Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kålrabbi vs Kålrot

  • mariaengstrom 28 september 2009

    Någon som kan ge lite information om kålrabbi och kålrot?

    Konsistens, smak?

    Hade tänkt göra som potatisgratäng men med antingen kålrabbi eller kålrot, vilket är att föredra?

    Tack på förhand!

  • sikaal 28 september 2009

    Absolut kålrabbi, jag tror att bara kålrot blir för starkt, då får du blanda med potatis.
    Tänk på att kålrabbi kokar fortare än potatis.

  • mariaengstrom 28 september 2009

    Ok tack! Jag hoppas det blir bra med kålrabbi, äter inte potatis tyvärr, och gratäng är ju det godaste som finns =P

  • VeraH 28 september 2009

    -

  • Okänd 29 september 2009

    Kålrabbi är helt klart underskattad i det Svenska köket.
    Smaken är mild och konsistensen beror på hur man tillagar den, små späda exemplar kan med fördel användas finstrimlad direkt i sallader.
    Den finns i nästan alla affärer numera vilket kan bero på efterfrågan från människor från andra länder.
    Kålrabbi ses av många som en delikatess och jämförs ibland smakmässigt med sparris.
    Man kan använda den i soppor, sallader, gratänger, i kött och fiskrätter.
    Den passar utmärkt att ha bland ugnsrostade grönsaker.
    Något jag fick lära mig under en kortare sejour som kock på ett Tyskt handelsfartyg var att blanda kokt kålrabbi i potatismoset, en mycket lyckad variant av potatismos blir resultatet, framförallt om man skall ha det till att gratinera i ugnen.
    Jag skulle dock inte göra en gratäng enbart på kålrabbi utan kombinera med potatis och kanske fänkål.
    Jag har använt mig av kålrabbi i ett flertal strömmingsrecept och det passar perfekt!

  • mariaengstrom 29 september 2009

    Oj vilket svar, tack Jan-Gunnar.
    Men varför inte använda endast kålrabbi i gratäng? Jag ska testa iaf i helgen och se hur det blir..
    Håll tummarna!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.