Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Koka korv?

  • Lenkan 21 mars 2011

    Jag ska ha kalas för min man om några veckor och det blir en del barn med. Jag tänkte bjuda barnen på korv med bröd, men funderar på vad jag ska göra med korven och vad för korv.
    Nu lät det lite svamligt.
    Men jag menar, ska man steka korven? Vanlig grillkorv alltså.
    Eller ska man ha kokt korv?
    Om man ska ha kokt korv, kan man koka grillkorvar? Eftersom skinnet på kok-korv är lite för segt för små barn.
    Eller finns det nåt annat alternativ på korv att koka?

  • Cassiopeya 21 mars 2011

    Jag tror att kokt korv är bättre än stekt korv, och dessutom blir det ju smidigare! Tänk bara på att korven inte ska koka, då spricker skinnet. Sjuda i varmt vatten räcker :D

    Men vad ska de andra äta då? Jag menar de vuxna? Är inte det något som barnen gillar?

    Nu har jag ju ingen aning om vad du tänkt bjuda på, men om du ska ha potatisgratäng eller potatissallad eller liknande kan du ju göra köttbullar till istället för korv. Det brukar de flesta ungar gilla:D Gurkstavar och morotstavar brukar också gå hem. Enkel mat är det bästa oftast :)

  • Lenkan 21 mars 2011

    De vuxna ska äta kallskuret och pastasallad, vet att de barn som kommer inte är förtjusta i just sallader och kött.
    Det är barn från 1,5 till 5 år som kommer.
    Men vad för korv ska man koka då?
    Vill inte ha korv med skinn till de små.

  • The_mama97mia 21 mars 2011

    Jag vet inte vad du menar med grillkorv, men s.k. Hotdogs blir inte så bra att koka IMHO
    Jag skulle köra riktig kokkorv, knäppkorv säger barnen, dom tycker det är lite kul när skinnet spricker.
    Det som är smidigt med kokkorv är ju som Cassiopeya skriver att det ska bara sjuda, o kan alltså ligga varmt o klart en stund...

  • Lenkan 21 mars 2011

    Det är det att de små barnen inte klarar av skinnet på korven, det är för segt att tugga

  • busan37 21 mars 2011

    När mina barn var små så köpte jag alltid en burk med bullens korv och kokte till dem

  • netaave 21 mars 2011

    Finns kokkorv som inte har segt skinn, Lithells t.ex. att koka grillkorv är som att käka lypsyl tycker jag, uräckligt.
    Sen ska korven INTE koka utan du kokar upp vatten med salt, kryddpeppar och ett par lagerblad i, lägger i korven och låt det stå 10 min under lock. Då är den tillräckligt klar för barnen men inte kokhet.

  • Bumbis 21 mars 2011

    Det finns "riktig" korv med tunnt skinn som även små barn klarar av. Tror att det är både scan och lithells som har. Personligen är jag "allergisk" mot hot dog, den heter ju inte ens korv.

  • Lenkan 21 mars 2011

    Okej, tack ska ni ha! {cute}

  • Breasola 21 mars 2011

    Nu kommer jag o kanske sätter griller i huvudet på dig, men när jag var liten var det värsta jag visste "knakkorv", dvs kokkorv med skinn. Jag fick alltid stekt eller kokt hotdog. Fortfarande när jag är vuxen är korv visserligen ingen favorit, men knakkorv har jag fortfarande svårt för.

    Däremot finns det en korv som heter rooslagsgrillare som är supergoda. De är lite köttiga, och har skinn tror jag, men det är inte knakigt. O barn brukar gilla dem.

    Jag jobbar på en fsk och min erfarenhet är att barn överlag gillar nästan all korv, knak eller ej "riktig" korv eller ej. Så det spelar nog itne jättestor roll vad du tar. Kanske kan finnas olika alternativ?

  • alindalinda 21 mars 2011

    för just barn finns ju dessa att tillgå;
    http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=6066&cat=1&ref=1&pageId=1748


    tror dessutom att de går utmärkt att koka, då skinnet är tunt!
    annars är bullens väldigt bra barnkorv!

  • Lenkan 22 mars 2011

    Supertack alindalinda!

  • Amika 22 mars 2011

    Ta vanlig lithells barnens korv, alltså grillkorven och koka eller stek. Det går jättebra med både och. :) Då kan du koka några och steka några om du vill.

  • MosterNettan 22 mars 2011

    Skrivet av netaave den 21 mar 2011

    Finns kokkorv som inte har segt skinn, Lithells t.ex. att koka grillkorv är som att käka lypsyl tycker jag, uräckligt.
    Sen ska korven INTE koka utan du kokar upp vatten med salt, kryddpeppar och ett par lagerblad i, lägger i korven och låt det stå 10 min under lock. Då är den tillräckligt klar för barnen men inte kokhet.


    Så gör jag också - och jag köper Lithells korv på burk. Lite dyrare men jättegod!

  • Cilla71a 22 mars 2011

    När jag hade barnkalas för min dotter så köpte jag Willys Wienerkorv i storpack & kokte/sjöd den till barnen, bröd, senap, ketchup & rostad lök till, det var uppskattat. Barnen hade inga problem med skinnet på korven.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.