Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kort datum?

  • lena4 24 oktober 2011

    Ofta i min butik säljs varor med kort datum ut till rabatt.
    Tex.
    Idag köttfärs med utgångsdatum 24/10 alltså idag för 39,90.
    Och en stor burk med Turkisk yoghurt för 10kr som går ut imorgon.Trepack starka korvar för 10 kr.
    Frågan är köper ni varor med kort datum?

    Jag gör det och stoppar i frysen.

  • DoctorWho 24 oktober 2011

    Jag köper och lägger i frysen eller tillagar det samma dag. Köpte 5 kotletter på Ica Maxi för 19.90/kg för några veckor sedan, packade dem en och en i fryspåsar och in i frysen. Bröd är det enda jag inte köper med kort datum.

  • boz1965 24 oktober 2011

    Absolut gör jag det. Jag har lite svårt att förstå den här fixeringen vid bäst före-datumet. Det heter ju BÄST före och inte "oätligt efter"...

    Det finns en annan märkning som heter "sista förbrukningsdag" - den märkningen ska man däremot inte tänja på datumet på, då kan det vara direkt hälsovådligt. Varor med denna märkning får enligt lag inte heller säljas efter det utsatta datumet.

  • pihal 24 oktober 2011

    Om det ser fräscht ut och luktar fräscht t ex kött så köper jag och fryser in om det är något jag tror att jag kommer att använda inom snar framtid.

  • The_mama97mia 24 oktober 2011

    Jag köper gärna kort-datum-varor. MEN - jag tycker att det ska vara ganska så rejält prissänkt då. ICA har ofta 50% nedsatt, Lidl 30%. COOP anger inte hur mkt utan sätter bara ny prislapp på men det är lätt att räkna ut att det är mkt mindre än 50% rabatt i a f.

  • Mistys 24 oktober 2011

    Jag köper alltid halva priset varor. Min Willysbutik har alltid en låda där man kan göra fynd. Senast idag blev det 1 kilo svenska färska kycklingbröstfileér för 50 kr.
    Ost sänks ner ibland till 50% och hårdost som passerat datum blir bara bättre;)

    Fryser för det mesta in mina fynd utom då osten som funkar alldeles utmärkt en månad till minst.

    Håller med om att vi är alldeles för petiga när det gäller datum. Har vi tappat förmågan att använda smak och lukt sinnet ?

  • Liindis 24 oktober 2011

    Köpte köttfärs med kortdatom i vår lanthandel!,
    Gick tillbaka med den luktade härsket!,
    Så aldrig köper jag färs igen med kort datum!
    Men annat brukar gå bra som korv för det är ju rökt!

  • boz1965 24 oktober 2011

    Skrivet av Linda68 den 24 okt 2011

    Köpte köttfärs med kortdatom i vår lanthandel!,
    Gick tillbaka med den luktade härsket!,
    Så aldrig köper jag färs igen med kort datum!
    Men annat brukar gå bra som korv för det är ju rökt!


    Färs är jag i ärlighetens namn också lite försiktig med iom att det är så mottagligt för bakteriehärdar. Men vet jag att jag ska använda den samma dag och datumet inte har passerats brukar jag köpa.

  • Liindis 24 oktober 2011

    Skrivet av boz1965 den 24 okt 2011

    Skrivet av Linda68 den 24 okt 2011

    Köpte köttfärs med kortdatom i vår lanthandel!,
    Gick tillbaka med den luktade härsket!,
    Så aldrig köper jag färs igen med kort datum!
    Men annat brukar gå bra som korv för det är ju rökt!


    Färs är jag i ärlighetens namn också lite försiktig med iom att det är så mottagligt för bakteriehärdar. Men vet jag att jag ska använda den samma dag och datumet inte har passerats brukar jag köpa.

  • Liindis 24 oktober 2011

    Jag skulle ju andvända den samma dag!
    Färsen Var dålig!
    Har nu fått fobier av sådanna köp!!
    Inte konstigt tycker jag eller!!?

  • husmusen88 24 oktober 2011

    Köper gärna på kort datum och fryser in, föddes ju med både smak, lukt och känsel så det märks om något är oätligt.
    Undantaget är dock köttfärs, det blir lätt dåligt och är en bakteriehärd, litar inte på att det går bra att frysa in alla gånger.
    Även om jag ska använda köttfärsen samma dag den går ut så köper jag den inte.Och i efterhand är jag rätt nöjd med det med tanke på alla ommärkningar av kött man ser.
    Färsk fisk är jag oxå kinkig med, finns mycket bakterier i fisk.

  • Liindis 24 oktober 2011

    Tack!!
    Äntligen en som förstår!!

  • rute 24 oktober 2011

    Japp köper med kort datum ofta idag köpte jag 600 gram kalvfile 30 kr. Har en lite ica här där jag bor som är en riktig fynd butik. Och jag har inge problem med köttfärs med kort datum eller utgång samma dag .

  • safir74 24 oktober 2011

    Skrivet av rute den 24 okt 2011

    Japp köper med kort datum ofta idag köpte jag 600 gram kalvfile 30 kr. Har en lite ica här där jag bor som är en riktig fynd butik. Och jag har inge problem med köttfärs med kort datum eller utgång samma dag .


    Får man fråga vilken ica butik ? :)

  • jas65 24 oktober 2011

    Roffar åt mig när det är halva priset utan bröd om jag inte kan frysa det som toast bröd för det är det enda vi har i frysen.

  • Josses 24 oktober 2011

    Jag köper ofta på kort datum. Vissa saker använder jag direkt och vissa slänger jag i frysen.
    Är emellanåt lite kinkig på detta med datum men för det mesta har det gått bra.

  • The_mama97mia 24 oktober 2011

    Med risk för att låta tjatig (jag vet!) så tror jag vi har pratat om detta i en annan tråd med.
    Tror konsensus blev att folk var försiktiga med att köpa kort-datum-varor när det handlar om färs och mejerivaror, fetare kött och bröd var inget man ville ha heller.

    Jag tycker ibland att affärerna är lite för sena med att säkna priset. Om de gjorde det ngn dag innan så skulle de få det sålt kanske o slippa kasta.

  • Josses 24 oktober 2011

    Skrivet av mama97mia den 24 okt 2011

    Med risk för att låta tjatig (jag vet!) så tror jag vi har pratat om detta i en annan tråd med.
    Tror konsensus blev att folk var försiktiga med att köpa kort-datum-varor när det handlar om färs och mejerivaror, fetare kött och bröd var inget man ville ha heller.

    Jag tycker ibland att affärerna är lite för sena med att säkna priset. Om de gjorde det ngn dag innan så skulle de få det sålt kanske o slippa kasta.
    (Y)

  • Solitarie 24 oktober 2011

    Köper alltid ryggbiff, rostbiff eller oxfilé när priset sänkts med 50%, skivar och fryser ner. Perfekt! :D En och annan ostbit eller bresaola (stavning)? får gärna också slinka ner i korgen då.

  • The_mama97mia 24 oktober 2011

    En sån där "missing link" är ju att man som konsument inte vet om varorna har varit tillräckligt bra förvarade. Men man får ju lita på det.
    Den som skrev ovan om färs som var härsken - gjorde ju helt rätt att klaga till butiken, för även om det är kort datum så ska det var ätligt ju och det är det om det är ordentligt förvarat och kylkedjan har följts o så.

    Jag har ibland köpt "röror" ni vet majjo-grejer - o dom är det ju konserveringsmedel i så dom är ju förstörda redan som färska haha...
    Men låter smaklökarna och nosen tala om för mig vad som är juste och inte.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.