Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttfärs sås!!

  • MatAnders 8 februari 2008

    Jag lyckas ibland förträffligt och ibland blir det inte 100% (beror ju på att jag lagar mat på känn) Men hur gör ni eran för att den ska bli kanon?, Finns ju massa olika recept?

  • Queenie 8 februari 2008

    Jag kör alltid med blandfärs oftast. Först steker jag upp lök, ibland även med lite vitlök, lägger i köttfärsen och bryner runt ett tag. River 1-2 morötter fint och rör i, krossade tomater, ketchup och till sist häller jag på grädde. Ibland har jag även i lite knaperstekt bacon. Den blir himla god i alla fall :-)

  • Queenie 8 februari 2008

    Glömde att jag alltid kryddar med vitpeppar

  • 8 februari 2008

    läs här:
    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/hur_goer_du_din_koettfaerssaas__2840.html

  • Svesse60 8 februari 2008

    Hackar lök 1-2 beroende hur mycket köttfärs jag tar. Steker upp löken tillsammans med 2 vitlöksklyftor, på inte alltför hög värme. Detta får stå och småfräsa en längre stund. River ner 2 morötter och låter dessa puttra med löken en stund. Häller i ½ dl vatten. Häller upp detta på en tallrik, medan jag fräser upp köttfärsen. Kryddar med köttbuljong (1-2 tärningar), svartpeppar, ketchup, lite tomatpuré och på slutet häller jag i 2 små burkar creme fraiche. Blandas ihop med löken och morötterna. Häller i lite vatten om det behövs. (Y)

  • Philip 8 februari 2008

    Vad som även sätter lite piff på köttfärssåsen är att ta med
    hackad röd paprika och ev. champinjoner samt krydda med basilika och oregano.
    Jag brukar även röra ner riven parmesan i såsen.

  • irrevirre 8 februari 2008

    Jag har madeiravin i min. Det blir mustigt och gott.
    Kryddan är basilika!
    Ofta får den vara mer som en köttfärsröra än sås i konsistens.

  • ikah 8 februari 2008

    Steker köttfärs, kryddar med salt, vitpeppar och santa marias köttfärskrydda.
    Strör på lite vetemjöl, en klick kethup, 1 dl vatten och till sist grädde.
    Jättegott(Y)

  • Hjotrongull 8 februari 2008

    Jag steker gul lök och bryner färsen, alltid blandfärs. Därefter tar jag i krossade tomater, tomatpuré och en buljongtärning. Kryddar med färskpressad vitlök. svartpeppar, salt, basilika och en pastakrydda. Sist tar jag i vatten (använder aldrig grädde i min köttfärssås) och låter allt småputtra. Toppar med riven parmesan innan servering!! Oj!! Gott!! Blir riktigt sugen på köttfärssås nu!!! Det får det nog bli till lunch i helgen!!!(Y)

  • Aspholme 8 februari 2008

    Provsmakar under tillagningen :-)

  • Okänd 8 februari 2008

    Bryner lök och älgfärs.Kryddar med salt,vitpeppar och grillkrydda.Slår sen på grädde,creme fraiche,ketchup och soja.Låter det puttra en stund.Brukar ofta reda av det också.
    Jag är frikostig med grillkryddan.Det blir kanongott.
    Ibland använder jag bara matlagningsgrädde och ibland creme fraiche, beror på vad jag har hemma.

  • anluk 8 februari 2008

    Bryner lök och färs. Tillsätter kryddor (svartpeppar, salt och vitlök). Tillsätter vatten och ibland även en burk med tomatsås (Glenn Strömbergs är supergod). Puttra och smaka av. Enklare kan det inte bli. En sak jag lärt mig är att alltid servera köttfärssåsen med färskriven parmesan. Det förhöjer det hela ett par snäpp!

  • Myrina 15 februari 2008

    Här kommer mitt bästa köttfärssåsrecept:
    Bryn 500 g nötfärs ganska hårt. Tillsätt 1-2 mediumhackade lökar, 3-4 klyftor finhackad vitlök. Fräs tills löken är genomskinlig. Tillsätt några msk tomatpuré och fräs. I med två paket krossade tomater och lite vatten. Rör om. Tillsätt 1-2 matskedar kalvfond. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Avsluta med att tillsätta ett paket frysta procencalska örter. Viktigt att inte låta örterna koka för mycket, då tappar de smak. Servera med pasta och färsk parmesan. Jag kan verkligen rekommendera detta recept, passar perfekt en vadagskväll eller en fredag med ett glas rött.

  • MatAnders 15 februari 2008

    Tack ska ni ha allihop ska försöka att inte labborera för mycket, men buljongtärning har jag aldrig haft det ska jag definitivt testa.

  • evaldo 15 februari 2008

    Jag kör med brynt lök, krossade tomater, olika kryddor, salt och peppar.
    kanke också lite vatten, buljong och en aning mjöl att reda av med.
    När det är tomater med i rätten så brukar jah tillsätta lite socker för smakbrytningen.

  • Metatron 15 februari 2008

    När det kommer till köttfärssås så kan man ju ha hur många olika varianter som helst. (Y)

    Men dom flesta använder iaf lök och köttfärs så använder jag det som bas så brukar jag variera med:

    Röd chilllipeppar som e finhackad (grön funkar oxå)
    Vitlök med purjolök
    Röd och gul paprika
    Senap

    Och det jag har upptäck mest när det kommer till köttfärssås är att jag blandar ihop passerade tomater och chilisås i mixern och blandar det där. Tillsätter även lite matlagningsgrädde eller vatten, beroende på vilken bas jag vill ha.
    Sedan har jag alltid salt och svartpeppar i. Inte testat vitpeppar då den kryddan inte är nån favvis men skall testa det nästa gång. :D

  • Linn_Z 15 februari 2008

    Skrivet av Myrina den 15 feb 2008

    Här kommer mitt bästa köttfärssåsrecept:
    Bryn 500 g nötfärs ganska hårt. Tillsätt 1-2 mediumhackade lökar, 3-4 klyftor finhackad vitlök. Fräs tills löken är genomskinlig. Tillsätt några msk tomatpuré och fräs. I med två paket krossade tomater och lite vatten. Rör om. Tillsätt 1-2 matskedar kalvfond. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Avsluta med att tillsätta ett paket frysta procencalska örter. Viktigt att inte låta örterna koka för mycket, då tappar de smak. Servera med pasta och färsk parmesan. Jag kan verkligen rekommendera detta recept, passar perfekt en vadagskväll eller en fredag med ett glas rött.


    Kör nästan samma recept, brukar dock fräsa men en röd chili tillsammans med löken samt krydda med någon msk soya för extra sälta och smak.

  • Countrygirl 16 februari 2008

    Oftast gör man felet att inte koka den tillräckligt länge. Lägg till 30 minuter extra koktid. Det händer mycket med grytor om man bara kokar dem längre. Då behövs inga fler kryddor.

  • Myrina 16 februari 2008

    Vi brukar köra din variant också när vi ska variera oss lite! Vad kul att någon har precis samma smak , haha. Även någon nypa socker och någon matsked rödvinsvinäger eller lite rödvin kan vara gott i.

    Skrivet av Linn_Z den 15 feb 2008

    Skrivet av Myrina den 15 feb 2008

    Här kommer mitt bästa köttfärssåsrecept:
    Bryn 500 g nötfärs ganska hårt. Tillsätt 1-2 mediumhackade lökar, 3-4 klyftor finhackad vitlök. Fräs tills löken är genomskinlig. Tillsätt några msk tomatpuré och fräs. I med två paket krossade tomater och lite vatten. Rör om. Tillsätt 1-2 matskedar kalvfond. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Avsluta med att tillsätta ett paket frysta procencalska örter. Viktigt att inte låta örterna koka för mycket, då tappar de smak. Servera med pasta och färsk parmesan. Jag kan verkligen rekommendera detta recept, passar perfekt en vadagskväll eller en fredag med ett glas rött.


    Kör nästan samma recept, brukar dock fräsa men en röd chili tillsammans med löken samt krydda med någon msk soya för extra sälta och smak.

  • Heisjo 18 februari 2008

    Jag får smaka mig fram, kan inte laga köttfärsås med recept....
    Men det som ALLTID finns med är:
    Blandfärs, lök, vitlök, köttbuljong....och sedan kan jag variera brett!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.