Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalasmat till 20 per????

• Ninni84 19 april 2011

Tacksam för förslag på mat till 20 personer ,ska va ganska billigt ,gott enkelt :)???

• kajsablomberg 19 april 2011

Jag hade nog serverat något härligt från medelhavet, det är alltid uppskattat!

En enkel blandsallad med t ex körbärstomater, sparris (är ju i säsong) och en härlig vinegrette på olivolja, balsamicovinäger, salt, svartpeppar och dijonsenap.

Köp en eller två lite större oxfiléer eller liknande, även lamm funkar. Marinera över natten i olivolja, balsamicovinäger, timjan, vitlök, salt. Samma dag som kalaset bryn hela steken och ställ den i ugnen tills den är härligt rosa. Skiva den sedan tunt tunt, och servera på ett fat med lite olivolja över. Till detta kan det vara gott med bröd som man doppar i olivolja med lite salt i. Enkelt och vansinningt gott, dock får olivoljan vara av relativt god kvalité.
    Till detta kan du servera små färskpotatisar som du tillagar hela i ugn med lite olivolja, flingsalt och rosmarin över sig. Du kan även krossa några hela vitlökar (skala ej) och släng med. De kan du slänga sedan efteråt.

Till detta kan du servera några olika såser, t ex en aioli, en härligt god brunsås gjord på spadet från köttet, eller bara vara enkel och köra på en bernaise.

Till efterrätt kan du göra en enkel cheesecae som kan varieras efter egen smak. Till exempel med frysta björnbär eller hallon ovanpå, finns ju att köpa i speciella frysar på de flesta större ica-butikerna. http://www.matklubben.se/recept/fryst_cheesecake_20085.html

Lycka till! // Kajsa

• MosterNettan 19 april 2011

Är det festmat eller vardagsmat du vill ha?

Till vardags, chili con carne, soppor är tacksamt att göra mycket av.
    Till fest, ärtsoppa med varm punch och några pannkakstårtor.

• Ninni84 19 april 2011

kalas ...lite festligare än vardag ;)

• callemero 19 april 2011

Gör en buffé. Med lite av varje.

• ky6 19 april 2011

Jag skulle nog satsa på en pasta sallad med skinka och ost med en god dressing till eller göra en egen smörgåstårta

• Bumbis 19 april 2011

Gör en kycklinggratäng, frysta filéer är billigt. Enkelt oxå då du kan förbereda den innan och bara ställa in i ugnen när gästerna ska komma. Ris till och en sallad. Det finns massa olika här på MK men dom med chutney, sambal och curry är riktigt goda.

• knyppeltanten 19 april 2011

Jag brukar göra smörgåstårta när vi är många då behöver jag inte stå vid spisen samma dag utan bara att sätta fram.

• Cassiopeya 19 april 2011

Kallskuret! Kassler, kyckling, fläskfilé är relativt billigt. Servera pasta och/eller potatissallad till. En enkel grönsallad och ett gott bröd. Lätt att förbereda, och mat som de flesta tycker om, liten som stor :D

• LinneaThornberg 19 april 2011

håller med föregående talare, när jag bjöd på fest sist så hade jag 3rätters utan stress.

förrätt- varsin minibaguette med cremefraisch, tärnad skinka paprika och kryddor (strö lite riven ost över, kan göras långt i förväg om man gör en "tjock röra" 200* 10min) och sallad.

varmrätt- helstekt fläskfile i ugnen. putsa fileérna, lägg i santa marias orginal grillolja, en hel stor flaska, 1,5dl vatten, i i ugnen på 200* 45-50min. serveras med bandspagetti blandat med beasås och en sallad till detta, och skyn såklart.

dessert- dumlepannacotta med en klick grädde.

man får massa tid över till gästerna. hoppas att detta kan hjälpa dig :)

• The_mama97mia 19 april 2011

När jag hade hand om en fest i den storleken senast, så hade vi snittar (tunnbrödsrullar fyllda med goda röror, sen skurna i bitar) med skumpa till förrätt (typ stående, som mingel)
    sen körde vi min dubbelmarinerade oxfilé med vitlök, rosmarin och citron, serverade med potatisgräng, krämig med äkta grädde, och stor sallad .
    Till efterrätt nötmarängbakelser toppade med grädde och bär.

Oxfilé behöve rinte vara dyrt, Netto säljer nu i veckan för 99 kr/kg, och när man serverar tunt tunt skuret så går det inte åt lika mycket.

• gnutten1 25 april 2011

Testa att göra vitvinssås med räkor och saffran. koka buljong på räkskalen och använd till såsen.

Det behöver inte vara färsk pasta men det är godare.

Och man kan dryga ut såsen då räkor kostar en del.

Crabsticks, salladslök, selleri, fänkål är gott att ha i

• Erajscha 25 april 2011

Jag tycker kycklinggratäng med ris och grönsaker verkar bra. Det får man inte så himla ofta på kalas så bara det skulle jag bli glad av som gäst. Ost- och skinksallader, bufféer med kallskuret och potatissallad etc känns faktiskt ganska trist när man blir bjuden på...

Till efterrätt tycker jag att du ska bjuda på kaffe och någon god chokladig tårta, det är enkelt att förbereda.

• JennyV 26 april 2011

Jennys potatisbakelser
    En god och snygg potatisbakelse!!
    Paj i långpanna med crabfish och räkor
    En lättlagad och kall smörgåstårta! Goood!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.