Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Knasiga kombinationer

  • bjuranna 21 mars 2009

    Som barn åt jag och mina syskon kanelbullar med kaviar.

    En annan favorit var husmans med smör och aromatkrydda doppad i varm choklad.

  • Matglad-54 21 mars 2009

    :D En hård brödsmacka med falukorvs skivor och pepparotsvisp.....

  • Sweli 21 mars 2009

    En rätt som jag gör vid speciella tillfällen är Hare i chokladsås. Jag lärde mig receptet av en kock, hemma i Argentina när jag växte upp. Det är fantastisk gott :)

  • Maria_johansson 7 april 2009

    kycklingnuggets som man doppar i vaniljglass... MMMmmm..
    Fläskpannkaka med hallonsylt.. :D

  • Majainorr 7 april 2009

    Har testat våfflor till tacos. Smakar sagolikt! (Y)(Y)(Y)

  • aurianz 7 april 2009

    Sirap på blodpudding ska det vara!(Y)
    Sen kan man faktiskt doppa jordgubbar i lite vitpeppar... smakar ännu mera "gubbe" då...:D
    Ketchup på tomaten blir samma resultat...mer tomatsmak (Y)
    Kanel å socker på pannkakan e bäst(L)
    Mycke mums å knas...:p

  • popik 7 april 2009

    Brukar ibland äta fattigmans hamburgare. Två skivor bröd med ketchup och rå lök emellan, faktiskt riktigt gott.:D

  • aurianz 7 april 2009

    ...eller vad sägs om falukorv med kaviar på grov macka...(Y)
    (L)

  • katten4 7 april 2009

    Jag vill ha ett tjockt lager socker på blöta! Ni skulle ha sett min hemkunskapslärares min när vi skulle äta blöta och jag frågade var sockret fanns, hahaha!

  • boz1965 7 april 2009

    Vad är "blöta"?

  • Gnurf 7 april 2009

    Norrland boz...Norrland...blöta är Norrland !!! (L)

  • Majainorr 7 april 2009

    Mmmm... Minns min barndoms blöta... med smör på...

  • Dintan 7 april 2009

    Självklart ska man ha ketchup till fiskgratäng och fiskpinnar

    Självklart ska man ha skivad banan på limpmacka

    Självklart ska man ha socker och smör på pannkakor

    Självklart ska man ha frysta björnbär till rödvin

  • Gnurf 7 april 2009

    Jag hade smöret under blötan, å undrar om det inte pudrades över lite socker oxå. Åt man ju till frukost ganska ofta som barn...(L) Knepigt att man aldrig äter det nuförtiden...det är väl för dåligt GI kanske....:p

  • Dintan 7 april 2009

    Vad är "blöta" för oss som bor söder om Dalälven?

  • Gnurf 7 april 2009

    Det kan inte beskrivas...det måste upplevas. Blöta är en alldeles för subtil delikatess för att låta sig fångas i ord. Som Gudars nektar helt enkelt...ligger däruppe i de allra högsta kulinariska Rymderna...froterar sig med sina gigantiska jämlikar; Palt, Doppikopp, Smålanedi, Krokvälling, Klimpvälling och Kaffeost....(Y)

  • Dintan 7 april 2009

    Skrivet av Gnurf den 7 apr 2009

    Det kan inte beskrivas...det måste upplevas. Blöta är en alldeles för subtil delikatess för att låta sig fångas i ord. Som Gudars nektar helt enkelt...ligger däruppe i de allra högsta kulinariska Rymderna...froterar sig med sina gigantiska jämlikar; Palt, Doppikopp, Smålanedi, Krokvälling, Klimpvälling och Kaffeost....(Y)


    Tack för det uttömmande svaret!

    Palt och kaffeost har jag ätit men blöta verkar vara något speciellt (hihi). Jag får helt enkelt googla så jag kan få ett svar.

  • Gnurf 7 april 2009

    Du KAN inte googla blöta...det är Topphemligt. BARA Norrlänningar känner till receptet och Vi är edsvurna att aldrig yppa det för några utomstående....:p

  • Dintan 7 april 2009

    Verkar vara tunnbröd uppblött i mjölk och salt (hm) Kan det vara gott, det?

    Man kan faktiskt googla på det men det kanske bara är förbehållet oss 08-or

  • Gnurf 7 april 2009

    Men sicken knasig kombination!! :D Å ännu knasigare blir det väl med smör, socker å kanske lingonsylt....:p

    Skrivet av susanneedgren den 7 apr 2009

    Verkar vara tunnbröd uppblött i mjölk och salt (hm) Kan det vara gott, det?

    Man kan faktiskt googla på det men det kanske bara är förbehållet oss 08-or

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.