Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttfärs sås!!

  • matvraket 18 februari 2008

    Köttfärssåsen är väl den maträtt som blir mest olik sig för varje gång? Jag brukar iaf som grund ha köttfärs (såklart!), creme fraiche, lök, paprika, ketchup, chilisås, soya och vitlök. Lägger ibland till rivna morötter, spenat, buljong, krossade tomater, bambuskott... Ja, listan kan göras lång. Men jag håller med, ibland blir det supergott, och andra gånger blir det... mja... sådär. :p

  • JennyV 18 februari 2008

    Det finns en burk med krossade tomater som är smaksatt med basilika och oregano, den är kanon till köttfärssås. Sen har jag slutat använda vitpeppar för det smakar alltid lagård (ladugård)???!!!!

  • Fiona 18 februari 2008

    Bryner blandfärs, kryddar med svartpeppar, vitpeppar, salt, lite socker, lökpulver och vitlök (färskpressad eller pulver) samt lite mald piri piri.
    Fräser runt det hela i ca 2 minuter innan jag häller i passerade tomater och smular ner en köttbuljongtärning.
    Låter det hela småputtra i ca 20 minuter innan jag smakar av och eventuellt har i lite minimat eller liknande.

  • Lotten_J 18 februari 2008

    Jag har alltid en sk grund jag utgår från men smaken varierar nästan alltid. Jag fräser ca 400-500 g köttfärs tills med en mkt finhackad gul lök, ibland tar jag bara lökpulver som är perfekt för de sk. lökhatarna. Tillsätter sedan en burk el ett pkt passerade tomater. Kryddar gör jag med piffikrydda, grovmalen svartpeppar, grillkrydda, buljongtärning, tomatpuré och cayennepeppar. Sedan häller jag i ett pkt matlagningsgrädde och färgsätter med colorit soya. Därefter späder jag med mjölk till lagom mängd färdig sås för att sedan reda av den så den blir lagomt krämig. Saltet väntar jag till sist med för oftast behövs inte ngt salt eftersom jag kryddar med kryddor som redan innehåller just salt.

  • Kaneta 18 februari 2008

    Jag finhackar lök och morot, Bryner några minuter. Lägger i vitlök.
    Häller på krossade tomater, lite tomatpure. I bland mixar jag grönsakerna innan jag lägger i färsen.
    Fräser nötfärs och lägger i.
    Kryddar med svartpeppar, salt, oregano och basilika.
    Får små koka minst 30-40. Blir en helt annan sås än bara en som kokat upp.

  • ALBM 18 februari 2008

    läger i två gurkor

  • Nettie 18 februari 2008

    Brukar göra enligt mitt recept Köttfärs Bolognese, ibland hottar jag
    upp den med att tillsätta sambal olek. Brukar bli riktigt gott :)

  • MammaIrene 18 februari 2008

    1-2 matskedar senap i + svamp, gärna kantareller eller Karl Johan men det går bra med burkchampinjoner också.
    Jag brukar också ha i en hel del hackad paprika.
    Vill man ha en ännu nyttigare köttfärssås kan man också ha i finrivna morötter. De sätter god smak på såsen + att det blir nyttigare o man får i sig morötter utan att tänka på det.

  • farmoringer 18 februari 2008

    Min köttfärssås består av älgfärs, gul lök, vitlök, krossade tomater, vetemjöl, buljong, svartpeppar, paprikapulver, tacokrydda ibland, chilipulver. Ja kryddningen varierar från gång till gång. Men annrs blir det likadant...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.