Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttbullar som faller sönder

  • AnneNi 5 juni 2009

    Jag har äntligen lyckats lära mig att göra goda köttbullar, vilket känns väldigt kul eftersom både jag och sambon älskar hemgjorda köttbullar. Mitt problem är nu bara att de blir ganska porösa och lätt faller sönder. Vet någon vad detta kan bero på? Jag gör smeten med 400g skinkfärs, 4 msk ströbröd och ett ägg. Skulle tro att det beror på ströbrödet eller ägget, men vet inte riktigt... Tacksam för svar!

  • ros 5 juni 2009

    :)Hej!
    Det finns otroligt många recept på köttbullar
    Så här gör jag och det fungerar för det mesta
    Mina goda köttbullar
    Jag har märkt att det beror på färsen ibland, hur köttbullarna blir
    Lycka till!

  • MatAnders 5 juni 2009

    Testa att byta ut ströbröd mot riven kokt potatis dom blit kanongoda har ett kanonrecept farmors köttbullar.

  • Lenkan 5 juni 2009

    Mina blev också så, tills jag tog bort ströbrödet och bara hade äggula i

  • AnneNi 5 juni 2009

    Tack för svaren! Har någon fler tips så skriv gärna!

  • markus 5 juni 2009

    Skinkfärs är ganska "hård" och torr. Testa nöt eller Älg istället och blötlägg ströbröd i mjölk. Balnda sen i lite ägg så binder det allt tillsammans. Gör alltid Älgbullar, men det kanske inte är alla som har tillgång till älgfärs...:o

  • MatAnders 5 juni 2009

    Gärna lite grädde i

  • boz1965 5 juni 2009

    Man måste ha i lite vätska också - vatten, mjölk eller grädde, beroende på hur "fettmedveten" man är. Är smeten för torr faller den obarmhärtligen sönder.

  • Chokladfantasten 5 juni 2009

    Något som många glömmer är att man måste låta ströbröd och mjölk/grädde stå och dra sig i cirka 10 -15 minuter så det sväller. Sen blandar man i köttfärs, lök och kryddor. Om det inte funkar kan man alltid ha i lite potatismjöl som binder ihop det bättre. Om det fortfarande är helt hopplöst kan man steka köttbullarna i ugnen istället för i vanlig stekpanna :) Fast det blir förstås inte lika gott :p

    Lycka till!

  • Lotten_J 5 juni 2009

    Som några skrivit så ska ströbrödet blandas i vätska och sedan svälla ca 20 min, jag brukar låta det svälla längre än så, en dryg halvtimme, annars smakar det bröd om färsen. Blandar alltid ströbrödet i mjölk. Sen i med ett ägg i färsen också och mina köttbullar faller aldrig sönder.

  • MosterNettan 5 juni 2009

    Jag använder aldrig ägg eller äggulor i min smet. Mina barnbarn och syskonbarn älskar mina köttbullar. Så här gör jag (på ett ungefär)

    Stötta skorpor (utan kardemumma)
    mjölk
    salt, vitpeppar, ett stänk kryddpeppar
    låt svälla
    nötfärs
    riven lök
    ett "lätt kläm" vanlig senap
    blanda till smidig och blank smet
    låt färsen stå en stund
    rulla köttbullar
    stek i smör, se till att inte ha full panna
    stek hellre flera omgångar med färre
    bullar i pannan
    skölj ren pannan mellan varje omgång.

  • Amika 5 juni 2009

    Blandfärs
    ägg
    grädde

    och sen kryddar du som du vill. :) Jag har aldrig i ströbröd eller hackad lök, för då faller de bara sönder.
    Jag brukar riva löken istället. :)

  • ways 6 juni 2009

    Det som kan fungera är att röra köttfärsen lite längre, tills du ser en del "trådar" i själva köttfärsen. Det beror på hur stark du är men du kan få kleta en stund. :) Detta gör att köttfärsen inte faller sönder när du steker. Faktiskt så man gör dönerkebaben (parentes).

  • lena4 6 juni 2009

    Prova med ett par msk potatismjöl i färsen .Jättebra.

  • anluk 6 juni 2009

    Själv tar jag och löser upp formfranska (ett par skivor) i 1/2 dl mjölk. Sedan har jag 500-600 g färs, 1 ägg, kryddor. Använder lökpulver istället för hackad lök.

  • Okänd 6 juni 2009

    Förmodligen finns det mängder av knep med köttfärs, kanske varje kock har något som bara han vet om. Men det finns egentligen bara ett recept på hur man lyckas med köttbullar och pannbiff.

    1 gul lök finhackas och stekes i smör och olivolja, kryddas med salt, vitpeppar, aromat och lite strösocker. Låt svalna.
    4 msk ströbröd blandas med 1 msk potatismjöl eller maisena samt 1,5 dl vatten eller mjölk, rör om ordentligt så att det inte klumpar sig, låt svälla en stund.
    4 hg köttfärs, nöt, fläsk eller blandfärs, 1,5 tsk salt, 1,5 krm peppar, 2 krm fyra kryddor (Espiche Riche) samt ett ägg blandas ihop hastigt.
    Tillsätt det svällda ströbrödet och den avsvalnade löken, blanda väl men inte för länge, det skall inte "tråda" sig!

    Gör köttbullar eller pannbiffar och stek på sakta värme till gyllenbrun färg.
    Man kan tycka att det är mycket lök i det här receptet, men det är ju det som gör det som man säger! Men som sagt, det går ju att minska på löken om man vill.
    Det här med fyra kryddor tror jag är hemligheten med "mina" köttbullar, tyvärr kan det vara svårt att hitta den här kryddan på kryddhyllorna, så man får göra sin egen blandning.
    (2 delar riven muskotnöt, 2 delar malen vitprppar, 1 del malen kryddpeppar och 1 del malen kryddnejlika).

  • AnneNi 6 juni 2009

    Kul att så många skriver och delar med sig av sina köttbullstips! Köttbullar är vekligen intressant, de smakar aldrig lika och alla har sitt eget recept.
    När det gäller att ha vätska i ströbrödet så har jag testat det, men fått lite avsmak eftersom det blev äckliga klumpar av det. Troligtvis var det något som blev fel eftersom jag vet att detta är väl beprövat hos många...
    MIn svärmor gör väldigt goda köttbullar och hon brukar inte ha i någon vätska förutom ägget och det är hon som har lärt mig det. Hennes köttbullar brukar inte falla sönder, och hon använder samma ingredienser som jag... Kanske har vi lite olika proportioner så det är det som gör det.
    Nästa gång ska jag nog testa med kokt potatis iaf, så får vi se hur det blir.
    Tack alla!

  • Okänd 6 juni 2009

    "När det gäller att ha vätska i ströbrödet så har jag testat det, men fått lite avsmak eftersom det blev äckliga klumpar av det. Troligtvis var det något som blev fel eftersom jag vet att detta är väl beprövat hos många..."
    Skrivet av AnneNi.

    Blev det klumpar har du inte rört om tillräcklgt!
    Och egentligen behövs det inget ägg heller, varför tillsätter man ett ägg i köttfärsen? Är det för smakens skull? Eller har det någon stabiliserande effekt? Ett rått ägg har varken smak eller gör smeten tjockare, förr tvärt om! Vill påstå att ägget åker med av bara farten och av gammal ohävdad vana!
    Däremot måste det nog vara någon form av vätska, annars blir det hårda bullar kan man tänka sig.
    Kokt kall potatis brukar jag ha i julköttbullarna tillsammans med ett par ansjovisfiléer.
    Knepen är många.....:D

  • mooseella 6 juni 2009

    då jag inte tål vetemjöl så använder jag havregryn i min köttbullesmet. Det får stå och svälla i mjölk elelr vatten, sedan har jag i nötfärs, då griskött inte är ba för mina leder. Ibland gör jag på kalkonfärs och det blir minst lika gott

    ½ dl havregryn
    knappt 1 dl vätska, låt svälla en stund
    500 g färs (nöt, vilt eller kalkon)
    1 fint riven gul lök
    1 ägg
    ev. 1 msk potatismjöl
    salt
    peppar
    ibland finhackad persilja
    och ibland även en fint riven vitlöksklyfta
    vid jultid använder jag vispgrädde i smeten, då lite mindre med havregryn.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.