Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kött, sås och potatis,

  • BigganL 20 augusti 2008

    Jag skulle nog kalla det "brunsås"!
    Jag späder stekskyn med vatten till lagom mängd, tillsätter köttbuljongtärning eller pulver, salt, svart- eller vitpeppar, allkrydda och så min favorit, malen kryddpeppar! Men var försiktig med den, får inte bli för mycket. Lite lökpulver kan slinka med. Ev lite soja om såsen verkar "blek".
    Det finns ju även många färdiga kryddblandningar numera som kan passa beroende på vad man gillar och vilken sorts kött det är, jag utgick ifrån att du menade nötkött?
    Sedan redning med idealmjöl, blir bättre än med vanligt vetemjöl.

    Stuvade morötter är gott till stek.

  • martina63 22 augusti 2008

    Om man gör en stek i gryta kan man ju bara reda av den fina buljongen som bildats, kanske med någon matsked sherry i. Annars gör jag inte traditionella såser så ofta längre. Har blivit enormt förtjust i ungsrostade grönsaker/potatis, allt kan ju slängas i en långpanna tillsammans, lite fin olja över, flingsalt och rosmarin eller timjan. Ugnsbakas ca 30-40 minuter beroende på ugn i ca 200-225 grader. Till det en bra sallad och en köttbit, eventuellt en kall sås på grekisk yoghurt (finns 3,5% fetthalt) och lite färska örter i.

  • EnsammaMamman 23 augusti 2008

    Jag varierar ofta såsen beroende på vad jag har för potatis till. Till kokt potatis blir det oftast brunsås. Har jag klyftpotatis eller hasselbackspotatis så kan det bli bearnaissås, grönpepparsås eller pepparsås.

  • boz1965 23 augusti 2008

    Skrivet av molgan den 20 aug 2008

    Jag undrar vad ni äter för sås till stekt kött, av något slag och potatis?

    Såsen kan ju variera väldigt mycket. Eller har ni bara grönsaker till?

    Häromdagen hade vi kantarellsås. Det var väldigt gott.



    Beror på vad det är för slags kött.

    Helt kött typ en stek = skysås
    Färs t.ex. köttbullar = gräddsås
    Korv = senap och ketchup

    Det finns så många varianter så att det snurrar i skallen när jag tänker på det :D

  • farmoringer 23 augusti 2008

    Vid stek eller grytor blir det ju alltid bulgong. Där bottenreder jag margarin och mjöl sen på med skyn som blivit. Är ju oftast kryddat och klart i buljongen som köttet kokat i. Man kanske behöver tillsätta något mer, men då tar jag alltid av nåt som buljonen innehåller. Finns det ingen buljong eller sky så bottenreder jag sen på med vatten och buljongtärning. Sen olika sorters kryddning.Beroende lite på vad för sås man ska göra. Är det curry eller nån sorts peppar sås så ska det vara med från början i margarinet eller smöret. Jag brukar ofta runda av med lite gele i sås...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.