Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttfärssås, många skepnader?

  • Sassentassen 29 maj 2009

    En rejäl klick messmör ger en skön smak. Förutom det så kör jag det vanliga plus Sambal för extra hetta.

  • Gul13 29 maj 2009

    Min favoritvariant är

    Lammfärs
    Gul lök
    Vitlök
    Paprika (här styr tillgången; jag använder helst paprika och morötter men svamp, squash och zuccini fungerar kanon)
    Bacon
    Passerade tomater
    Lika mycket vatten som passerade tomater
    Rödvin
    Chilisås
    Köttbuljong
    En skvätt ketchup
    Salt och peppar

    Långkok kör vi förresten. Och så riven parmesan till.

  • Molgan 29 maj 2009

    Lök
    Köttfärs
    (Ev morötter i bitar/rivna)
    (Ev champinjoner)
    Vitlök
    Bujong
    Köttfärskrydda
    Mjöl
    1 burk krossade tomater
    1 förp, krossade tomater med oregano och basilika
    Smaka av med salt och peppar

    Om jag kryddar den lite extra så anv. vi varken ketchup eller chilisås till.

  • majamia 29 maj 2009

    Vår favorit med kanel! (L)

    Köttfärssås med kanel

  • poffa 29 maj 2009

    Den köttfärssås jag brukar laga är ungefär så här, lite av italiensk stil.

    Hacka upp lite..
    Lök, rotselleri, morötter.
    Fräs grönsaksjoxet i lite smör och tomatpuré.
    Ha inte för hög värme. Om brandvarnaren börjar tjuta har du för hög värme på plattan. Sänk värmen!
    Tillsätt oregano, timjan, lite dragon, salt, svart och vitpeppar.
    Häll på passerade tomater, vitt vin, lite vatten.
    Pressa ner några vitlökar.
    Släng ner några lagerblad.
    koka ca 15 minuter.



    Under tiden såsen kokar upp så bryn lite köttfärs. Ta lite i taget så blir den stekt och inte kokt.
    Släng ner köttfärsen i såsen och skvätt ner lite fond och eller en köttbuljongtärning.
    Låt allt småputtra ca 20-30 minuter på svag värme.
    Smaka av med lite salt om det behövs.
    Red av om så önskas.

    Tips, färska örter smakar såå mycket mer.

    Klart!

  • rallare 29 maj 2009

    Jag brukar använda köttfärs ,hackad lök, rårivna morötter
    lite salt, tomatpure och curry. Lite vatten till spädning.
    Steker man köttfärsen på medelvärme med lite smör/margarin och lite rapsolja, så hinner man hacka en gul lök och riva några morötter, som man blandar i. Låt allt puttra ihop, tillsätt tomatpure, och curry. Sänk värmen till tvåan. Späd med lite vatten till rätt konsistens, Smaka av med lite salt. Gillar man riven ost; tar man det till plus nykokt spagetti)

  • Ergilwen 29 maj 2009

    Jag brukar variera jättemycket. Oftast blir det pasta till.

    Jag brukar ha i nöt eller blandfärs, lite olika.
    Antingen passerade tomater, burksvamp, rivna morötter, persilja, med olika varianter.
    Eller buljong, vatten, senap, majs, paprika, lite vad som finns hemma och passar till.

    Vi använder inte ketchup till, jag kan ha i lite i maten vid tillagningen dock.

  • LinaIda 29 maj 2009

    Kul tråd..
    Jag brukar göra olika varje gång. Jag använder oftast fläskfärs, fattig student som jag är, men det kvittar mig, jag tycker att det är gott.
    Istället för buljong kan man finhacka lite rökt smörgåsskinka och ha i, det är jättegott. Tabasco är ett måste i min lilla familj och turkisk yoghurt, den finns även i 4% fetthalt. Vi använder krossade tomater ibland och alltid minst 3-4 vitlöksklyftor.
    När jag gör lyxvariant så kör jag i 2 dl matlagningsgrädde istället för yoghurten och har i en påse fake parmesanost , färska champinjoner, lök, vitlök, salt, peppar, tabasco, lite socker och kalvfond. Låter det puttra hyfsat länge. Otroligt gott, men inte alls nyttigt. :)

  • jimboz 29 maj 2009

    Jag ser Köttfärssås som ett litet Potpurri av olika smaker...En del frågar mig om den är vegetarisk pga alla grönsaker, men det är bara mitt sätt att få till det med smaker samt att ungarna klagar aldrig på vad dom annars tycker är äckligt. En sån där luring jag brukar göra med en av mina söner. Han gillar inte lök eller tomater men när jag kommer med köttfärssåsen så reagerar han inte. Det finns inte en grönsak som man inte kan slänga i..Okey kanske inte rädisor och sådana saker, men annars är det fantasin som hägrar.
    En grönsak som måste vara med är helt klart grön Paprika.
    Jag kanske är den enda människan här som inte tycker att man ska ha både vanlig lök och vitlök i grytor, men dom tar ut varandra så jag tycker det är onödigt !

  • boz1965 29 maj 2009

    Skrivet av Prima den 19 maj 2009

    Hur lagar du din köttfärssås till spagettin/pastan?

    Många lagar olika varje gång har jag förstått men har du nåt sätt som du föredrar...? Vad har du i, vad kryddar du med, lång eller kort-kok, vad serveras till?

    Nyfiken i en strut för att få respons på min favoriträtt :o)

    Själv så måste jag tyvärr hålla den väldigt enkel, köttfärssåsen. Mina barn äter inte annars... :(

    Det jag dock älskar att ha i är småtärnad morot, stekta champignoner, lök. Givetvis måste jag ha i vitlök. Ibland krossade tomater, eller passerade.

    Kryddar annars förutom detta med salt och grovmalen svartpeppar, en skvätt curry och ketchup eller tomatpure. Knorrs (även om jag inte eg gillar knorr så...) Kött och grillkrydda är oxå väldigt mumsig smak att tillsätta.

    Allra bäst blir köttfärsåsen utan kr. tomater, kryddas med Wighley´s(?) köttkrydda och så tillsätter man lite vatten och ketchup, det är min barndoms köttfärssås det! Fast jäkligt onyttig.,,,

    Ett litet tips som faktiskt inte är så dumt alls är att ha muskot i köttfärssåsen... blir himla gott men skippa då curryn, det passar inte ihop!
    Oregano är oxå gott att ha i men det använder jag helst bara om vi ska göra spagetti- och köttfärssoppa eller lasagne.


    Berätta nu, hur gör du? :D


    För det mesta gör jag som någon annan här skrev: Jag tar vad jag råkar ha hemma för tillfället, men som du också skrev så är vitlöken självskriven och finns alltid i mitt skafferi (fattas bara :D). Vill jag "lyxa" lite så gör jag en klassisk Bolognese. En annan favvo är "Gräddig Köttfärssås":

    350 gram nötfärs
    0.5 st gul lök
    3 msk olivolja att steka i
    3 st färska tomater
    2 dl mörk oxbuljong, tärning
    2.5 dl Matlagningsgrädde 15%
    1 st Herbamare (örtsalt) efter smak
    1 st svartpeppar direkt från kvarnen
    2 st vitlöksklyftor

    Gör så här
    Bryn färsen i olivolja och rulla med en kraftig ballongvisp så att färsen blir grovgrynig med inslag av lite större ”klumpar”. Stek tillsammans med hackad lök. Vänd i tärnade tomater. Låt puttra lite.
    Häll i buljong och grädde. Krydda med Herbamare och svartpeppar. Pressa i vitlök.
    Red av med lite Maizena utrört i vatten om såsen inte vill tjockna.

  • snuosm 29 maj 2009

    Min mammas variant, som vi ungar fick "förr i tiden" :
    fräs hackad gul lök och nötfärs
    pudra på vetemjöl och häll i lite vatten, så det reder sig
    häll på ketchup, salt och vitpeppar och låt koka ihop
    Ät =)

    När jag lagar köttfärssås så har jag oftast i Heinz Chilisås, sambal oelek, paprikapulver och lite hoisinsås. Grön paprika i småbitar är mums!

    Det tråkigaste med köttfärssås är att den inte går att grilla :D

  • jimboz 29 maj 2009

    Sorry men grädde i köttfärssåsen är lika äckligt som pyttipanna med likaså...Mig veterligen så är det Skåningar som tycker om det ...Det blir bara kladdigt och känns som en stuvning då ....

  • gimmiahug 29 maj 2009

    Haha som skåning blir jag tvungen att dementera! Jag vill absolut inte ha grädde i min köttfärssås och känner ingen (på rak arm) som gillar en tjock röra; håller med dej i att det känns som stuvning om det blir för gräddigt och har hellre en tomatbaserad köttfärssås själv i alla fall.

    Måste dock erkänna att jag inte lagat köttfärssås på några år, blev så trött på det och har lagat svampsåser, skaldjurssåser osv till pasta. Vill gärna berätta om en kille från Sicilien jag umgicks med för länge sedan som aldrig hade hört talas om köttfärssås (det är visst inte riktigt Italienskt med köttfärssås!) och provade att laga en sådan; han hade i lök/selleri/morot-basen, rött vin och sedan precis innan servering slängde han i tärnad mozzarella. Det var RIKTIGT gott!

  • boz1965 29 maj 2009

    Skrivet av Sassentassen den 29 maj 2009

    En rejäl klick messmör ger en skön smak. Förutom det så kör jag det vanliga plus Sambal för extra hetta.


    Ryyyyyys! Messmör är, i mitt tycke, något av det äckligaste som finns näst surströmming och är inte tjänligt som människoföda. (N) Och JA, jag har smakat. Som gammal kock säger jag inte att något smakar illa om jag inte själv har smakat först.

  • boz1965 29 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 29 maj 2009

    ...(det är visst inte riktigt Italienskt med köttfärssås!)...


    Säg det till alla matmammor i Bologna, där bolognesen kommer ifrån. :D

  • gimmiahug 29 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 29 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 29 maj 2009

    ...(det är visst inte riktigt Italienskt med köttfärssås!)...


    Säg det till alla matmammor i Bologna, där bolognesen kommer ifrån. :D


    Men jag har ju GJORT det! Helt ärligt; ingen italienare jag någonsin mött har vetat vad en Bolognaise är för något. De har en 'ragu' vilket är likt en köttfärssås men de använder den inte som vi till spaghetti eller liten pasta, utan bara till lasagne. Såvitt jag förstår är Bolognaise ett Franskt påhitt som sedan emigrerat till oss alla. (?)

  • boz1965 29 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 29 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 29 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 29 maj 2009

    ...(det är visst inte riktigt Italienskt med köttfärssås!)...


    Säg det till alla matmammor i Bologna, där bolognesen kommer ifrån. :D


    Men jag har ju GJORT det! Helt ärligt; ingen italienare jag någonsin mött har vetat vad en Bolognaise är för något. De har en 'ragu' vilket är likt en köttfärssås men de använder den inte som vi till spaghetti eller liten pasta, utan bara till lasagne. Såvitt jag förstår är Bolognaise ett Franskt påhitt som sedan emigrerat till oss alla. (?)


    Min svågers föräldrar är från Firenze (Florens) och hans mor lagar den ljuvligaste av köttfärssåser som jag, till dags dato, har smakat. Hon har fått receptet av sin mor, som har fått det av sin mor osv... Jag har försökt att lirka med henne och få henne att skriva ner receptet åt mig, men tji fick jag :D. Hennes lilla (nåja, SÅ liten är den inte, den är ganska tjock) receptpärm går bara i arv till äldsta dottern, fick jag veta av henne.

  • boz1965 29 maj 2009

    Här hittar du förresten ett av de godare (tycker jag) recepten på Bolognese:

    http://favoritrecept.blogspot.com/2007/02/pastass-bolognese-eller-ragu-bolognese.html

  • jimboz 29 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 29 maj 2009

    Haha som skåning blir jag tvungen att dementera! Jag vill absolut inte ha grädde i min köttfärssås och känner ingen (på rak arm) som gillar en tjock röra; håller med dej i att det känns som stuvning om det blir för gräddigt och har hellre en tomatbaserad köttfärssås själv i alla fall.

    Måste dock erkänna att jag inte lagat köttfärssås på några år, blev så trött på det och har lagat svampsåser, skaldjurssåser osv till pasta. Vill gärna berätta om en kille från Sicilien jag umgicks med för länge sedan som aldrig hade hört talas om köttfärssås (det är visst inte riktigt Italienskt med köttfärssås!) och provade att laga en sådan; han hade i lök/selleri/morot-basen, rött vin och sedan precis innan servering slängde han i tärnad mozzarella. Det var RIKTIGT gott!


    Haha ! Kul att du tog det på rätt sätt..Jag menade inte att vara fördomsfull..Jag är född i krokarna runt Skåne men det lite bättre Göteborg..haha....Men det står på förpackningarna här i Stockholm..Citat: Skånsk pyttipanna ...gräddstuvad...Ungarna gillade det men jag fick göra rent pannan efter det limmet som satte sig där(grädden)

  • jas65 30 maj 2009

    Hur kan man äta tomat från burk? Mycket godare med färska tomater, de i burk eller tetrapack smakar metall ( Aluminium om känner efter) . Så tycker jag men smaken är ju olika och tur är väl det.

    Höfta på med köttfärssåsar och tomat baser .

    Mvh glad sommar

    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.