Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttbullar i ugnen

  • muminlotta 3 december 2009

    Jag har aldrig provat att göra köttbullar i ugnen, bara hört att många gör det. Det låter ju väldigt smidigt. Har ni några tips på hur man gör? Kramisar!

  • boz1965 3 december 2009

    Jag brukar ge köttbullarna lagom yta på stekjärnet, sen åker de in i ugnen på 150°C i 10-15 minuter. Då blir de, i mitt tycke, perfekta.

  • 123Linnea 3 december 2009

    Jag KAN helt enkelt inte göra köttbullar i stekpanna. Jag kör bara i ugn. 220 grader i 10-20 minuter, alltså utan förstekning i stekpannan. Jag tar ut köttbullarna och vänder dem en gång. Jag gör en rejäl sats, så att jag kan ta ut en då och då för att kolla om de är färdiga. Mums!

  • The_mama97mia 3 december 2009

    Jag har bara testat ngn gång, och utan förstekning. Precis som Linnea.
    Måste bara dela med mig av en liten anekdot, min Albin som då var typ 7 år var alldeles lyrisk en dag när han fått äta hos kompisen Emil - "vet du mamma, hans mamma gjorde RIKTIGA köttbullar"!!!!
    Hmmm... vaddå levt på Mamma Scans?

  • Bodenskan 3 december 2009

    Håller med föregående skrivare de blir aldrig så bra som i ugnen men jag har 250 gr 8-12min

  • mattant41 3 december 2009

    Brukar göra stora satser och steka i ugnen och sen värma i stekpannan, då får de ju lite mer färg också. Köttbullar är ju aldrig fel att ha i frysen.

  • ros 3 december 2009

    :)Här är förslag på köttbullar som man kan göra i ugnen
    Kryddiga julköttbullar

  • muminlotta 4 december 2009

    Vilka massa bra förslag! Nu borde jag väl våga mig på att göra julköttbullarna i ugnen i år, men kom gärna med fler tips och recept. Kramisar!

  • Penne 4 december 2009

    Jag hörde om någon som fyllde en sprits med färs och liksom spritsade ut små klickar på en ugnsplåt. Har aldrig prövat själv, men det var just till jul för att det skulle gå snabbt och smidigt.

  • bernit 4 december 2009

    Skrivet av Penne den 4 dec 2009

    Jag hörde om någon som fyllde en sprits med färs och liksom spritsade ut små klickar på en ugnsplåt. Har aldrig prövat själv, men det var just till jul för att det skulle gå snabbt och smidigt.


    Det var inte jag som sade det men förr när jag jobbade som kock gjorde vi alltid så, fyllde en spritspåse (tyg) med färs och tryckte ut en cm och skar av med en palett eller kniv, det gör jag även hemma när det skall göras stora satser. Funkar bra och går snabbt:p:p:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.