Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalkon

  • wimpan 26 december 2012

    Jag ska ha kalkon middag för 10 personer men är osäker på hur många kg kalkonen ska vara på för att räcka.
    Tips någon?

  • Bigfoot53 26 december 2012

    Räkna med 0,5 kg rå kalkon per person. Lägg på 1 kg för säkerhets skull. Det som blir över ger matlådor som gör kollegorna gröna av avund.

  • walterego 26 december 2012

    10 pers? Hm, Räkna med två kalkoner á ca >4 kg. Minst 35 % är ben med annat och så kommer lår och vingar som oftast blir åsidosatta. OM du inte gör dem "tilldragande". Dvs. när du öser kalkonen så ska du tänka på lår o vingar oxå. Pensla dem gärna och täck dem med alufolie eftersom de blir mer åsatta av värmen ifrån ugnen och kan därmed bli "torra". Snitta lite ikring lederna så blir de lätt fånget av "lårälskarna".
    Gör även en fyllning i kalkonen så blir kvällen säkert din?

  • wimpan 26 december 2012

    Tack så mycket båda två för tipsen (Y)

  • wimpan 26 december 2012

    Är det ok att göra dom dagen innan och värma på dom,eller blir det torrt?

  • walterego 26 december 2012

    Med fyllning är kravet: varm. Hela kalkonen på bordet, välsnittad i bröstet och därmed lättåtkommen för servering på tallrk.
    Dagen efter: Utan fyllning, men välöst, så bevaras saftigheten, men kanske inte stämningen?
    Nja, det är bara min tanke. Du kommer säkert att fixa detta. Lycka till!

  • jangott 26 december 2012

    Skrivet av wimpan den 26 dec 2012

    Jag ska ha kalkon middag för 10 personer men är osäker på hur många kg kalkonen ska vara på för att räcka.
    Tips någon?

  • jangott 26 december 2012

    Hejsan, Hbg are här, hmm du kan ju oxå köpa färdigt kalkonbröst, dyrare men enklare tillagning, Gott Nytt år !!:)

  • Erajscha 27 december 2012

    En femkiloskalkon borde räcka till tio pers... i synnerhet om det är mycket tillbehör som brysselkål, rostade rotsaker, potatis och sås...

    5-8 kg (10-16 port):
    160°> 3-4 tim eller
    180°> 1,5-2,5 tim eller
    200°>1,5 tim+150° 2 tim

    Den bör serveras en halvtimme efter den kommit ur ugnen.

  • wimpan 27 december 2012

    Tack för tipset då kör jag på en 5kg`s :)

  • jas65 27 december 2012

    Tillagning
    1. Värm ugnen till 175 grader. Sätt gallret längst ner i ugnen.
    2. Tag bort halsen och rensa och skölj kalkonen. Klappa kalkonen torr med hushållspapper. Placera kalkonen med bröstsidan upp på gallret med en djup långpanna under.
    3. Fyll ev. kalkonen med fyllningen (se separat recept). Gnid in skinnet med det mjuka smöret och krydda med salt och peppar. Placera ett stort ark med aluminiumfolie som ett "tält" över kalkonen.
    4. Sätt in kalkonen i ugnen och häll 5 dl av kalkonbuljongen i den djupa långpannan. Ös kalkonen med buljongen som rinner ner i pannan med ca 30 minuters mellanrum. När buljongen i pannan har dunstat upp så tillsätter man ca 2 –3 dl buljong.
    5. Tag bort aluminiumfolie efter ca 2,5 timme. Tillaga kalkonen i ugnen tills att termometern visar 80 grader i kalkonens lårdel. Det tar ca 3,5 - 4 timmar.
    6. Flytta över kalkonen till ett serveringsfat och låt den vila minst 20-30 minuter innan den kan skäras upp.

    Såsen:
    1. Mät upp buljongen som samlats i formen, och tillsätt eventuellt vatten så att du får 6 dl. Luta lite på kalkonen, där kan det gömma sig buljong!
    2. Koka upp buljongen med vetemjöl och fond. Tillsätt grädde och koka upp på nytt.
    3. Smaka av med konjak, balsamvinäger och gelé. Salta och peppra efter smak.

  • Wombat04 27 december 2012

    Det finns ett recept här på Matklubben som heter något med Kroketter eller Fågelkroketter. Min faster bjöd alltid på det några dagar efter att själva kalkonen var slut. Hon kokade skrovet och skrapade det och tillvaratog ALLT kött, även det som blivit kvar av lår och vingar. Sedan gjorde hon underbara kroketter som vi åt med pommes frites och härlig blandad sallad. Jag har sparat ner receptet härifrån MK men har inte tillgång till det just nu. Ett bra tips om du får rester!

  • wimpan 27 december 2012

    Ett stort TACK för alla svar >:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.