Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalvstek

  • AnnaSv 10 augusti 2009

    Jag har en stor kalvstek på över 2 kg som ska tillagas och jag tänkte prova något "nytt", inte den klassiska med gräddsås.

    Någon som har något tips?

  • Okänd 10 augusti 2009

    Jag har ett recept på kalv som är helt otroligt gott! Men det skall göras på kalvbog eller kalvrygg, en gång har jag gjort det på hel kalvkottlettrad med benet kvar. Kruxet är att det skall tillagas i en gryta med tättslutande lock i ugnen.
    Övriga ingredienser, utan att nämna några proportioner, skall vara:
    purjolök, rotselleri, morot, vitlök, konserverade hela tomater,smålökar, vitt vin, vatten.
    Köttet skall först brynas ordentligt innan det läggs i grytan tillsammans med övriga ingredienser utom smålökarna som även de skall brynas och läggas ner i grytan de sista femton minuterna.
    Hittar jag något bra kalvkött skall jag skriva ner receptet och lägga ut det på MK nästa gång jag lagar till det!
    Lycka till med din kalvstek, det finns massor med alternativ, bl.a. på teasteline!

  • The_mama97mia 10 augusti 2009

    Kalvstek... mums... vilken lyx... som jag o jan-g pratat om i annan tråd så är ju PORTERSTEK en höjdare.
    Annars skulle jag tänka mig att dela den, skiva o marinera gött o GRILLA....
    Eller göra som tjälknöl...
    eller som vanlig rostbiff...

    Att det är kalvkött gör ju bara att vilken anrättnign du än väljer så blir det bara ännu bätre...

  • AnnaSv 10 augusti 2009

    Tack för era svar!

    Gryta med tättslutande lock... Funkar vanlig gjutjärnsgryta? Funderade nämligen på om jag kunde göra så att jag "kokade" den i ugnen i en gryta på rätt låg temperatur. Jag har gott om tid på mig. Kanske tjälknöl är ett alternativ. ;)

  • AnnaSv 10 augusti 2009

    Förresten, att jag inte tänkte på Porterstek. DET ska jag prova, tror jag. :)

  • Okänd 11 augusti 2009

    Skrivet av AnnaSv den 10 aug 2009

    Tack för era svar!

    Gryta med tättslutande lock... Funkar vanlig gjutjärnsgryta? Funderade nämligen på om jag kunde göra så att jag "kokade" den i ugnen i en gryta på rätt låg temperatur. Jag har gott om tid på mig. Kanske tjälknöl är ett alternativ. ;)


    Jo men visst!
    Det är ju precis vad jag har, en gammal hederlig gjutjärnsgryta.
    Jag har ju ett annat recept där jag gör en revbenspjällsgryta i ugnen. Det blir otroligt mört och saftigt kött när man gör på detta viset!
    Så om jag hade din kalvstek skulle jag gnida in den med salt och ett par sorters stött peppar, kanske rose och svartpeppar samt lite malen ingefära. Låta den vila framme i köket ett par timmar, bryna den väl runt om på inte allt för hög värme. Ner med den i grytan tillsammans med de ingredienser som jag nämnde tidigare.
    Låta den puttra i grytan på en ugnstemperatur av 175-200° till en temperatur i köttet på 85°.
    Ta upp den och svepa in den i rikligt med folie, skära upp den när den är lagom varm att äta och servera med grönsaksskyn och ris eller potatis.
    Jag är övertygad om att det skulle bli en höjdare!

  • hundvalp 11 augusti 2009

    Gör inte tjärknöl av kalvkött, jag har provat ett antal gånger och för mig har konsistensen blivit som leverpastej.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.