Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kålpudding

  • inti 14 september 2008

    Idag blev jag sugen på Kålpudding, Mammas! Men jag har inte något recept. Hon blandade kål, köttfärsen och ris. Sedan var det äggstanning. Den blev så saftig och god. Tyvärr så är min mamma död, så jag kan inte fråga hur hon gjorde. Är det någon som har något recept som liknar? Har sökt på nätet men hittar inget sådant.

  • BigganL 14 september 2008

    Hej, kolla min sida, där har jag ett recept på kålpudding! (Y) Vet inte hur man vidarebefordrar det....
    Hälsningar BigganL

  • farmoringer 14 september 2008

    Kålpudding

    Lite hjälp

  • BigganL 14 september 2008

    Ok, du ville visst ha ris i, det gillade inte jag..... Men det finns några fler recept här på kålpudding, lycka till, sök på namnet!

  • Semlan68 7 oktober 2008

    Hej!
    Jag frågade min mamma. Den e suverän.
    Hon kokar ris (rundkornigt el grötris). Bryner vitkålen, färgar den med lite soja. Använder blandfärs istället för nötfärs (blir saftigare) Lite sirap, Salt o peppar såklart. Slå på visp- el matlagningsgrädde 3 dl. Spara lite av vitkålen, att lägga el strö på puddingen. Ca 175-200 gr i 45-50 min. Hoppas det blir bra.

  • BigganL 7 oktober 2008

    Oj, det finns tydligen många varianter på kålpudding men den med grädde i har jag inte hört talas om! Du får prova dig fram!

  • monac 7 oktober 2008

    grädde i blir gott men inte nödvändigt:) rårörda lingon till! super gott..måste laga det nu snart någon dag!(Y)

  • BigganL 7 oktober 2008

    Men kan man t ex byta ut riset mot kokt mosad potatis????? Kanske går med grädde ändå också?

  • piusamadeusmozart 7 oktober 2008

    Jag àlskar kàl och har tvà stora huvuden i kàllaren som jag inte visste vad jag skall gòra med. Men nu har jag fàtt en ide. Tack fòr tràden...... mina barn blir nog inte sà glada.... men det struntar jag i....

  • evaldo 8 oktober 2008

    Titta in i min kokbok, där finns recept på en god kålpudding.:D(Y)

    http://www.matklubben.se/matklubben/evaldo/kokbok/?id=4116&recipeid=6987

  • Bappi 8 oktober 2008

    Denna Kålpudding blir så där perfekt och god och jag gav den högsta betyg och ska igen och igen göras åtminstone av mig (Y)

    Ritas kålpudding

    Gör så här:

    1. Bryn 1 kg strimlad vitkål i omgångar, häll vid varje bryningsomgång över 1 msk sirap för fin yta.

    2. Blanda 3 dl (finmalen) nötfärs, 2 kokta kalla potatisar, salt och svartpeppar. Späd i etapper med ca 5 dl mjölk till lös färs. Obs: färsen ska var lös, nästan rinnande!

    3. Varva köttfärs och kål i smord ugnsform. Börja och sluta med kål.

    4. Grädda i 175 graders ugnsvärme i 50-60 minuter. Ytan ska vara vackert brynt. Ser det torrt ut under gräddning, häll på lite vatten. Det är gott med lite sky i puddingen när den nästan är klar.

    Servera med kokt potatis och god lingonsylt och absolut inget annat.

  • Bappi 8 oktober 2008

    Skrivet av bappi den 8 okt 2008

    Denna Kålpudding blir så där perfekt och god och jag gav den högsta betyg och ska igen och igen göras åtminstone av mig (Y)

    Ritas kålpudding

    Gör så här:

    1. Bryn 1 kg strimlad vitkål i omgångar, häll vid varje bryningsomgång över 1 msk sirap för fin yta.

    2. Blanda 3 dl (finmalen) nötfärs, 2 kokta kalla potatisar, salt och svartpeppar. Späd i etapper med ca 5 dl mjölk till lös färs. Obs: färsen ska var lös, nästan rinnande!

    3. Varva köttfärs och kål i smord ugnsform. Börja och sluta med kål.

    4. Grädda i 175 graders ugnsvärme i 50-60 minuter. Ytan ska vara vackert brynt. Ser det torrt ut under gräddning, häll på lite vatten. Det är gott med lite sky i puddingen när den nästan är klar.

    Servera med kokt potatis och god lingonsylt och absolut inget annat.



    Ps. Ska lägga in den under mina recept, nu:p

  • inti 9 oktober 2008

    Tack för alla tips!
    Jag håller på att fråga runt i släkten efter receptet. Min bror tror att mamma blandade kål och köttfärsblandningen och sedan hällde på en äggstanning. Hon brynte inte kålen. Jag har några pärmar med hennes sparade recept i källaren. Får nog gå ner och leta där.
    Men tack för alla tips!

    Inger

  • systeryster 9 oktober 2008

    Glöm inte att lägga in receptet på MK, låter gott.:p(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.