Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Klibbig potatismos

  • MosterNettan 9 oktober 2011

    Mjölig potatis.
    Skär i jämnstora bitar, saltar och kokar upp snabbt.
    Häller av vattnet och låter ånga av en liten stund.
    En rejäl klick smör i kärlet som det ska mosas i.
    Använder stomp eller press.
    Varm mjölk eller grädde blandas i lite i sänder så det inte blir för löst.
    Slår moset med slev så jag får mycket luft i.

  • MosterNettan 9 oktober 2011

    Skrivet av Peter_Stompare den 9 okt 2011

    Kör på mjölig potatis. Sen blir det först stompen eller pressen och efter det elvisp på högsta hastighet. Enligt min erfarenhet är det bäst att vispa kort och brutalt. När jag gör mos hemma brukar jag oftast inte bry mig om att värma mjölk och smör, utan bara se till att dom är någorlunda rumstempererade.


    Min mormor alltid att oavsett om man värmer mjölken eller inte så gör det ingen skillnad i smak och konsistens. Det är bara för att moset inte ska "kallna" innan den kommer på bordet.

  • Hoja 19 oktober 2011

    Det har hänt någon gång att jag fått klistrigt mos. Jag tror jag vet varför. Jag brydde mig inte om att skölja den skurna råa potatisen innan koket.
    Alltså: Skölj bort den stärkelse som bildats i snittytorna på den råa potatisen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.