Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Klappgröt

  • 12 november 2007

    Bland barndomens matminnen har jag klappgröten! En fluffig, luftig supergod efterrätt som jag höll på att föräta mig på! Kommer ihåg att den skulle vispas, vispas och vispas. Måste ha varit ett tröttsamt arbete före elvispens tid!

    Är det någon mer som kommer ihåg rätten?
    Kanske någon som äter den fortfarande?

  • Lena 12 november 2007

    Ja då jag minns att min mormor gjorde den.. Kanon gott!!! Har provat själv men misslyckas./Lena

  • evaldo 12 november 2007

    Jag minns den väl då vi åt den ganska ofta när jag var barn, sen har jag inte ätit den va vad jag kan minnas. Den bvar god minns jag.

  • Luna 12 november 2007

    Vi åt den ofta i samband med lingon och blåbärsplocket. Mamma och pappa gjorde det av skummet och mannagryn.

    supergott vet jag att jag tyckte det var.. Tjatar om det än...:p

  • matvraket 12 november 2007

    Klappgröt är något jag alltid velat prova, men jag har inte hittat ngt bra recept. Är det ngn som har ett bra recept som vill dela med sig av skatten?

  • 12 november 2007

    Det här hittade jag på www.dagensarbete.se :

    För att förvandla vanlig mannagrynsgröt till en klassisk och god efterrätt behövs en rejäl vispning. Det är det som är hemligheten. En vanlig mannagrynsgröt blir fövisso god, men också tät och kladdig. En klappgröt ska vara söt, luftig och lätt.

    Det här behöver Du:
    5 dl vatten
    1 dl mannagryn
    1 dl rårörda lingon eller lingonsylt

    Så här gör Du:
    Koka upp vatten och tillsätt mannagryn under vispning. Vispa med elvisp tillsammans med lingonen i 30 minuter.
    Servera med kall mjölk och socker gärna med lösa lingon som garnityr.

  • farmoreva 12 november 2007

    Skrivet av Nemorosa den 12 nov 2007

    Det här hittade jag på www.dagensarbete.se :

    För att förvandla vanlig mannagrynsgröt till en klassisk och god efterrätt behövs en rejäl vispning. Det är det som är hemligheten. En vanlig mannagrynsgröt blir fövisso god, men också tät och kladdig. En klappgröt ska vara söt, luftig och lätt.

    Det här behöver Du:
    5 dl vatten
    1 dl mannagryn
    1 dl rårörda lingon eller lingonsylt

    Så här gör Du:
    Koka upp vatten och tillsätt mannagryn under vispning. Vispa med elvisp tillsammans med lingonen i 30 minuter.
    Servera med kall mjölk och socker gärna med lösa lingon som garnityr.

  • Hannsi 13 november 2007

    ja jag älskar klappgröt:) det är något som jag vuxit upp med jag gör det själv idag:) det finns verkligen inget godare.

  • matvraket 13 november 2007

    Skrivet av Nemorosa den 12 nov 2007

    Det här hittade jag på www.dagensarbete.se :

    För att förvandla vanlig mannagrynsgröt till en klassisk och god efterrätt behövs en rejäl vispning. Det är det som är hemligheten. En vanlig mannagrynsgröt blir fövisso god, men också tät och kladdig. En klappgröt ska vara söt, luftig och lätt.

    Det här behöver Du:
    5 dl vatten
    1 dl mannagryn
    1 dl rårörda lingon eller lingonsylt

    Så här gör Du:
    Koka upp vatten och tillsätt mannagryn under vispning. Vispa med elvisp tillsammans med lingonen i 30 minuter.
    Servera med kall mjölk och socker gärna med lösa lingon som garnityr.



    Tack så mycket! Dags att testa om detta är ngt för mej! :)

  • ThomasP 13 november 2007

    Det var länge sen man va gott det var//Thomas

  • christallnibbs 13 november 2007

    Gillar också klappgröt och brukar göra det ibland. Angående receptet ovan så brukar jag ställa min varma grötkastrull i kallt vattenbad och köra med elvispen. Det går MYCKET snabbare, ca 5 minuter!

  • Hannsi 13 november 2007

    Skrivet av christallnibbs den 13 nov 2007

    Gillar också klappgröt och brukar göra det ibland. Angående receptet ovan så brukar jag ställa min varma grötkastrull i kallt vattenbad och köra med elvispen. Det går MYCKET snabbare, ca 5 minuter!




    det brukar jag också göra:) funkar utmärkt:)

  • annelieberggren 13 november 2007

    jag brukar tillsätta socker, då blir en mycket godare... (Y)



    För att förvandla vanlig mannagrynsgröt till en klassisk och god efterrätt behövs en rejäl vispning. Det är det som är hemligheten. En vanlig mannagrynsgröt blir fövisso god, men också tät och kladdig. En klappgröt ska vara söt, luftig och lätt.

    Det här behöver Du:
    5 dl vatten
    1 dl mannagryn
    1 dl rårörda lingon eller lingonsylt

    Så här gör Du:
    Koka upp vatten och tillsätt mannagryn under vispning. Vispa med elvisp tillsammans med lingonen i 30 minuter.
    Servera med kall mjölk och socker gärna med lösa lingon som garnityr.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.