ros den 11 jan 2009

    Är det sambons dotter?
    Kan inte han fråga henne vilken mat som hon gillar och tipsa dig?

    Ja, det är sambons dotter och han frågar konstant vad hon vill ha och får alltid samma svar..wokade nudlar med kyckling.:)

  • Nusse 12 januari 2009

    Skrivet av systeryster den 11 jan 2009

    Är du rädd att hon tokbantar? Hade själv ett par kompisar som gjorde det i den åldern.
    Ljög ofta om att de redan ätit så att de var mätta, knaprade på en bit paprika och blev mätt på det, åt kaffebröd gick på toa och lät som om de kräktes osv.? Själv var jag alldeles för dum för att förstå att det var självsvält förän långt senare....
    Hoppas det är som du säger att hon bara är sparsmakad.:D

    Nej, det är jag definitivt inte rädd för! Hon äter gärna skräpmat och godis(vilket är en aning jobbigt för en diabetiker som jag). Jag vill gärna att vi äter ganska nyttigt, även om jag mer än gärna använder grädde och creme fraiche i matlagningen.:)
    Jag har en väninna som har en dotter som drabbades av anorexia och nu, 10 år senare, är hon äntligen frisk, så jag håller lite extra koll på min bonusunge vad det gäller sådant.

  • Nusse 12 januari 2009

    Skrivet av kokos den 11 jan 2009

    Ge inte upp Nusse! (Y)

    Det kanske kan vara nåt att tänka på: hitta maträtter som är nya för er alla.
    Det kan till och med bli roligt att laga den tillsammans. Det kanske blir en favorit för alla!

    Lycka till! :)


    Tack snälla!(L)
    Vi hittade faktiskt ett recept på risbollar igår, som jag tyckte var urblää:igt, men hon gillade dem, så det kommer serveras fler gånger!

    Vi kollade gemensamt på nätet och det enda hon hittade som föll henne i smaken, var just det. Sabla unge att vara lagrann!:p

  • ros 17 januari 2009

    Om ni har möjlighet att gå ut och äta på en restaurang där det finns lite av varje att välja på, vad skulle hon vilja ha då?
    Helst inte på en pizzeria , Mc Donalds eller kina.

    Det är ingen konst att laga mat, men det är svårt att variera så det "passar" alla.

    Hoppas att ni får många trevliga måltider tillsammans!

  • food-neard 18 januari 2009

    Skrivet av EowynUndomiel den 9 jan 2009

    Tacos! Alla ungdomar älskar tacos , och det säger jag med all säkerhet eftersom jag själv är ungdom ;) Sen är la pannkakor alltid poppis också...


    Jag är ungdom oxå, Men tyvärr... Pannkakor är inte poppis för mig... Jag gillar inte pannkakor och är typ helt less på tacos så man kan inte helt vara säker på att ungen skulle ta de ^^

    Men prova kör med att låta henne välja något som hon vill gärna ha, eller låta henne vara med och laga etc :)

  • redd 18 januari 2009

    Ris och nudlar och kyckling till.

    Antingen gillar hon inte krämiga saker.
    Eller fet mat.
    Eller smakrik mat.

    Det kan även vara så att det är något som du har i all mat utom just den maträtten. Ta och ta dig en liten funderar på det, min mamma var en period tokig i rosmarin, jag började inte använda själv förren 10år efter att jag flyttat hemifrån, SÅ trött var jag på det.
    Känner en annan person som hade grädde i nästan allt hon lagade, barnen såg ut därefter men löste det genom att själva laga sin mat när dom kom upp i tonåren.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.