Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Knuts frestelse

  • Lena 12 mars 2008

    Är det någon i detta avlånga land som har ett recept på knuts frestelse? vore tacksam för det (L)

  • The_mama97mia 12 mars 2008

    tyvärr kan jag inte hjälpa dig.... men jag blir sååå nyfis! Vad skulle Knut ha som inte Jansson har??? ;) alltså vad ska det typ innehålla???? :=)

  • Okänd 12 mars 2008

    Hej! Här är en till som är nyfiken( Som vanligt)(Y)

  • tantdrake 12 mars 2008

    Är det den Knut som innehåller brynt köttfärs istället för ansjovis? I så fall så är det samma ingredienser som i Jansson med undantag för bytet till köttfärs. Åtminstone i de jag fått serverat som Knuts Frestelse. (L) Gott. Fast en vanlig köttfärsgratäng.

  • lennali 12 mars 2008

    Hej Lena
    Hittade ett recept på internet, kan det vara nåt.
    http://www.flensted.se/recept.asp
    Receptet är på 10 eller 100 portioner :D du får räkna om själv. Fast jag tyckte det var lite köttfärs på 10 portioner?
    Hälsningar Lena

  • MammaModesty 12 mars 2008

    man ska ha senap i grädden i knuts frestelse... min svärmor gör den och den är super... tror det ska vara dijon senap

  • Lena 12 mars 2008

    Den ska innehålla köttfärs med smak av senap och något mer kommer inte i håg vad det var mer (potatis)

  • MammaModesty 12 mars 2008

    creme friaché

  • MammaModesty 12 mars 2008

    hm fick hjälp av minstingen där... lök potatis brynt köttfärs och sen grädde cremefraiché och senap

  • tantdrake 12 mars 2008

    :( fick ingen dijonsenap i min.....låter godare! Ska också leta upp receptet. Tack för tipsen!

  • lennali 12 mars 2008

    Här kommer hela receptet.
    Knuts frestelse Ingredienser:



    Antal portioner 10 100
    Strimlad minutpotatis 1,5 kg 15 kg
    Köttfärs stekt 475 g 4,75 kg
    Crème fraiche 3 dl 3 l
    Matlagningsgrädde el dyl 2,5 dl 2,5 l
    Lök stekt 250 g 2,5 kg
    Svensk senap
    (alt Dijonsenap tas bara drygt hälften av mängden) 125 g 1,25 kg
    Salt och peppar

    Gör så här:

    Stek köttfärsen och löken, krydda med salt och peppar, varva därefter i smorda bleck med den strimlade potatisen.

    Blanda ihop senap, crème fraiche och grädde, häll sedan blandningen över potatisen och köttfärsen.

    Grädda i konvektionsugn 180º-200º i cirka 20-25 minuter.

  • tantdrake 12 mars 2008

    lennali du är en pärla!!!! (Y) tack!

  • MatAnders 12 mars 2008

    Låter spännande, senap är lite underskattad som smaksättare fungerar ju utmärkt till det mesta, måste testas...

  • Lovis 12 mars 2008

    Låter jättegott, måste testa också !!!

  • evaldo 12 mars 2008

    Knuts frestelse
    Ingredienser:



    Antal portioner 10 100
    Strimlad minutpotatis art.nr: 10093 1,5 kg 15 kg
    Köttfärs stekt 475 g 4,75 kg
    Crème fraiche 3 dl 3 l
    Matlagningsgrädde el dyl 2,5 dl 2,5 l
    Lök stekt 250 g 2,5 kg
    Svensk senap
    (alt Dijonsenap tas bara drygt hälften av mängden) 125 g 1,25 kg
    Salt och peppar


    Gör så här:

    Stek köttfärsen och löken, krydda med salt och peppar, varva därefter i smorda bleck med den strimlade potatisen.

    Blanda ihop senap, crème fraiche och grädde, häll sedan blandningen över potatisen och köttfärsen.

    Grädda i konvektionsugn 180º-200º i cirka 20-25 minuter.

  • celice 12 mars 2008

    :D Knuts frestelse har jag aldrig hört talas om men efter att läst receptet kommer jag att prova det, är detta något recept som är gammalt? Det verkar som inte bara jag var ovetande.

  • barnbarn 12 mars 2008

    Låter gott.Måste prova.Men kan någon berätta vad minutpotatis är???

  • tantdrake 12 mars 2008

    Skrivet av barnbarn den 12 mar 2008



    Låter gott.Måste prova.Men kan någon berätta vad minutpotatis är???


    Var in på flenstads hemsida (som lennali satte ut en länk till först) och de säljer storköksprodukter, främst potatis ser det ut som. Minutpotatis är ett produktnamn, med flera olika utseenden, hos dem. Det går finfint att i hemmiljö använda någon potatis du annars skulle tagit till en gratäng. (Y)

  • tantdrake 12 mars 2008

    :p flensted heter de ju.....rätt ska vara rätt!

  • Okänd 13 mars 2008

    Minutpotatis är vaccumpackad potatis,skalad och förkokt.Man sköljer potatisen och kokar dem i ca 1-2 minuter sen är de klara.Vi har dessa i skolan och i dagiskök(Jobbar på dagis denna vecka)
    De är faktiskt riktigt goda,men viktigt är att skölja dem ordentligt.
    Potatismos av dessa potatisar blir kanongott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.