Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokt, kall färskpotatis. Vad göra?

  • SussC 10 juli 2011

    Har mycket kokt färskpotatis över sen gårdagens middag.

    Har ni några förslag på vad jag kan göra med den, förutom att steka eller göra potatissallad?

    Kan man kanske lägga den på grillen? (tänkte ändå grilla idag, så det vore ju smidigt!) Något jag då ska tänka på? Kryddning, oljor osv..

    Tacksam för svar!!

  • soccermum 10 juli 2011

    Borde gå att grilla den även om jag aldrig testat :) Skulle nog välja att pensla på olja och strö över salt och peppar och grilla, pensla den andra sidan och vända för att grilla där med men som sagt-jag har aldrig provat.

    Jag brukar göra, precis som du skrev, potatissallad eller steka den.. Just potatissallad finns ju mängder av olika varianter på om du söker här på Mk, med eller utan majonnäs och gräddfil, med eller utan olja, med eller utan dijonsenap, med eller utan ruccola osv osv i massa goda recept!

    Jag kan också göra en vit dill- eller persiljestuvning och tärna ned färskpotatisen i, personligen tycker jag den dillstuvade är bäst till fisk och persiljestuvad till kött eller korv men smaken är ju alltid olika..

    Smaklig spis, vad du än väljer att göra :P

  • The_mama97mia 10 juli 2011

    det är gott att grilla kokt färskpotatis, linda gärna bacon runt, gör spett, blanda med cocktailtomater eller lökbitar

    eller... så gör du foliepaket med kokt skivad potatis, en klick smör , kryddor och ltie riven ost...

    Toppen att göra hela middagen på grillen tycker jag!

  • Fishli 10 juli 2011

    Man kan göra en väldans god Laxpytt :) stek färskpotatis, sedan lax i tärningar, salt och citronpeppar, sedan i med färsk kokt sparris i lagom längder, servera med en kall dill och romsås :) Tror inte jag glömde något..

  • SussC 10 juli 2011

    Tack för era tips!
    Ska nog testa foliepaket med riven ost idag.
    Laxpytten lät också gott! Får jag nog testa en annan gång! :-)
    Stuvad färskpotatis är ju också gott! Tyvärr gillar inte sambon eller barnen det..

  • soccermum 10 juli 2011

    Skrivet av mama97mia den 10 jul 2011

    det är gott att grilla kokt färskpotatis, linda gärna bacon runt, gör spett, blanda med cocktailtomater eller lökbitar

    eller... så gör du foliepaket med kokt skivad potatis, en klick smör , kryddor och ltie riven ost...

    Toppen att göra hela middagen på grillen tycker jag!


    Mmmm.. bacon runt lät jättegott och foliepaket har jag gjort förut men aldrig med ost i.. jag tackar jag med trots att jag inte är TS :)

  • soccermum 10 juli 2011

    Skrivet av Fishli den 10 jul 2011

    Man kan göra en väldans god Laxpytt :) stek färskpotatis, sedan lax i tärningar, salt och citronpeppar, sedan i med färsk kokt sparris i lagom längder, servera med en kall dill och romsås :) Tror inte jag glömde något..


    :P Mums :P

  • Roskerstin 10 juli 2011

    Man kan även med fördel 'hotta upp' dom i ugnen på 175 grader i 15 minuter. Jag brukar skära dom i klyftor och ringla olivolja över sedan på med flingsalt, vitlök, timjan eller de kryddor som man gillar. Jättegott!

    Håller även med föregående talare vad gäller baconlindade på grillen, har gjort det ett antal gånger i sommar och det är toppengott!

  • LEDIVO 10 juli 2011

    Knyten = Foliepaket på grillen med skivad kokt färskpotatis, dill, salt och hackad rödlök el gräslök samt en klick smör. Mumma!!!
    //KAROLO

  • blekegreven 10 juli 2011

    Otippat gott är också att gyllensteka klyftad potatis på hög värme tillsammans med bacon (dvs i baconfettet). Sedan repar man rejält med färsk timjan övet och blandar med skuren honungsmelon. (och om man vill lite fetaost)

  • sussisus 10 juli 2011

    Gjorde "laxpudding" med rökt makrill och färskpotatis, blev mycket gott.

  • MormorMu 10 juli 2011

    Foliepaket med lite vitlökssmör, feta ost, gräslök/rödlök= mums!

  • The_mama97mia 10 juli 2011

    Allvarligt talat, att ha ett kok färskpotatis i kylen är guld värt, när sedan den kritiska tidpunkten infaller så kan man lätt och enkelt göra ngt ... och snabbt...
    Älskar potatis i alla former!

  • The_mama97mia 10 juli 2011

    Förlåt mig, jag glömde att tipsa om nåt så enkelt som att trä pottarna på spett o pensla med samma marinad eller glaze som du har till det övriga du grillar.

  • Bumbis 11 juli 2011

    Här på MK finns en potatischeesecake som är jättegod. Använd färskost med vitlök och örter så blir den extra god.

  • MosterNettan 11 juli 2011

    Potatissallad!

  • LinneaThornberg 11 juli 2011

    Skrivet av mama97mia den 10 jul 2011

    det är gott att grilla kokt färskpotatis, linda gärna bacon runt, gör spett, blanda med cocktailtomater eller lökbitar

    eller... så gör du foliepaket med kokt skivad potatis, en klick smör , kryddor och ltie riven ost...

    Toppen att göra hela middagen på grillen tycker jag!


    kunde inte sagt det bättre själv! {eat}

  • maxxess 17 juli 2011

    Det här lagade vi på bronsåldern när jag gjorde lumpen och jag vill minnas att det var gott. Alltid med kokt potatis även om det i receptet tydligen kan gå bra med okokt också..?
    Receptet hänger fortfarande med i nuvarande utgåva av marinens kokbok:


    10 personer

    5 matjessillfiléer
    1,7 kg kokt potatis eller
    1,7 kg okokt potatis
    5 ägg
    Sås
    50 g margarin
    3 msk hackad gul lök
    1 dl vetemjöl
    8 dl mjölk
    salt
    vitpeppar
    ¾ dl hackad persilja
    Till gratinering
    10 g margarin
    ¾ dl riven ost

    1. Sätt ugnen på 225°.
    2. Hårdkoka äggen och hacka dem.
    3. Skölj sillfiléerna och skär dem i ca 1 cm breda bitar.
    4. Skiva potatisen i ca 0,5 cm tjocka skivor.
    5. Hacka persilja och lök.
    6. Koka upp mjölken.
    7. Fräs margarin och lök. Strö över mjölet och rör ordentligt.
    Späd etappvis med den varma mjölken. Låt såsen koka under
    omrörning ca 3 min. Blanda ner äggen och persiljan.
    Smaksätt med salt och vitpeppar.
    8. Smörj gratängfatet och fördela den skivade potatisen däri.
    Lägg sillen ovanpå och slå såsen över.
    9. Strö över den rivna osten. Torka av kanterna på fatet och
    gratinera. Ställ fatet högt i ugnen.

  • Disen 17 juli 2011

    Detta går alldeles utmärkt att göra med kall potatis.

    Potatispaket på grillen_(Y)

  • kekke46 18 juli 2011

    Den här gratängen är god tycker vi här



    Grillad potatisgratäng

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.