Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kåldolmar

  • Lena 16 augusti 2007

    Skulle vilja ha ett recept på enkla goda kåldolmar

  • 19 augusti 2007

    Koka ett Kålhuvud i rikligt med saltat vatten, tills den börjar mjukna. Man kan lossa ett blad i taget under koktiden.
    Blanda 500 gram Blandfärs med 2 dl kokt Grötris. Koka upp en Köttbuljongtärning i 2 dl vatten, häll denna i smeten krydda med Köttfärskrydda och salt. Blanda smeten väl . Vänd Kålbladen på mage och skär ner nervtråden längst ner med att föra kniven liggande efter kålbladet. Lägg en rulad stor klick av smeten på bladet och rulla in den i bladet. Stek Kåldolmarna i smör, när de börjar få färg, så häll över lite sirap på varje kåldolm och stek färdigt i Ugnsform. Skölj ur stekpannan med vatten och häll denna i ugnspannan. Stek i ugn i 225 " i ca 20 min. Potatis och rårörda Lingon till. Mums.

  • Lena 21 augusti 2007

    Tack så mycket för ditt recept på kåldolmar... Det blev en höjdare tyckte min famijl.. Kommer att göra detta fler gånger.
    Mvh Lena

  • Lind 21 augusti 2007

    Hej Stig.

    Tycker du ska ta och bli medlem och sedan spara receptet här på Matklubben.se så att alla kan få tillgång till det.

    // Mikael

  • ThomasP 22 augusti 2007

    Hej Lena
    Du kan göra samma recept som du fått men gör en lpudding i stället enklare och godare

  • Lena 24 augusti 2007

    Ska testa göra en pudding i kväll så får vi se om det blir gott skulle kunna tro det i allafall

  • Lena 24 augusti 2007

    Skulle bli glad om någon hade ett recept på tahiländska fiskbiffar

  • jas65 30 september 2007

    Tips till kåldolmar är att byta ut grötriset till findus färdiga risgrynsgröt.
    Anders

  • 2 oktober 2007

    Det här behövs för ca 4 port:
    1 vitkålshuvud, ca 1 1/2 kg
    1 tsk salt per l vatten
    Färs:
    2-2 1/2 dl kokt ris (ca 3/4 dl okokt)
    300 g fläsk- eller blandfärs
    1 1/2 tsk salt
    2 krm vitpeppar
    ca 1 1/2 dl mjölk
    Stekning:
    smör eller margarin
    Spädning:
    vatten eller kålspad

    Gör så här:
    1. Skär med en kniv runt kålstocken så att bladen senare lätt kan tas loss. Förväll sedan kålen i lättsaltat vatten. När bladen är mjuka och lätt går att lossa från huvudet, tar du loss dem med en gaffel och låter dem rinna av.
    2. Blanda färsen av alla ingredienserna till en lös smet. Blanda i mera mjölk om det behövs.
    3. Fördela färsen på bladen, ca 2-3 msk på varje blad. Vik ihop till paket. Doppa yttersta fliken i lite vetemjöl så fäster fliken bättre.
    4. Bryn dolmarna i matfett. Lägg dem i stekpannan med skarven nedåt och bryn dem vackert bruna runt om. Lägg över dolmarna i en gryta och späd med kålspad eller vatten. Efterstek under lock ca 30 minuter. Red skyn med vetemjöl om du vill ha sås.


    Gröna kåldolmar:
    Det här behövs för ca 4 port:
    1 vitkålshuvud, ca 12 blad (1 1/2 kg)
    salt + vatten
    3 dl kokt ris (ca 1 dl okokt)
    200 g champinjoner eller annan svamp, färsk eller burk
    2 gula lökar
    2 msk smör eller margarin
    ca 1 1/2 dl hackad persilja
    1/2 tsk oregano
    1/2-1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    Sås:
    1 burk krossade tomater
    1 dl vatten
    1/2 tsk salt
    1 1/2 tsk oregano
    1 tsk basilika
    1 msk smör eller margarin

    Gör så här:
    1. Koka upp lättsaltat vatten och lägg ner kålhuvudet i grytan.. Lossa bladen efterhand som de mjuknar, det behövs ca 12 blad. Låt de rinna av.
    2. Skiva svampen och hacka lökarna. Fräs svamp och lök i matfett i en kastrull tills det "knäpper" om svampen.
    3. Blanda ner ris, persilja, salt och kryddor. Fördela fyllningen på kålbladen och vik ihop till paket. Lägg dolmarna med skarven neråt i en låg gryta.
    4. Blanda tomater, vatten och kryddor och häll detta över dolmarna. Klicka på fettet och sjud under lock på svag värme tills kålen är nästan mjuk, ca 30-40 minuter.

  • Penne 31 juli 2009

    Hej!

    Undrar om det är någon som vet om det går bra att frysa kåldolmar?

  • anluk 31 juli 2009

    Går alldeles utmärkt att frysa kåldolmar!

  • Annafbg 31 juli 2009

    Jag har aldrig testat själv, men det borde gå. Jag vill minnas att jag har sett kåldolmar i frysdisken på ICA.
    Lycka till!

  • Penne 31 juli 2009

    Tack för hjälpen!

  • The_mama97mia 31 juli 2009

    tror det är alldeles ypperligt att frysa in i lite sås med--- vad ni är duktiga, jag ids aldrig göra kåldolmar, är så lat...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.