Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Janssons hjälp

  • dahann 18 december 2008

    Jag skall göra Jansson och frysa in men alla böcker har olika recept. Vet att jag en gång gjort och det blev bra och en gång blivit dåligt, kommer inte ihåg vilken bok jag använde när.

    Är det någon som har tips för hur man gör Jansson som funkar att frysa in?

  • dahann 18 december 2008

    Såg att flera recept skriver att det skall vara mjölig potatis och jag som köpte fast:(. Kan det bero på detta?

  • The_mama97mia 18 december 2008

    förlåt frågan, men varför måste du frysa in den?

  • Lotten_J 18 december 2008

    Jag tycker inte att Janssons blir god när man fryst in den, den blir så vattnig. Brukar aldrig frysa den just pga detta

  • dahann 18 december 2008

    Har tänkt göra den idag, håller den till julafton och juldagen ofryst?

    Var just vattnig den blev senast så jag borde alltså undvika infrysning.

  • Eery 18 december 2008

    kan du inte vänta till dagen innan eller ett par dar innan.. grädda den inte helt färdig och kyl direkt så är det bara att grädda färdigt när det är dax och den är nästan som ny.
    Jag använder bara King Edward när jag gör jansson(L)

  • Erajscha 18 december 2008

    Med mjölig potatis får man den där krämiga konsistensen. Dessutom ska man använda vispgrädde, inte matgrädde om man ska frysa den. Då kan du grädda den helt klar och sen tina den i kyl innan du värmer den på julafton.

  • systeryster 18 december 2008

    Kom ihåg att slå på lite till vispgrädde vid värmningen så blir det nog bra!(Y)

  • dahann 18 december 2008

    Tack för all tips! Klart jag inte glömmer grädden:D

  • matnjutaren 18 december 2008

    Ja du,dahann, nu har du fått tips så att du klarar dej.(Y)
    Jag kan bara tillägga...
    Lycka till! :D

  • Lotten_J 18 december 2008

    Men vad gör jag då för fel som både har mjölig potatis och vispgrädde och ändå blir den vattnig....tycker inte alls den blir som nygjord Jansson om man fryst den :(


    Skrivet av Erajscha den 18 dec 2008

    Med mjölig potatis får man den där krämiga konsistensen. Dessutom ska man använda vispgrädde, inte matgrädde om man ska frysa den. Då kan du grädda den helt klar och sen tina den i kyl innan du värmer den på julafton.

  • bernit 18 december 2008

    Skrivet av Lotten_J den 18 dec 2008

    Jag tycker inte att Janssons blir god när man fryst in den, den blir så vattnig. Brukar aldrig frysa den just pga detta


    Håller med :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.