Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kall bea?

  • Glindra 30 juni 2011

    Jag undrar om någon vet ett recept på en kall bearnaisesås som smakar som dom man köper i affären, Lohmanders m fl. Dom smakar ju väldigt mycket smör (tycker jag) och när jag letar recept så är det ju inget smör i dom. Har jag helt fel eller? Någon som vet en god kall bea?

  • boz1965 30 juni 2011

    • 3 st Äggulor
    • 3 msk Matolja

    Ägg och Olja ska ha samma temp. Vispa först äggen och häll sakta i oljan. Ha i en _liten_ skvätt vatten om den börjar skära sig.

    • Vinäger
    • Dragon
    • Persilja
    • Aromat
    • Cayennepeppar
    • Salt
    • Vitpeppar

    Blanda i efter tycke och smak, prova dig fram.

  • Bumbis 1 juli 2011

    Skrivet av Glindra den 30 jun 2011

    Jag undrar om någon vet ett recept på en kall bearnaisesås som smakar som dom man köper i affären, Lohmanders m fl. Dom smakar ju väldigt mycket smör (tycker jag) och när jag letar recept så är det ju inget smör i dom. Har jag helt fel eller? Någon som vet en god kall bea?


    Tillverkarna har i smörarom därav smaken. Vet ej om det finns att köpa till oss konsumenter. Går ju inte att göra själv av vanligt smör eftersom den stelnar i kylen. Enklast och billigast är nog att köpa färdig och dom är ju oftast riktigt goda.

  • MalinJ 1 juli 2011

    Jag brukar göra detta recept som det är skirat smör i. Den är uppskattad här hemma och även min son som är mjökallergisk kan äta den eftersom mjölkproteinet i smöret inte annvänds. Den kan ätas kall som varm. Lycka till!
    Hemlagad bearnaise

  • MosterNettan 1 juli 2011

    Bearnaise SKA det vara smör i, annars blir det väl som en majonnäs med dragonsmak.
    Det är i alla fall min teori.

  • MalinJ 1 juli 2011

    Skrivet av MosterNettan den 1 jul 2011

    Bearnaise SKA det vara smör i, annars blir det väl som en majonnäs med dragonsmak.
    Det är i alla fall min teori.


    Ja, det tror jag du har rätt i! =)

  • MarinaO 1 juli 2011

    Denna brukar jag göra! Enkelt och gott!!!
    4 port
    2 dl lätt crème fraiche
    1 tsk torkad dragon
    1 msk vitvinsvinäger
    1 msk riven gul lök
    1/2 dl hackad persilja
    1/2 tsk salt
    1 krm vitpeppar

    Gör så här
    Blanda försiktigt ihop alla ingredienser till såsen. Låt gärna såsen stå att mogna en stund före serveringen.

  • jas65 1 juli 2011

    Man gör dem på en såsbas och tillsätter dragon, vitpeppar,vinäger,charlottenlök, ägggulor.
    Använder man en sås bas så undviker man lättare att inte såsen skär sig.
    För olja / smör och ägg gulor gillar varandra inte riktigt och då är man tvungen att göra den i rätt temperatur alltså under 55 grader och försiktigt tillsätta oljan så att äggulan tar upp oljan.
    Kallas även för en emulsionsås och gör med att slår en bearniechesås.

  • Roggan 1 juli 2011

    Jag använder såsbas. Det brukar finnas att köpa på större mataffärer. Tyvärr finns den bara i tio-litersdunkar för ca 300 kr. Det brukar vara bra hållbarhet på den.

    Här kommer mitt recept:

    4-5 äggulor
    5 dl såsbas
    2 msk torkad dragon
    1 tsk lökpulver
    salt och vitpeppar
    1-2 msk vitvinsvinäger (eller efter smak)
    ev. 1 msk kalv- eller oxfond (men då blir det en "fojott" som är godare än bea-sås enligt mitt tycke)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.