Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kantareller?

  • matvraket 11 oktober 2007

    Har varit ute i skogen och plockat en stor korg med kantareller. Har förvällt lite och fryst in, men är sugen på att göra något nytt och spännande. :)
    Är det någon som har något förslag på vad man kan göra med kantareller?

  • 11 oktober 2007

    har precis nu lagt in flera recept på svamp, de skall bara godkännas först

  • ThomasP 11 oktober 2007

    Är det gula kantareller eller trattisar???:) // Mvh Thomas

  • mistralwind 12 oktober 2007

    Gör det så enkelt som möjligt, slå på en skvätt (ok, en rejäl skvätt) grädde och ät som sås till helstekt kött, gärna fläskfilet (eller vilt).
    Annars kan man ta stuvningen och slå i en förgräddad paj. Underbart!
    Jag tycker att kantareller är så goda och exklusiva så jag vill gärna ha dem så "basic" som möjligt. Kan tycka att de blir sönderkokta i grytor. Ta istället och stek svampen (i smör naturligtvis! svamp kräver smör, det blir inte lika gott med olja el margarin. Det gäller all svamp!) och lägg i dem försiktigt då grytan är färdig.

    iaf min femöres analys (Y)

  • matvraket 12 oktober 2007

    Tack så mkt! Det får nog bli fläskfilé med kantarellsås ikväll. Och som svar till Thomas.p; det är vanliga, gula kantareller. De godaste. ;)

  • LillaJa 12 oktober 2007

    Jättegott att sylta in "gulingarna" för att använd längre fram. Håller i många år om man vill. Gott som tillbehör till olika kötträtter. Samt läckra att göra en stuvning på, till en macka eller till en krustad.

    Lycka till/ vill du ha recept , hör av dig

  • mistralwind 13 oktober 2007

    Precis, glömde det i mitt tidigare inlägg.. men som ovanstående sa, stek dem i smör och lägg på en macka! ack så gott!!
    Helstek fläskfileten! blir mycket mjukare och godare smak! passar underbart till kantarellsåsen! tips bara =)

  • jas65 14 oktober 2007

    Tips att steka dem som vanligt och sedan blanda i lite tryffelolja.(Y)
    Mvh Anders

  • Sylvia 16 oktober 2007

    Gör en god gräddstuvning av kantarellerna och fyll pannkakor med stuvningen in i ugnen med ost ovanpå supersmaskigt "crepes":)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.