Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Konsten att alltid ha en god vardagssallad på bordet.

  • Arkenstone 9 maj 2009

    Jag vill bara dela med mig av min "salladsrutin" som inneburit att jag alltid kan ha en sallad på bordet trots att jag inte kommer hem förrän klockan 18:00 på kvällarna.
    Ungefär en gång i veckan gör jag en stor sats av min favvopizzasallad alternativt Jessikas vitkålssallad här från forumet. De håller sig hela veckan. Ett par gånger i veckan strimlar jag ner ett halv huvud isbergssallad, hackar gurka och paprika och lägger i en stor burk med lock. I det utförandet klarar den sig också flera dagar. Varje måltid åker de båda burkarna fram och den i sig ganska trista grönsalladen blir rena godiset toppad med någon av vitkålssalladerna.
    Kan naturligtvis varieras i det oändliga men vissa grönsaker försämrar hållbarheten.
    Hur gör ni?
    Jessikas vitkålssallad (jag brukar skippa rödlöken): http://www.matklubben.se/recept/vitkaalssallad_4741.html

  • flingsalt 9 maj 2009

    Något som är otroligt gott att ha på sallad är rostade sesamfrön. Det kan verkligen göra den enklaste salladen god! (L)

    (Rosta i torr stekpanna och salta!)

  • farmoringer 9 maj 2009

    Jag brukar också göra en vitkålssallad av nåt slag. Perfekt när det håller sig i fem dagar. (Y)

  • stepp567 9 maj 2009

    Jag brukar ha ananas i min vitkålssallad.(Y)

  • lockemicke 9 maj 2009

    du kan ju slänga ihop en Rhode Iceland sås det är alltid gööt till sallader.

    jag gör olika sallader varge dag då det är viktigt att variera sig och lära sig nya saker men en sak som ständigt dyger upp är ju en vanlig hedelig Grön sallad.

    andra saker som är bra och lätt att hålla och håller sig länge är rårivna morötter med lite citron saft så håller den sig fräch och god 3-4 dagar.

  • The_mama97mia 10 maj 2009

    Rivna morötter är ju toppen, testa gärna att riva lite kålrot i också. Herbamare örtsalt på.

  • MatAnders 10 maj 2009

    Jg har i sumac och persilja i min.

  • farmoringer 10 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 10 maj 2009

    Rivna morötter är ju toppen, testa gärna att riva lite kålrot i också. Herbamare örtsalt på.


    Den här salladen är god plus att jag brukar ha rivet äpple i också. En svag vinigrette på det. Den håller i och för sig inte så många dar. Men god är den..

  • farmoringer 10 maj 2009

    Är det nån förresten som har tips på olika vitkålssallader så kan ni väl skriva in dem här...(L)

  • pia61 10 maj 2009

    Denna är fantastiskt god! (Y)

    Blåhammarens vitkålssallad

    Sen gör jag en med:
    strimlad vitkål
    fint riven morot
    1 brk krossad ananas med spadet
    1msk vitvinsvinäger
    3 msk olja
    salt
    peppar
    salladskrydda

    Jättegod! (Y) Håller sig också flera dagar

  • farmoringer 10 maj 2009

    Färgglad och god vitkålssallad

    Den här blir det denna veckan..

  • hillan66 10 maj 2009

    Den här salladen kan jag rekommendera varmt! Gör den gärna med prästost eller västerbotten! Mmmmm så god!:D

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)
    Anna sallad

  • Gnurf 10 maj 2009

    Dietistens våta Dröm :p

    Strimlad vitkål, strimlad rödkål, fint skivad rödlök, julienneskuren morot, strimlad paprika i regnbågens färger...å så på med en vinaigrette....(Y) (L)

  • mooseella 10 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 10 maj 2009

    Rivna morötter är ju toppen, testa gärna att riva lite kålrot i också. Herbamare örtsalt på.


    Håller med att det är gott med rivna morötter
    Men att spara dem är inte ok, alla vitaminer försvinner eftersom de blir påverkade av syret i luften. Så morötter ska avnjutas nyrivna. Det har jag lärt mig....De håller lite bättre om man droppar citronsaft på dem.. men hur länge vet jag inte....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.