Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kcal förändring vid tillagning?

  • bakamonkeyprincess 11 juni 2009

    Jag har en fråga till er matvetare!
    Försvinner kcal när man tillagar mat? På vissa paket, t.ex. shake and bake, står det energivärde på själva mixen och den färdiga kakan. De påstår att det är mer energi innan tillagning. Kan det verkligen stämma? I så fall varför och hur mycket energi försvinner?
    Om man vill ha en "smalare" måltid, kan man då överkoka pastan och steka köttet lite torrare? :p

  • Lenkan 11 juni 2009

    Det är väl volymen som blir skillnad och därmed kalorierna? Eller är jag ute och cyklar på djupt vatten nu? I t.ex pulversoppor så har ju pulvret sin kalorimängd mätt i vikt, spär man ut med vatten så ökar volymen och därmed minskar kalorierna vs. yta och mängd i volymmått?

  • bakamonkeyprincess 11 juni 2009

    Det kan nog stämma. Jag som hoppats på att lite Kcal helt enkelt dunstade bort :p

  • AnneNi 11 juni 2009

    Det sämmer nog bra att det är för att vikten ändras, helt logiskt... Tänk vad smidigt det hade varit annars... :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.